Luft til vand varmepumpe

Hejsa,
Vi har el varme. Nu skal vi så lave et stort rum (ca 55 kvm) om til køkken alrum, og vi vil gerne have varme i gulvet (der skal gerne være fliser i hele rummet).
Vi er ikke umiddelbart interesseret i at lægge gulvvarme i hele huset og vi behøver ikke varme badevand via det nye system - men hvad skal vi gøre for at få gulvvarme, som ikke bliver alt for dyr i drift? Kan man lave et luft til vand system, som er lukket, med varme kun til dette ene rum?
Eller er der andre løsninger, som ville give mere mening?
Vi skal ikke have et jordvarme-system, for vi vil ikke have gravet haven op.
Håber der er nogen der kan hjælpe... Jeg har googlet det men bliver ikke rigtig klogere.
På forhånd tak!
Katrine.

navigare necesse est
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
i kan godt tilslutte et luft til vand anlæg til gulvvarme.
jeg har et sommerhus på 64 kvm som i denne vinter har fungeret fint med et 5 kw luft/vand anlæg.
det har stået med konstant 16-18 grader indenfor og har hen over vinteren brugt mellem 5 - 20 kwh om dagen afhængig af udendørs temeratur.
det skal bemærkes at det kun er et sommerhus og det jo ikke er isoleret i samme grad som et ny bygget helårshus - der er også loft til kip, som ikke ligefrem hjælper på energi regnskabet.
jeg har ikke monteret en buffertank, til gengæld er gulvet en stor masiv beton klump med plast slangerne indstøbt - energi indholdet i betonen er langt større end selv de største buffer tanke. så har ikke oplevet det som et problem.
jeg vil anbefale at i placere ude delen mindst 1/2 meter ud fra huset og at den ikke står lige under et soveværrelses vindue - ikke at den larmer, men når alt er stille om natten kan man godt høre den.
i skal også tænke over hvordan gulvslanger føres rundt i gulvet - de fleste lægger den forkert. den varmeste streng skal ligge yderst og føres rundt som en dobbelt snegl ind mod midten - tjek vejledninger på nettet.
endelig skal i huske at det kan kræve ændring i jeres el da den skal tilsluttes en kraftgruppe på +20 amp, hvilket de fleste ikke har i forvejen, og måske skal maste sikring opgraderes ( koster ekstra hver md) hvis det viser sig at I i øvrigt bruger godt af veres normale mast sikring på 25 amp.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis