Nyt glasværn langs terrassen

Hej alle Lav-det-selv'ere

Jeg har søgt lidt rundt på dette forum uden at finde det som jeg søgte helt. Jeg er nybegynder når det kommer til støbning, så bær over med mine, for mange, elementære spørgsmål.

Sagen er den, at jeg skal til at sætte et glasværn rundt om min træterrasse når det bliver varmere i vejret. Glasset bliver monteret i stolper med glasklemmer. Hvert glas bliver ca. B1400xH900 mm. Der bliver omkring 15 glas i alt med en samlet vægt på 567 kg. Jeg vil ikke sætte stolperne direkte ned i træet da jeg er nervøs for, om terrassen kan bære vægten. Jeg vil gerfor støbe en slags sokkel rundt om som støder op til terassen.

Niveauet hælder fra start til slut. Terrassen er i niveau til at starte med men slut terrassen ligger ca. 600 mm over niveau for at flugte med trædækket. Her er mine spørgsmål:

1. Hvor dybt skal grave for at det ikke giver sig. Er det de obligatoriske 80-90 cm?
2. Hvordan bygger jeg det hele op? Er det bare at hælde cement op til græs lade det tørre - for derefter at lægge blokke (Lecablokke formoder jeg)? Ville du bruge de Lecablokke som er 100 mm i bredden?
3. Benyttes der Lecablokke skal det pudses op efterfølgende. Hvad ville du benytte i de fritstående hjørner for at de ikke bliver beskadiget når græsslåmaskinen igen gør sit indtog?

Jeg glæder mig meget til at høre nærmere - og håber på din forståelse for min uvidenhed

 

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
tolker jeg din post rigtig så lyder det som om du vil lave en fast sokkel/mur hele veje lags terrassen ! er det korrekt ? for det lyder som et "overkill" imø
har du tænkt på at punkt støbe stolperne ? det vil spare dig for en hules masse grave arbejde og materialer/penge !

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Det kan jeg slet ikke forstå at du vil støbe sokkel til. Den terrasse kan sagtens klare den samlede vægt på knap 600 kg. Du skriver ca. 15 stk. med en bredde på 1400 mm Det er så 21 meter og det er under 30 kg for hver meter. Det er mere at få nogle gode skruer i, så det holder til at man læner sig lidt imod det.
Det er da oplagt at skrue stolperne på det bræt der sidder der allerede. er den ikke frisk kunne den erstattes af en ny trykimprægneret.
Hvordan det præcis kan gøres ved jeg ikke, uden at have set et billede af systemet. Kan du henvise til en hjemmeside hvor det vises.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja det er korrekt at jeg vil bygge en sokkel op selv om der er overkill. Det er der flere grunde til. En af årsagerne er at terrassen IKKE kan holde. En anden er, at jeg ønsker at lukke mellem græs og terrasse

Sådan cirka ser holdere ud. Jeg har monteret en del af disse i min glarmester tid og ved hvor stort vindpres der kan være. Der hvor det skal monteres er det rimeligt åbent så jeg går måske lidt med bælte og seler.

Jeg har som sådan "blot" brug for at vide hvordan jeg bygger den sokkel op jf. min første post

 

hvis det var mig (se i lyset af dit krav om fuld mur).....
... så ville jeg grave renden til ca frostfri dybde (80-90cm)
... sjat beton i bunden
... sætte Funda blokke (14cm) i betonen og så stable muren op til den højde som ønskes
... beton ned i funda blokke (husk beslag eller hvad stopler skal skrues fast i, skal sættes nu)
... pudse/male det som raver over jord højde med en ønsket farvet Skalcem
... sidst og ikke mindst (letter græsslåning) lægge en flise række lange hele yder siden rundt
 

PS: enig i at du ikke må sætte dem direkte i terrassen, vindpresset vil ødelægge dine brædder


Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Er der ikke noget galt med din samlede vægt på glasset? Det kan ikke passe at 15 stk glas i Den størrelse ikke vejer mere end 567 kg. Du skal vel op i 10 mm mindst for at det kan holde og det vejer da væsentlig mere

Du skal også være obs på om det lange stræk kan blive stabilt uden en vinkelret støtte.
Til sokkel ville jeg også bruge fundablokke, som beskrevet, og de stables vandret. Men da de er 20 cm høje kan man cirka fylde renden op i den ende hvor afstand er højest. Så er der plads til 3 blokke over hinanden. Når terrænet stiger vil nederste række "løbe ned i jorden", og så fyldes grøften 20 cm højere op, hvor der kun er plads til 2 o.s.v.
Fundablokke skal ikke mures sammen, men efterfølgende fyldes med beton. Det er godt at støde ned i betonen for at få den til at synke sammen. (professionelt så vibreres der)
Det er en stærkere løsning end leca blokke, og du har jo ikke nogen gavn af isoleringsevnen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Glas er 1400x900 mm

M2=1,26
Massefylde pr. M2 pr. mm=2,5 kg
Tykkelse af glas: 12 mm (2 x 6 mm lamineret)

Regnestykke= (1,26*2,5)*12 = 37,8 pr. stk
Samlet vægt = (37,8*15) = 567 kg
 

Skrevet af boso på 23-01-2016 11:14
Er der ikke noget galt med din samlede vægt på glasset? Det kan ikke passe at 15 stk glas i Den størrelse ikke vejer mere end 567 kg. Du skal vel op i 10 mm mindst for at det kan holde og det vejer da væsentlig mere

Du skal også være obs på om det lange stræk kan blive stabilt uden en vinkelret støtte.
 

 

 

 

Mange tak for hjælpen alle. Jeg ved nu hvordan jeg skal komme i gang.
Er der forøvrigt nogle som har spørgsmål omkring glas og montage af dette, har jeg haft glarmesterfirma i 12 år, men været i branchen siden 1997. Jeg har lavet et utal af bruseafskærmninger, montage af karme og termoruder samt vægglas
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også