AGM Batterier

Hej er der nogen der har teknisk forstand på AGM batterier?

Jeg overvejer at købe nogle AGM batterier til lagering af elektrisk energi, da jeg har en kombineret ladegenerator og inverter der kan lade på AGM batterier. Men hvad kræver sådanne batterier?

Kan de stå i et rum uden at afgive giftige dampe?

De står som værende vedligeholdelses frie, men hvad indebære det? Og hvad er den typiske levetid?

 

Med venlig hilsen

Hans Christian


 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Hans Christian

Om du skal købe AGM batterier er et godt spørgsmål. Prøv at kigge på følgende link det giver en god forklaring på de forskellige typer : http://www.baadservice.dk/gode-rad-om-batterier.html

Levetiden er meget afhængig af kvalitet, brug og hvor batterierne står. Jeg har en båd hvor batterierne står i et "hårdt" miljø med kulde / varme og til tider voldsomt brug. Jeg prøver at passe så godt på dem som muligt men forventer aldrig mere end 5 års levetid og alt mere dette er kun et plus.

Sørg altid for at der er ventilation i det rum hvor de skal stå uanset om de er lukkede eller ej og tjek lige med forsikringsselskabet det kan tænkes at de har nogle regler der skal følges.

At et batteri er vedligeholdelses frit betyder bare at der ikke skal hældes vand på det fra tid til anden.

M.V.H
Søren

M.V.H
Søren

Hej currentus

Ganske rigtigt som sørine skriver.

AGM betyder bare  at det er en blyakkumulator med specielt glasvæv der har opsuget svovlsyren.
I bund og grund, er det samme virkemåde som gammeldags blyakkumulatorer - bare lidt mere praktiske.
Du kan læse mere om det: http://www.baadservice.dk/gode-rad-om-batterier.html

Vigtigste om Blyakkumulator:
Levetid er 5-8 år ved god behandling = holdes så vidt muligt altid fuldt opladede - og man skal så vidt muligt undgå, at de bliver afladet mere end til ca 50%.

mvh A


To ulykker kommer sjældent alene.
hvis det er tanken til brug i husstand, så glem alt om bly batterier - der er ikke økonomi i det (har selv prøvet)
batterier 'dør' hurtigt hvis de bruges - typisk kan de tåle mellem 300-2000 op/afledninger.
dvs. de kan holde mellem 1 og 5 år.
( det er kun de dyre solcelle batterier som kan klare de 2000 op/afladninger)
mine 16 stk "marine" batterier holdt i 3 år - en dyr og miljø belastende udskiftning.
istedet bør du bruge netto måle ordningen hvor du sender energien tilbage i nettet. trods reglerne er lavet om er det stadig den bedste, økonomiske og grønneste løsning.
økonomien er desværre ikke længere som med den gamle nettomåler ordning.
de øvrige indlæg beskriver levetid som 5-8 år, det kan kun lade sig gøre såfremt man ikke bruger dem dagligt - f.eks hvis de bruges i båd, som backup eller ligne. lades de op om dagen og aflades om natten vil de relativt hurtig miste deres kapacitet.
Annonce
Ja der skal noget af en batteripakke der skal til hvis det skal nytte noget, og det bliver jo også dyrt i batterier.

I øvrigt ret absurd at store Danske vindmølleparker, får penge for at sætte møllerne i stå, når der er overproduktion i Sverige og Tyskland, så vi bruger op til 40 % af vores strøm fra bla kulfyrede og Atom værker.
(det skyldes de store værker ikke bare kan skrue ned for produktionen, når der er overskud på nettet, så er det jo "nemt" at stoppe en flok vindmøller, som så får det godt betalt at stoppe møllen)

Vi prøver igen, i morgen --

Hej Jens

Jeg ved ikke om det er rigtigt at danske vindmøøeparker, får betaling for at stoppe - men hvis det er rigtigt, så kan det jo være ganske fornuftigt i den store sammenhæng:
De forskellige energiformer supplerer hinanden meget godt - specielt når man mere og mere udbygger med store el-kabler fra land til land.
Akraftværker har den "svaghed" at de skal køre med en konstant ydelse, for ikke at få ophobet nogen uønskede spild-produkter. Dermed er det jo en stor fordel, at vindmøller kan starte op og lukke ned ret hurtigt - ligesom vandkraft kan.
Kulfyrede kraftværker er kan heller ikke skifte ydelse hurtigt.
Det er jo ganske interessant.
Iøvrigt så er jeg slet ikke begejstret for A-kraft - specielt nu hvor der udbygges med vindkraft og andet grøn energi, kan vi se, at det virkeligt dur til noget.

mvh A


To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis