Hjælp til at komme af med rotte!

Hejsa

Vi har været så uheldige at ha' fået en rotte ind i vores bjælkelag mellem kælder og stueetagen i vores byhus fra 1908. Vi var desværre ikke opmærksomme på at en friskluftrist i sokkelen var faldet ud og lige før jul smuttede en rotte så ind i huset. 

Vi har efterfølgende haft Rentokil ude og de har sat fælder op men uden held. Rotten har fundet en vej mellem vores plankegulv og væggen så den kom op under vores køkkenskabe og har bag sokkelen gnavet en afløbsslange over til vores opvasker som derefter sendte mange liter vand ned gennem gulvet, ned i kælderen. Vi har haft proffessionelle ude og affugte gulv og kælderloft og rottemanden har også været nogle gange og tjekke fælder men uden held. 

Vi er ved at være godt tømte for ideer når den nu render under plankegulvet mellem bjælkelagene, og håber desperat at nogen herinde har haft succes med et tiltag eller to mod sådan et bæst.

Er der virkelig ikke andet at gøre end at sidde og vente på at skiderikken går i en fælde? Jo, alternativet er selvfølgelig at brække vores gamle plankegulve op men den tanke kan jeg næsten ikke bære...

Håber virkelig at nogen har et godt råd, vi tar efterhånden imod alt med kyshånd.

Søren 

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det lyder som om i har prøvet næsten alt, hvad bruger i som lokke mad i fælderne? Småkager skulle være godt, har jeg hørt fra en med gode erfaringer.

Vær opmærksom på at hvis i vælger at give gift, så udspreder sådan en rotte en ulidelig stank i flere måneder, og de har det med at krybe godt i skjul inde i varmen når de har fået gift.

Jeg har lige haft rotter i skraldespanden, som dog heldigvis står ude ved vejen, to besøg fra Rentokil og de var væk.


Vi prøver igen, i morgen --

Det lyder som om i har prøvet næsten alt, hvad bruger i som lokke mad i fælderne? Småkager skulle være godt, har jeg hørt fra en med gode erfaringer.

Vær opmærksom på at hvis i vælger at give gift, så udspreder sådan en rotte en ulidelig stank i flere måneder, og de har det med at krybe godt i skjul inde i varmen når de har fået gift.

Jeg har lige haft rotter i skraldespanden, som dog heldigvis står ude ved vejen, to besøg fra Rentokil og de var væk.


Vi prøver igen, i morgen --
Vi havde en rotte i bjælkelaget mellem stueetagen og 1. Sal og vi fik den i rotte klapfælde som vi havde lagt en god fed sønderjysk spegepølse i.. Men det tog sin tid.. Pøj pøj med jagten..

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Uanset hvor trygt og godt rotten har det i bjælkelaget, skal den have adgang til vand og mad. Regner ikke med nogen af delene forefindes i bjælkelaget!? Er der andre veje ud fra bjælkelaget der fører til vand og mad end den defekte rist og bag køkkenskabene? Og hvor har rentokil sat fælderne? Desuden: har I lukket den defekte rist? Det ville jeg undlade! Derimod ville jeg prøve at lukke alle andre veje fra bjælkelaget, sætte en smækfælde foran den defekte rist der ikke kunne undgås og sætte en slags skjul over. Er I iøvrigt sikre på at den er der stadig? Er der lagt mel ud til at afsløre poteaftryk?

Hej igen

Der burde simpelthen ikke være andre veje ud fra bjælkelaget. Alle andre riste i sokkelen er intakte og sidder godt fast. Grunden til at jeg skrev i går var simpelthen at nu kunne vi høre den sidde og gnave under gulvet i går aftes, og igen her til morgen. Det lyder som om den sidder og gnaver i en bjælke under plankerne. Hvis jeg ligger øret til gulvet kan jeg høre den løbe rundt dernede.

Som du nævner, Tusse67, så har vi ladet hullet i sokkelen stå åbent der hvor den er kommet ind, og der står en mårfælde, nu med sønderjysk spegepølse. Jeg har også lagt et lille stykke pølse ind i sokkelhullet for at lokke den til. Den mårfælde har en bukket rustfri stålplade oversig og derefter et tæppe med murstenpå, så den kan se ud igennem mårfælden og tro at der er åben til frihed. Jeg vil prøve at tage et billede senere i dag.

Rentokil har sat klap rottefælder bag sokkelen til vores køkkenskabe og i køkkenskabet under vores håndvask. ialt 8 klapfælder med alt fra figner, pølse, leverpostej og nødder som jævnligt bliver skiftet... med handsker på

Så derfor synes vi efterhånden ikke rigtig vi kan gøre mere, andet selvfølgelig at brække gulve op og den er vi ikke så vilde med.... endnu...

Annonce
Hvis rottemanden har været hos Jer, har han så ikke efterladt en bæreposefuld af gift? De små giftposer skal anbringes forskellige steder, og så er det godnat Ole! Rotten kan kun bevæge sig mellem to spær, dvs 1 meter gange husets længde - eller til nærmeste skillerumsvæg. Luk alle kanaler og den dør af sult og tørst. Ådslet lugter kun 4-5 dage

 

Hvis rottemanden har været hos Jer, har han så ikke efterladt en bæreposefuld af gift? De små giftposer skal anbringes forskellige steder, og så er det godnat Ole! Rotten kan kun bevæge sig mellem to spær, dvs 1 meter gange husets længde - eller til nærmeste skillerumsvæg. Luk alle kanaler og den dør af sult og tørst. Ådslet lugter kun 4-5 dage

 

Det er kun den ene halvdel af vores hus der er kælder under, dvs på langs af huset, og den anden del der går jeg ud fra, pga. husets alder (1908) at bjælkerne bare er klodset op på et jordlag. rottegift er meget fristende efterhånden.
Men kan godt være bekymret for den efterfølgende stank af sådan et rotteådsel... har læst mange historier om genhusning og luft i flere uger
Prøv at lægge lidt mel der hvor I og rentokil mener den kommer op bag køkkenskabene for at bekræfte at den færdes der. Evt også udenfor risten for at se om den kommer ud den vej. Selv ville jeg udskifte mårfælden med en metalsmækfælde. Er det forøvrigt, ud fra tandmærker, bekræftet at det er en rotte? En halsbåndsmus kan også gnave rør over og lave vældig støj i konstruktioner... Desuden ville den suse lige gennem mårfælden og muligvis ikke udløse smækfælderne, hvis det er plastudgaven! Her vil spor i mel også være afslørende... Endvidere... Er der fundet nogle lorte?

Skrevet af <a href='https://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/20752' class='af-profile-link'>uldal</a> på 18-01-2016 09:34
Hvis rottemanden har været hos Jer, har han så ikke efterladt en bæreposefuld af gift? De små giftposer skal anbringes forskellige steder, og så er det godnat Ole! Rotten kan kun bevæge sig mellem to spær, dvs 1 meter gange husets længde - eller til nærmeste skillerumsvæg. Luk alle kanaler og den dør af sult og tørst. Ådslet lugter kun 4-5 dage

Det er kun i den varme periode hvor spyfluelarver i løbet af en uge kan gnaske sig gennem alle bløddele at lugten hurtigt er ovre. I vinter halvåret er nedbrydelsen bakteriel, og stanken kan derfor vare i måneder.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis