Varmegenindvinding

Hejsa LDSer

Efter at jeg har fået sat solceller op og efterisoleret huset ! og pt er ved at få planlagt projekt jordvarme/varmepumpe vil jeg gerne begynde at fokusere lidt på varmegenindvinding !

Jeg har brugt en del tid på at fundere over hvordan det kunne lade sig gøre på den mest fornuftige måde !

Problemet er at 1 sal er "udnyttet" dvs der er lavet rum deroppe men jeg syntes ikke de er helt egnet til beboelse, men de er meget fine at have til opbevaring osv. Men det gør også at hvis jeg vil installere et traditionelt varmegenindvindings anlæg vil det give nogle problemer. Jeg faldt så over den her, ret smarte, løsning, men kan ikke blive enig med mig selv om det bare er noget pop !

http://www.billigvvs.dk/Varmesystem...93446.html

Evt en model der kan klare dobbelt så stor et rum, fra tyskland.

http://www.elektrohandel-roll.de/pr...eckge.html

Jeg er ret int. i løsningen, men vil da lige ligge en føler ud på om der er nogle gode/dårlige oplevelser med disse produkter !


Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Hejsa LDSer Efter at jeg har fået sat... Vis hele indlægget
74 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan går det med jeres Duka One?
Vi kikker lidt på at købe et par stykker til vores kælder i andels foreningen.
Men vi er lidt usikker på om de suger fugt ud, af kælderen som vi gerne vil have og blæser tør luft ind.

Ny viden er spændene.

De har helt klart en affugtende effekt, men den er nok ikke nær stor som et traditionelt genvindingsanlæg(HRV) med modstrømsveksler af plastik. Det er dog i mange tilfælde en fordel.
Et i traditionelt anlæg, vil fugten i den varme inde-luft kondensere når luften køles ned på vej ud. Derfor er det også nødvendigt med et dræn. Når Udeluften bliver varmet op falder den relative luftfugtighed og i visse tilfælde kan indblæsningsluften være for tør.
Duka ONE er et såkaldt ERV og benytter en keramik-kerne. Noget af vandet "binder" sig i kernen og bliver afgivet når lufteretningen vender. Det er også derfor det ikke er nødvendigt med dræn.
I et ideelt ERV ville alt fugt blive recirkuleret og luftfugtigheden forblive den samme indenfor(og udenfor).
I praksis er det ikke alt vandet i luften der bliver "genbrugt" og derfor har Duka One en affugtende virkning.

Det er en go ide at forbinde Duka'er i par så den ene suger når den anden puster. På den måde er der balance i lufttrykket.



 

På tirsdag kommer de og sætter 4 op her i andelsbolig foreningen.
Så skal nok lige skrive hvordan det bliver.

Vi har også købt en affugter. Så der kan komme lidt hurtigere i gang.

Jeg må lige have en snak med manden der kommer og sætter op, om de skal kører i par, eller hvordan. Men det bedste må være 2 kører ind og 2 kører ud. Også skiftes de.
Men det ved han nok en del om.

Ny viden er spændene.
Er der nogen der har skiftet den udvendige hætte på jeres Duka'er?

Vi bor i et gammelt gulstensrækkehus fra 50'erne, og vil meget nødig have 3-4 hvide kasser siddende på ydermurene (det er i øvrigt heller ikke sikkert at ejerforeningen synes det er en god ide).

Overvejer derfor at sætte en jalousirist foran i stål, da det vil passe noget bedre til resten af huset (fx er der zink-inddækninger ved taget).
Jeg vender lige tilbage med data, fra vores 5 af.
Kan evt ligge op en gang om måneden. Hvis nogle husker mig på det. Har grafer med temperatur og fugt i %

Ny viden er spændene.
Jeg har kun brugt de "kasser" der fulgte med. Det eneste du nok skal være opmærksom på er at stadig kan komme af med evt. kondensvand.
Skrevet af Alm-fyr på 17-11-2016 11:44
Jeg vender lige tilbage med data, fra vores 5 af.
Kan evt ligge op en gang om måneden. Hvis nogle husker mig på det. Har grafer med temperatur og fugt i %

Det kunne være rigtigt spændende! Kunne du evt. skrive noget om hvordan du opsamler data.

 

 

Ja, jo mere data desto bedre

Afløb af kondens er selvfølgelig vigtigt, men umiddelbart må det være et spørgsmål om at sikre tilstrækkeligt fald på gennemføringen, eller overser jeg noget?

Jeg har kigget på en rist, i stil med denne:
https://www.yousave.dk/shop/jalousirist-ygc-160-usav-5869p.html?gclid=Cj0KEQiAx7XBBRCdyNOw6PLHrYABEiQAJtyEQ7mSDqkVWh4QS8Y0CwW_AJ8-0tjUYxR4B5ST6DFQdfcaAlTO8P8HAQ
elma.dk
Sælger dataopsamler
Mener den hedder t140.
Også har jeg købt 8 xterne opsamler der logger grater og fugt. Hver time. (Ta141)

Så efter 1 år vil vi få en der ved noget om det til at se på data.


Fugten skulle bare dryppe ud af den og løbe ned af muren.

Ny viden er spændene.
Der er yderligere 34 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også