Varmegenindvinding

Hejsa LDSer

Efter at jeg har fået sat solceller op og efterisoleret huset ! og pt er ved at få planlagt projekt jordvarme/varmepumpe vil jeg gerne begynde at fokusere lidt på varmegenindvinding !

Jeg har brugt en del tid på at fundere over hvordan det kunne lade sig gøre på den mest fornuftige måde !

Problemet er at 1 sal er "udnyttet" dvs der er lavet rum deroppe men jeg syntes ikke de er helt egnet til beboelse, men de er meget fine at have til opbevaring osv. Men det gør også at hvis jeg vil installere et traditionelt varmegenindvindings anlæg vil det give nogle problemer. Jeg faldt så over den her, ret smarte, løsning, men kan ikke blive enig med mig selv om det bare er noget pop !

http://www.billigvvs.dk/Varmesystem...93446.html

Evt en model der kan klare dobbelt så stor et rum, fra tyskland.

http://www.elektrohandel-roll.de/pr...eckge.html

Jeg er ret int. i løsningen, men vil da lige ligge en føler ud på om der er nogle gode/dårlige oplevelser med disse produkter !


Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Hejsa LDSer Efter at jeg har fået sat... Vis hele indlægget
74 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Duka har skam også en Enthalpi(Energy Recovery) veksler, den fungerer bare på en anden måde end Zehnder. Det lagrer fugten i den keramiske kerne når luften blæses den ene vej, og afgiver den når der blæses den anden vej. Faktisk er alle de "push/pull" anlæg jeg har set, på nær et, baseret på keramisk kerne. 

Det jeg mener er at disse Push/pull apperater bare ikke virker særlig godt. De har simpelthen for mange svagheder. Kvalitet og holdbarhed er ikke imponerende.  

Hvis man ønsker en 1 rums løsning. Så bør man gå efter dem der er bygget som et rigtig ventilationsanlæg i miniformat. Altså dem der har både indtag/afkast men også indblæsning og udsugning. Dvs 4 step løsning frem for 2. De kører kontinuerlig drift istedet for frem og tilbage. 

Så som f.eks Viessmann Vitovent200-D eller Zehnder Comfoair 70. De kan være gode hvis man kun har 1 rum hvor der er behov. Ulempen er at de koster væsentligt mere (af god grund). 

Og skal man bruge mere end 1, så overstiger man hurtigt prisen i forhold til et rigtigt ventilations anlæg. 

Men det kan altså nogle steder være eneste udvej da forholdene ikke tillader rørføring. 


Vi har dem over hele vores kælder i vores andelsforening. Til december har vi haft dem et år. Også skal vi se om det har givet mindre luft fugtighed. 

Indtil videre er vi godt tilfreds. Det lugter ikke af kælder mere. 


Alt efter hvor langt tid de holder. Så er det jo nemt nok at købe en ny og sætte i. Prisen er heldigvis ikke så dyr. 

Vi overvejer til næste år at købe og sætte i alle lejlighederne. Hvis det viser sig at det virker i kælderen. 


Ny viden er spændene.

Super interessant tråd. Kan se det er ca. 1 år siden der sidst blev skrevet på den, så ville høre om i stadig er tilfredse med jeres duka one? Holder de stadig eller er de begyndt at gå i stykker? 

Jeg bor selv i et hus fra 1952 med kælder.min kælder er dog rimelig tør, men der kan godt lugte lidt af kælder hvis det er et par dage siden der er luftet ud. Overvejer derfor at installere et par duka one i kælderen.. Er umiddelbare faldet for de nye s6w med WiFi, men de er desværre lidt dyrere 

Alle virker fint. Og vi er godt tilfreds med dem.  Jeg glæder mig til at vi får nogle i vores boliger inden for de næste 6-8 måneder. 

Jeg håber vi kan få dem i hurtigst muligt, så jeg kan se om det gør inde luften bedre i min bolig. Selv om jeg syntes luften er god. Så bliver det spændene at se om det kan mærkes der skiftes luft mens jeg er på job og man kommer hjem. 


Jeg ved ikke om jeg ville gå for wifi, jeg tænker eneste tidspunkt det vil være godt er du måske kunne skrue ned eller op når du ikke er hjemme. 

Hvis det er til når du vil sove og du vil sætte den ned i tempo eller slukke for den.  Så kan du jo trykke på den inden du går i seng. 


Maleren på arbejdet er stadigvæk glad for den han fik sat i hans kælder. Hvor hans teenger søn bor. 


Ny viden er spændene.
Annonce

Mange tak for svar. Umiddelbart vil jeg gå efter WiFi da det som jeg læser det er muligt at lave bl.a. Uge schedules, så jeg tænker jeg kan styre så de f.eks. Kun kører nogle timer hver aften/nat og ellers er slukket. Regner ikke med de behøver køre konstant

Tænker man sætter den på levet 1 om natten. Men det må tiden vise. I kælderen kører den på 2 eller 3

Den i fælleslokaler. Hvis der er mange mennesker så kører den på 3 uden vi lagde mærke tid det. 

Men tænker når jeg får mine. Så skal de køre hele tiden så længe der ikke er vinduer i. 


Ny viden er spændene.

Hej... Jeg har som mange andre, kondens i vinduer, efter renovering pga manglende ventilation - primært soverum i vinterhalvåret.

I stedet for at gå Duka vejen, så valgte jeg et produkt fra Südwind til kr. 2600 med fjernbetjening. Produktet minder en del om Duka One Pro 50 Remote, men til en billigere penge. Kan se én af forskellende, er at Duka har ventilatoren integreret sammen med veksleren, hvor den fra Südwind har ventilatoren integreret i fronten. 

Hvilken der er bedst tør jeg ikke kloge i, men jeg har 2 Südwind Ambientika Advanced, som tilsyneladende gør et glimrende job. De kan køre ventilations mode (skiftevis ind og udblæsning) eller survaillance mode, hvor det indvendige jalousi er lukket, indtil en forud indstillet grænse er nået, hvorefter aggregatet starter op på maks udblæsning, indtil niveau er opnået - brugbart, hvis man er udrejst for eks.

Südwind har ikke en model med wifi, men de har en wireless udgave, så man kan parre flere enheder, uden at forbinde dem med kabel.

Jeg planlægger at købe 2 mere til stue/køkken alrum, som skal arbejde sammen.

Jeg har netop fået monteret en Duka One Pro 50 i mit soveværelse, og syntes ikke den støjer, den kan godt fornemmes, men vi vendte os hurtigt til det.

Vi har derimod udfordringer med det lys (grønt) som displayet afgiver, vi vil gerne have det helt mørkt i soveværelset, og når der ellers er mørkt, virker det som meget lys de 3 dioder afgiver. Er der andre der har det, og evt. en løsning på det?

Overvejer at montere nogle Duka one pro i huset, 1 i hvert værelse samt en i stuen.
Jer der har flere monteret har i sat dem til at køre som Master/slave (signal imellem dem)?
Bosch har lavet en vent 2000D nogen det har erfaring med dem?

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også