Blænde dør permanent

Hej,

I en væg bygget af leca / letklinkerbeton skal jeg har blændet en dør permanent.
Er den rigtige løsning af smide nogle træplader på hverside med isolering i mellem - eller - er den rigtige løsning at bygge den op af multiplader? 

Efterfølgende skal væggen spartles og sættes filt inden maling.

 

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor ikke bruge Lecanødder/letbetonblokke som resten af din væg er bygget i ..........
Vil helt klart give mfrost ret, byg det op i samme materiale som resten, så er du også sikker på at det suger ens når du spartler og maler.

Tømrer & snedkermester som har til huse i Nordsjælland hvor vi beskæftiger os med byggeri, sikkerhed og renovering for private samt erhverv.
Flex byg ApS
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ahh ja selvfølgelig! Har ikke gjort det før - kan I ridse opskriften op for mig?

Men den anden løsning, med bare at sætte nogle plader på, er for 'let'?
Du kan også lukke med gipsplader. Men ja, det er da #1 at lukke med blokke og jeg vil vove at påstå det er lige så nemt. Du kan bruge multi fliseklæb til at mure det op med.
Jeg vil nok lige sige at gipsplader, fibergips el. andre plader er noget reelt fusk at sætte op når væggen klassificeres som tung.

Jeg har lige blændet 2 døre i en lejlighed som er bygget i mursten, hvor ville det dog være noget ærgeligt møg at bruge gips el. lign plader til den opgave.

Jeg brugte multiplader: http://www.bygmax.dk/multiplade-1.html , 7,5cm, i 2 lag med hulrum, herefter pudsede jeg væggen op og vupti, en perfekt væg som jeg kan være stolt af og nok vigtigst af alt... de næste som overtager lejligheden får noget som reelt har en værdi.

steelman, det er faktisk langt sværere at sætte en gipsplade op og få pæn, du skal lave inderskellet, det skal bores fast i kanterne, også i toppen. Meget nemmere at sætte multiplader fast med eks.vis fliseklæb eller hvad du lige har af klæber ved hånden.
Derudover vil gipspladen arbejde anderledes end den øvrige væg så lige pludselig kan der opstå revner i overgangen.....

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
haha okay - jeg er med på at plader er udelukket
Nogen der kan givet mig lidt do-to-list over hvordan jeg griber det an?
Dør, karme og alt træværk væk.
Hvad gør jeg mod gulvet? Lader det stå på gulvet eller brækker det væk og håber på der er noget fundament under (Hvilket tegningerne vist tyder på at der er). Skal der noget jern ind i de eksisterende vægge for at binde dertil eller hvordan?
De steder jeg har gjort det har jeg fjernet de par brædder der sidder i døråbningen og er derved kommet ned til nogle store kraftige bjælker eller sokkel/ mur. Her har jeg støbt direkte på, lavet en jævn overflade sådan at jeg har kunnet bygge op med multiplader derfra.

Hver 2. multiplade har jeg sat fast til dørsiden, jeg har bare skåret rionet over og brugt dem ved at bore ind i væggen med et 8 mm bor og så ellers ind med fliseklæb/ pladelim, det handler bare om den skal sidde fast. Det hedder også murbindere, omend mine lige var en tykkelse større, jeg brugte bare det jeg havde ved hånden
Jeg har efterladt et sprække foroven på 2-5 cm og sprøjtet PU-skum ind i toppen og skåret af en 1cm inde sådan at der plads til vægpudset, på den måde bevares lidt elasticitet, det er muligt nogen synes det er noget pjat, men det er sådan jeg har løst opgaven.

Jeg ved ikke om du har set den video her: https://www.youtube.com/watch?v=dZJ2-zvXVaQ

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Hvis du vælger leca blokke som det eksisterende, begynder du nedefra som Janus beskriver. Altså ned til noget beton, som de andre vægge også står på. Ved leca kan du banke nogle stumper armeringsjern eller store søm direkte ind ved hver anden fuge. Du murer helt op og slutter med samme mørtel til sidst.
Køb et nogle sække færdig tørmørtel, så skal du bare blande vand i. Samme mørtel kan bruges til grov puds.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for jeres svar.

Ok så ned til beton under gulvet. Hvordan får jeg de jern stænger til at binde fast i de nye blokke? Skal de ligge i fugen imellem to skifte?

Er det bedst med multiplader eller leca når nu resten er leca?

Leca er dem der er på billedet, ik? (Skal lige være sikker )
http://img.fc-beton.dk/img/29/180x160/lecablokke600_10x19x49.jpg&imgrefurl=http://www.fc-beton.dk/lecablokke_114.html&h=104&w=160&tbnid=s0Tb18Boa9jCIM:&docid=m7szYRCycdbIvM&hl=da&ei=A92kVv2CHca9ygOMzpbQCw&tbm=isch&client=safari&ved=0ahUKEwi9kJnr0cLKAhXGnnIKHQynBboQMwg9KBkwGQ
begge dele kan bruges, men det er jo altid bedst med samme materiale. Så får du samme tykkelse og med plads til pudslag. Det er multiblokke ikke lige beregnet til. Og ja det viste billede er en lecablok.
Det er ok at de bliver muret med ind i fugen. Det bedste ville jo være at hugge hver anden eller hver tredje blok lidt væk i den eksisterende mur, så det mures i forbandt. Men med nogle stykker jern i fugerne holder det også sammen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også