Formindskning af køkkenlåge.

Hej

Jeg skal have en højskabslåge, med en bredde på 60cm kortet ned til en bredde på 30cm.

Jeg har ombygget selve skabet til 30 cm, grundet indbygning af stort køleskab.

Hvordan gør jeg det bedst? Snittene skal være helt lige, og det stykke der skal skæres ud er i midten af lågen.

Hvordan sætter jeg de to stykker sammen? Der er en struktur i lågeoverfladen, som skal bibeholdes.Lågen skal omlakeres, hos en industrilakerer, men der skal helst ikke spartles så meget, at strukturen i lågen ødelægges.

Så de to stykker skal altså stykkes meget nøjagtigt sammen.

Gode råd og anvisninger modtages meget gerne.

P.S. Jeg har på nettet prøvet af få 3 tilbud på opgaven... det var der ingen der var interesserede i at udføre - så nu må jeg lave det selv.

Mvh

Jan 


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Beklager dobbeltpostningen. Ved ikke hvad der skete, da jeg ville lave en korrekturrettelse.

Du kan nok lave en samling med fisk eller evt. dyvler, der kan holde når døren ikke er bredere. Men at få det samlet så nøjagtigt, at samlingen bliver usynlig uden anvendelse af spartel og sandpapir ser jeg som en udfordring, der er så stor, at man burde overveje at lave en dør fra bunden til formålet. Men det er måske ikke en mulighed, hvis der er en helt særegen prægning, der absolut skal være der?

Et billede af døren i den nuværende version ville ikke skade min forståelse af dit problem

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hej Lars

Tak for dit svar. Jeg har haft lidt travlt, og vender først tilbage nu.

Lågen skal have samme struktur som de andre, også når den er blevet lakeret om. 

Derfor er det lidt problematisk med både en ny låge og at få den gamle til at passe nøjagtigt sammen på overfladen, uden brug af andet end lidt tynd spartel.

Jeg har taget et par billeder af låge og strukturen.

Med venlig hilsen 

Jan 

 


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Hej.
Nu spørger jeg så: hvorfor skal lågen samles på midten? som jeg ser dit billed så er der ikke nogen fals, men en låge som ligger uden på skabet. Hvad med at save af bagkanten, spartle kanten og sende til maler?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Du vil aldrig kunne save et midterstykke og af døren og samle det igen uden at det bliver synligt, når årene skal bevares.

kovas ide er vist vejen frem.

En anden mulighed kunne være at kontakte procudenten af døren. Hvis de stadig laver den model (finer) må de kunne lave en på mål. Eller du kunne måske købe fineren og så lave den selv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Årestrukturen er lidt "tilfældig" på de andre låger. Så det gør ikke noget, at åretegningerne ikke passer sammen. Når lågerne bliver malet hvide, forsvinder farvekontrasten, så årerne bliver mindre synlige. 

Problemet var, at jeg ikke bare kan spartle ujævnheder væk, når lågestykkerne er samlet - det vil fjerne åretegningerne helt, hvilket ikke er meningen.

Lågen har en afrunding, hele vejen rundt, ud mod kanten. Den falder let, fra ca. 3 cm inde på lågen. Det er lidt svært at se på billeder, men fremgår lidt af lågen over ovnen nedenfor. Derfor kan jeg ikke bare skære fra bagkant, men er tvunget til at sætte sammen.

Jeg kan ikke rigtigt finde ud af, hvad det er for et køkken. Ellers ville det måske have været en mulighed, at få lavet en ny låge.

Nå, men, nu har jeg savet, boret og limet. Det er faktisk blevet ret godt. Nu er jeg i gang med at fylde op i samlingen (og kun samlingen), med lim - senere meget tynd spartel. Til sidst vandsliber jeg - og så skulle den være klar til maleren.

Tak for jeres svar 

Jeg har lige prøveopsat lågen.... her er et billede.

 


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Hyggeligt at se dig igen!

Med venlig hilsen
ktm

 

Lidt sent at skrive nu, men hvis du havde skåret den lige hvor afrundingen starter, havde det været lettere at skjule samlingen, da den så ville ligge på en "kant". Det ville være mindre synligt, da lyset i forvejen bliver brudt anderledes på kanten end midt på lågen.

Tak og i lige måde, ktm 

Jeg render rundt og har lidt småtravlt, og er blevet blandet ind i mange forskellige ting - både erhvervsmæssigt og i fritiden. Derfor er jeg ikke så aktiv på LDS som tidligere. Men af og til følger jeg lidt med på sidelinjen 

OG - så er det jo rart med en livline, når det er nødvendigt.

I mellemtiden har knægten fået bil - det tager en del af MIN fritid  Han blev forelsket i en Ford Puma - uha så er der FORD i indkørslen igen Jeg har brugt omkring 150 timer i efteråret på at bygge den op (splitte ad og svejse stort set overalt) Men den er fed at køre i - lækker motor med fut i!

Godt at se, at der er nogle af de gamle der holder ved - hvad blev der af Håndværkeren?


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Skrevet af jenshøj på 24-01-2016 21:10
Lidt sent at skrive nu, men hvis du havde skåret den lige hvor afrundingen starter, havde det været lettere at skjule samlingen, da den så ville ligge på en "kant". Det ville være mindre synligt, da lyset i forvejen bliver brudt anderledes på kanten end midt på lågen.

Jeg overvejede det samme, men buen er så svag og udefinerbar, at jeg vurderede at det ikke ville have den store effekt. Yderligere ville det kunne give pladsproblemer i den tynde ende, hvor dyvlerne ville komme meget tæt på overfladefineren.

 

 


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også