Råd søges vedr. Gulvvarme i 60´er hus!

Hej alle.

 

Jeg er ved at blive RIGTIG forvirret over dette projekt.

Kort og kontant:

Jeg har købt et hus fra 1966. Jeg ønsker gulvvarme i 87m2 af huset. Det skal være med varmefordelingsplader. Jeg ønsker ikke at grave ud. Problemet er, at der kun er plads til 50-100mm isolering i gulvet. Der er intet isolering under betondækket, og gulvet er på strøer. I forvejen er der 30-50mm isolering under det eksisterende gulv. Jeg har fået fortalt af en bekendt som er bygningsingeniør, at jeg max må isolere med 50mm i gulvet, da jeg ellers risikerer fugt under gulvet hvis jeg bruger mere. Dette skulle være pga. at der skal være ligemeget isolering over betonen, som under.

Jeg fik også en beregning på mer udgiften, ved at have gulvvarme, frem for radiatorer som nu. Det koster 1000kr ekstra om året, fortæller ingeniøren. Der er i forvejen en lav udgift til varme i huset (8000kr om året). Ingeniøren og flere andre anbefaler denne løsning, hvis udgiften ikke er større.

Jeg har så snakket med en tømrer, som fortæller at gulvet ikke ville kunne blive varmet ordentligt op med gulvvarme, pga. for lidt isolering, og det meste varme vil gå ud i jorden. Dog siger vedkommende, at jeg sagtens kan bruge 100mm isolering, hvis jeg lægger dampspærren direkte oven på betonen. Så blev jeg helt forvirret!

Jeg vil gerne have gulvvarme hvis det giver mening. Det kunne være dejligt at komme af med radiatorerne, og komforten er stor og det er dejligt med varme gulve. Men hvis det giver mig store problemer, med fugt eller kolde gulve..så vil jeg skrotte ideen.

Havde tænkt at bruge 20mm pex slange, men fandt så ud af at man ikke kunne få spånplade med spor i, til 20mm pex. Kun 16mm pex. Så er 16mm pex-slange for lidt til 87m2 gulvvarme?

Jeg er temmelig forvirret over at få så forskellige udmeldinger. Så jeg kunne godt tænke mig at høre hvad jer, derude har af erfaringer, og hvad i ville gøre i mit sted.

 

På forhånd mange tak for hjælpen

Hilsen

Den forvirrede hus-ejer :-)

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Danielorumpå 12-01-2016 15:14

Hej alle.

 

Jeg er ved at blive RIGTIG forvirret over dette projekt.

Jeg vil gerne have gulvvarme hvis det giver mening. Det kunne være dejligt at komme af med radiatorerne, og komforten er stor og det er dejligt med varme gulve. Men hvis det giver mig store problemer, med fugt eller kolde gulve..så vil jeg skrotte ideen.

 

Du har vel læst her: http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/202372

Det er klart du bliver forvirret, for det er kompliceret. (det er nok også lidt forvirrende det du skriver)

Men jeg tror at varmetabet nedad bliver ubehagelig stort, ud fra det du skriver. Der er helt sikker noget der har lavet beregninger på det mange gange før, og en trænet bygningsingeniør vil kunn klare det ret hurtig.

 

 

 

Overvej dine beslutninger endnu engang....
Du står for at investere en hel del i at monter gulvvarme og fjerne de gamle radiatorer....
Men vil spare 3-400mm ekstra isolering i gulvet!
Jo det er da et slidt at banke gulvet op, og køre ud på trillebør eller med transportbånd, men bestemt ikke umuligt....
Jeg mener du kan nøjes med at grave ud så du har plads til de 400 mm EPS og der direkte herpå kan udlægges plader med slange sporene. Plus det gulv du jo alligevel ville have monteret.

Altså en udgravning og 400mm EPS, plus noget sand til afretningen, som sparet arbejde og omkostning.

Det du taber vil være komforten, den højere varme regning og en mindre salgsværdi når du vil sælge....

Jeg er ret sikker på jeg havde taget den lidt større omgang og nydt det hele den næste vinter og de kommende sæsoner.....

MVH Njord


MVH Njord
Skrevet af njord på 12-01-2016 17:46

Jeg mener du kan nøjes med at grave ud så du har plads til de 400 mm EPS og der direkte herpå kan udlægges plader med slange sporene. Plus det gulv du jo alligevel ville have monteret.

Altså en udgravning og 400mm EPS, plus noget sand til afretningen, som sparet arbejde og omkostning.

Det er jo ikke så svært at forstå at det virker skræmmende
at skulle bryde et betonlag 87 m2 op, for derefter at fjerne 40 m3,
eller mindst 50 ton materiale.
Det gør huset ubeboelig i uger til måneder.
Det tiltaler ikke ret mange Lav-Det-selv'er!

Og så er der spørgsmålene om hvad der egentlig bære de indre vægge.
I det hus hvorj eg sidder i dette øjeblik, mener jeg at skillevæggene
er murede oven på betongulvet, og på skillevægene ligger så loftsbjælker.

Så hvis man bare hugger betonen op står skillevæge oven på sand uden sokkel,
det kan gå hen og blive ret katastrofalt for huset tror jeg.

Men i tilfælde hvor der ikke er de problemer, med skillevæge, så tiltaler
løsningen  uden beton oven på EPS mig. (og sikkert mange andre).
Så et link til beskrivelser af det er interessant.

(Jeg har en aversion mod det at ville overhælde alt med beton)

 

Helt klart en opgave der kræver lidt.. men med det rette grej og nogle friske hjælpere så er det jo ikke overkommeligt....


Har været med til det hos min bror.
Her fjernede vi så ALT indmad i huset på 140 kvm og gravede ca 60 cm ned for at rette af, lægge 400mm EPS, og støbe 10 cm beton med gulvvarme og slutte af med træ gulv...
Siden blev der på alle indvendige ydervæge isoleret med 2 x 50mm isolering, dampspærre i midten. Nye el og varme installationer all over. Nyt loft og nyt køkken, bad osv.... Vindier og døre er også skiftet.. reelt forblev kun soklen, ydermuren og taget tilbage af det gamle hus....
Jo det tog da 4-6 måneder som ren fritids arbejde, primært ham selv og med en hånd udefra ind imellem.

Så set i det lys er det relativ overskueligt at nøjes med gulvet.....

Selv har jeg gang i at bygge et kredshus til de lokale FDFere... 160 kvm + 40 kvm overdækket.. Det er godt nok pavilloner der genopsættes, men med ny tagkonstruktion, ny facadebeklædning nye vinduer og døre, nyt el og naturligvis er al kloak også ny... plus diverse udenom... her laver vi det også selv... en fast stab på 3-5 personer plus lidt løse folk indimellem... Men sådan er frivilligt ulønnet arbejde.. det er som regel få der kommer og giver en hånd med.

En anden FDF gadget vi har gang i er at lave "Shelter to go" hvor vi har udviklet nogle transportable sheltere vi skal bruge på FDF Landslejren sommeren 2016. :-) Mon ikke der kommer nogle billeder her på LDS senere :-)
Ved siden af dette har vi naturligvis jobs der nok tager 45 timer om ugen :-)
Så TVét sluger ikke ret meget af vores tid :-)

Tilbage til dit spørgsmål.. kan man nøjes med at efterisolere en smule.. jo, men det er ikke det optimale :-)


MVH Njord


MVH Njord
Hej igen

Du skal da lige have et par link til en EPS løsning uden beton over:
http://www.sundolitt.dk/sundolitt/produkter/gulv/gulvvarme/eps-plade
http://www.sundolitt.dk/sundolitt/produkter/gulv/gulvvarme/aluplade

Der er sikkert også andre fabrikater der kan det samme.
Men i min verden ser det jo ganske fornuftigt ud.. dels sparer man jo omkostningen til beton, dels skal man ikke varme den betonklods unødigt op.
Men jeg har ingen erfaringer med systemet.

MVH Njord

MVH Njord
Annonce
Skrevet af njord på 12-01-2016 19:39


Men sådan er frivilligt ulønnet arbejde.. det er som regel få der kommer og giver en hånd med.

Lønnen er jo at man lærer noget ved at være med.

Og tak for informationen, det fortæller noget om størelsesordnen at sådan et projekt. Det er uhyre nyttig at vide, andet kan jo ende i skilsmisser og anden ulykke,

Konceptet uden betonlag oven på flamengoen, er særdeles interessant.

http://www.sundolitt.dk/sundolitt/teknik/udforelsesteknik/gulv-uden-beton/konstruktionseksempler

Så er man ved at være der hvor man kan hente materialerne ved jem+fix, og tage det i etapper. -Måske

de 2 sidste sider her står lidt:

http://www.sundolitt.no/upload_images/81DE34061EC745238717EE6A6F9A56A2.pdf

 

 

din ingeniør har ret - max 50-70 mm isolering i strøkonstruktioner. Du kan slå det op i Rockwools "den lille lune" hvis du vil have det bekræftet.
Din tømrer er helt galt på den både hvad angår isolering og fugtspærre. Fugtspærren skal være der i forvejen så den ændre ikke så meget. Og det kan gå rigtig galt hvis du ligger mere isolering end foreskrevet.

Laver du alligevel opgaven skal du være obs på at gulvvarme uden tilstrækkelig isolering kan medvirke til fugttransport via dine vægge....heller ikke en fordel på sigt :-)

Materialerne til den konstruktion som foreslås herinde kan du næppe købe i jem & fix. Det kræver noget styrolit med en bestemt hårdhed (kan ikke huske hvor meget). Men den er ikke billig og forhandles med garanti ikke i jem&fix.

Forstår nu ikke hvorfor du er så bange for betonen - det har jo virket i mange mange år
Skrevet af boso på 12-01-2016 23:08

Materialerne til den konstruktion som foreslås herinde kan du næppe købe i jem & fix. Det kræver noget styrolit med en bestemt hårdhed (kan ikke huske hvor meget). Men den er ikke billig og forhandles med garanti ikke i jem&fix.

Forstår nu ikke hvorfor du er så bange for betonen - det har jo virket i mange mange år

Jem & Fix, er jo bare betegnelse for det billigste byggemarked.

http://www.sundolitt.dk/sundolitt/teknik/udforelsesteknik/gulv-uden-beton

På denne side fremgår det at S150 er den minimums kvalitet der foreslås til gulv uden beton.

http://www.bygmax.dk/byggematerialer/isolering/sundolitt-gulvisolering/sundolitt-s150.html

(kender ikke bygmax)

Den fås til 144 kr/m2 for en 15 cm tyk plade. Så knap 300 kr/m2 for 30 cm tykkelse.

Det er ikke fordi jeg ikke tror at beton virker, vi VED det virker.

Der er bare det ved beton, at det ikke er så rart for en Lav-Det-Selv'er. 

Det konkrete projekt er på 87 m2, i runde tal vil det kræve ca. 10 m3 beton, altså ca. 25 ton. Det er hverken rart selv at blande, eller får leveret. Og så er betonkonstruktioner meget uvenlige at lave ændringer i. Det er ikke ligefrem LEGO! Det er vel netop en af de største problemer for trådstarteren.

Som han skriver: "Jeg vil gerne have gulvvarme hvis det giver mening." Og da vi skriver på Lav-Det-Selv, er det jo om det er et projekt der er værd at kaste sig ud i selv, når udgangspunktet er et betongulv, som muligvis er uisoleret . Efter min nuværende forståelse er det så absolut ikke et begynder Lav-Det-Selv projekt. Ja, det er vel egentlig det mest omfattende projekt man kan kaste sig ud i mht. en bolig.

 

 

 

 

 

Tak for alle jeres gode svar. At fjerne beton og efterfølgende støbe, kræver tid og penge, som jeg p.t ikke har til projektet...

boso skrev at det var gak, at lægge mere end 50-75mm isolering. Jeg forstår bare ikke hvorfor. Jeg har tænkt mig at lægge en fugtspærrer på en ellers tør betonoverflade. Dernæst isolere med 90-100mm med papirulds granulat, fjerne kuldebroer, kantisolere osv. derefter strøer, undergulv og dampspærrer lige under parketgulvet. Kan i ikke fortælle mig hvor den fugt i gulvkonstruktionen skulle komme fra? Jeg ville ønske at dette scenarie kunne lade sig gøre.. med eller uden gulvvarme... På forhånd tak!
Skrevet af Danielorum på 13-01-2016 09:12

boso skrev at det var gak, at lægge mere end 50-75mm isolering. Jeg forstår bare ikke hvorfor. Jeg har tænkt mig at lægge en fugtspærrer på en ellers tør betonoverflade. Dernæst isolere med 90-100mm med papirulds granulat, fjerne kuldebroer, kantisolere osv. derefter strøer, undergulv og dampspærrer lige under parketgulvet. Kan i ikke fortælle mig hvor den fugt i gulvkonstruktionen skulle komme fra? Jeg ville ønske at dette scenarie kunne lade sig gøre.. med eller uden gulvvarme... På forhånd tak!

Varm luft kan indelolde mere vand end kold luft. Så tager man den varme luft og køler den ned, så udskilles der vand. Så i det her tilfælde er problemet at varm luft med stort vandindhold kommer ned og afkøles mod det kolde gulv. Og så kondenseres vandet mod betonen, på samme måde som man kan se at koldtvandsrør bliver våde af kondensvand når det er varmt og fugtig.

Så ved at fylde op med rockwool, risikerer man at det bliver vådt, særlig ned mod betonen. Dampspærren skal ikke ligge på betongulvet, da den jo ikke hjælper her. Dampspæren skal ligge på den varme side af isoleringen, og forhindre at varm luft kan trænge ned gennem isoleringen og danne kondens hvor det er koldt.

Kondens i rockwool gør at man mister isoleringsevne, og der bliver mulighed for at svanpeangreb.

Grunden til at man ikke kan fylde hele hulrummet op er at der skal være mulighed for ventilation. Og der skal ikke ventileres med fugtig indeluft.

Det er min forståelse af situationen. Er forståelsen gal, så håber jeg nogen kan rette op på det.

 

 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis