Råd søges vedr. Gulvvarme i 60´er hus!

Hej alle.

 

Jeg er ved at blive RIGTIG forvirret over dette projekt.

Kort og kontant:

Jeg har købt et hus fra 1966. Jeg ønsker gulvvarme i 87m2 af huset. Det skal være med varmefordelingsplader. Jeg ønsker ikke at grave ud. Problemet er, at der kun er plads til 50-100mm isolering i gulvet. Der er intet isolering under betondækket, og gulvet er på strøer. I forvejen er der 30-50mm isolering under det eksisterende gulv. Jeg har fået fortalt af en bekendt som er bygningsingeniør, at jeg max må isolere med 50mm i gulvet, da jeg ellers risikerer fugt under gulvet hvis jeg bruger mere. Dette skulle være pga. at der skal være ligemeget isolering over betonen, som under.

Jeg fik også en beregning på mer udgiften, ved at have gulvvarme, frem for radiatorer som nu. Det koster 1000kr ekstra om året, fortæller ingeniøren. Der er i forvejen en lav udgift til varme i huset (8000kr om året). Ingeniøren og flere andre anbefaler denne løsning, hvis udgiften ikke er større.

Jeg har så snakket med en tømrer, som fortæller at gulvet ikke ville kunne blive varmet ordentligt op med gulvvarme, pga. for lidt isolering, og det meste varme vil gå ud i jorden. Dog siger vedkommende, at jeg sagtens kan bruge 100mm isolering, hvis jeg lægger dampspærren direkte oven på betonen. Så blev jeg helt forvirret!

Jeg vil gerne have gulvvarme hvis det giver mening. Det kunne være dejligt at komme af med radiatorerne, og komforten er stor og det er dejligt med varme gulve. Men hvis det giver mig store problemer, med fugt eller kolde gulve..så vil jeg skrotte ideen.

Havde tænkt at bruge 20mm pex slange, men fandt så ud af at man ikke kunne få spånplade med spor i, til 20mm pex. Kun 16mm pex. Så er 16mm pex-slange for lidt til 87m2 gulvvarme?

Jeg er temmelig forvirret over at få så forskellige udmeldinger. Så jeg kunne godt tænke mig at høre hvad jer, derude har af erfaringer, og hvad i ville gøre i mit sted.

 

På forhånd mange tak for hjælpen

Hilsen

Den forvirrede hus-ejer :-)

0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis