Hjælp til at finde sikker trælim?

Hej alle sammen!

I har været så søde at hjælpe mig før, så jeg håber i kan hjælpe mig igen.

 

Jeg laver tit hjemmelavet legetøj og ting, til mine små dejlige papegøjer.

 Det er meget billigere at lave legetøjet selv, og jeg kan give mine fugle alt det legetøj som de bedst kan lide!

- og så elsker jeg også at bruge tiden på at lave ting til dem.

 

Nu har jeg så planer om at lave mine egne fugle tove, og det er så hér jeg har brug for jeres hjælp.

Jeg har nemlig virkelig brug for jeres hjælp til at finde en lim som IKKE er giftig(!),  hvis nu mine fugle ved et uheld kom til at indtage lidt af limen.

Fugle rebets to "ender" har jeg lavet ved at skære to stykker af en rundstok, og så har jeg boret et hul i dem begge to, som passer med størrelsen på tovet.


Så det jeg leder efter, er en trælim, så jeg kan lime tovet fast i "træ-enderne".

(Jeg viser gerne billeder af fugletovene, når jeg - engang - har lavet dem færdige, hvis i vil se dem. )

 

- Så er der nogen der kender en "fuglesikker" træ lim som ikke er giftig, jeg kan bruge?

Limen skal meget gerne være vandfast, så jeg kan vaske fugletovene rene uden at tovet falder fra hinanden.

 

Jeg håber virkelig at i kan hjælpe mig med at finde en god, og "fuglevenlig" træ lim, jeg kan bruge!

Tusind tak for jeres hjælp, og for jeres tid!

 

Jeg ønsker jer alle et godt og lykkebringende nytår!

Med venlig hilsen

Christine

 

PS:

Jeg har tænkt på måske at bruge en limpistol, fordi den lim ved jeg er vandfast.

Er der nogen der ved, hvad limen fra limpistoler præcis indeholder af ingredienser?..


Mange venlig hilsen
Christine
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tror der er mange muligheder for at finde en egnet lim. Du skal gå efter en trælim til udendørs brug, som dermed kan tåle fugt. Eksempelvis denne her .

Det du bør undersøge er produktbladet, hvor sundhedsforhold er anført. Limen i linket ser ud som herunder, hvor du kan se, at der ikke er sundhedsfarligt indhold. Men som sagt, der er flere af de "hvide trælime til udendørs brug", der opfylder dine sundhedskrav, så det er bare at spørge i det nærmeste byggemarked el. lign. om en hvid trælim til udendørsbrug og bede om at se limens produktblad.

Brug af limpistol er sikkert også en mulighed. Igen i forhold til limens giftgighed er produktbladet indgangsvinklen. Se eksempel herunder

 

Mange tak for dine råd og din hjælp, "Lars ON" ! ☺️


Jeg synes det er svært, at finde den rette (træ) lim som ikke er skadelig! 😖

Jeg har både skrevet mails til forskellige mærker lime, og snakket med personalet i forskellige tømmerhandler, men jeg får desværre altid et svar som lyder hen af,
- at de ikke har en lim/trælim som de kan foreslå mig at bruge, og ikke kan garantere ikke er skadelig.

Jeg har også svært ved helt at forstå de "sikkerhedsdatablade" nogle lime har.
For selvom der f.eks. står at en lim ikke er "miljøskadelig", så kan der sagtens være nogle kemikalier i limen som alligevel er giftige.
Ofte står der også i "sikkerhedsdatablade" at de ikke er sundhedsskadelige, - men alligevel er limen skadelig at få i øjnene, og hvis limen indtages så skal man skylle munden grundigt og evt. søge læge.

Det er netop derfor rigtig vigtigt at limen jeg køber er fuldstændig er uden giftige kemikalier. ☺️

For selvom limen selvfølgelig ikke kommer til at være til syne på de ting jeg laver til mine papegøjer, så hvis uheldet er ude og de kommer til at gnave vej ind til limen, skal limen være 100% sikker hvis de kommer til at spise noget. ☺️
Selvom lim selvfølgelig ikke er beregnet til indtagelse, har jeg aldrig fået svar fra nogle mærker lim, at de kan tåle at blive "spist" en smule.

Undskyld mit lange svar, men det handler lidt om liv og død for mig, - altså for mine fugle☺️ - så jeg skal virkelig købe en lim som er kemikaliefri.

"Lars ON";
- Tror du at den trælim fra "Cosco" er sikker for mig at bruge, når du nu har været så rar at læse limens "sikkerhedsdatablad", og nok forstår det bedre end jeg? ☺️

Jeg har også lige fundet en anden lim på Google som hedder "Pattex" og det jeg kan læse om deres lim lyder meget lovende! ☺️

De skriver at deres lime ikke indeholder nogen giftige opløsningsmidler.

Hvis jeg pænt må bede jer om at læse info om deres lim på linket herunder,
- hvad synes i så, er deres lim sikker nok for mig at bruge? ☺️...

http://www.pattex.dk/gor-det-selv/meta/meta-nav/om-pattex/health-environment.html


Mange tusind tak for din hjælp, - og din tid!
Det betyder utrolig meget for mig! 😊

- Hav en dejlig dag.

Mvh
Christine

PS:
- Er "epoxy" noget jeg kan bruge, - er det mindre giftigt end lim?

Mange venlig hilsen
Christine
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Nu har jeg ikke læst de "brugsforvirringer" men når de skriver om at få det i øjne eller mund, så mener jeg at det er så længe limen er våd.
Når den først er hærdet op, er det jo en helt anden historie. Hvis en maling eller lim indeholder opløsningsmiddel (det kan også være vand) så vil denne jo fordampe under hærdningen...

Og Epoxy er helt sikkert ikke en vej at gå ned af, for det er også "giftigt" i størknet tilstand.

Men jeg kan jo ikke lade være med at tænke på, hvad du så bruger af træ ? Nogle af de hårde træsorter indeholder jo fra naturens side feks salte og kisel. Det er jo nogle af de ting der gør dem velegnet til møbler, eller til brug udendørs.
Feks taks er et af de mest giftige træ sorter der findes... ganske få gram kan slå en hest ned, men det er sindsygt flot og hårdt træ at arbejde med !

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Som henrik skriver: Epoxy kan du godt glemme. Den er giftig også når tør. Cascol limen jeg linker til er OK og det tror jeg også Pattex Wood er, men jeg kan ikke finde et sikkerhedsblad på deres side, der er kun sikkerhedsblade på deres fugemasser.

Eks. Silvan sælger Cascol lim.

Christine, jeg tror ikke du får et fornuftigt svar fra en fabrikant eller lignende.
Det er jo sådan, at vi mennesker er utrolig robuste og tåler meget, mens dyr er meget følsomme.

Jeg ville nok prøve at udtænke mekaniske løsninger i stedet.

F.eks. at bore hullet til rebet endnu dybere og så bore på tværs og presse en dybel i som går gennem tovet.

MvH,

Bent.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Eller føre tovet igennem og lave enten en "kællingeknude" eller et flamsk knob (ottetals knob) Så bliver den da der.

"Jeg vil forsøge at svare på alt - hvis du har kigget i manualen"



"Holdt op med at virke er ikke det samme som gået i stykker. Start med en ren klud, så oliekanden"
Iøvrigt, vedr. Epoxy, når epoxy er hærdet af så afgiver det ingen dampe, det reagerer ikke med andre ting. De tallerkener og skåle jeg har limet sammen med epoxy spiser vi af og kører i opvaskemaskinen med resten. Og jeg er stort set ikke blevet mærkelig af det.

"Jeg vil forsøge at svare på alt - hvis du har kigget i manualen"



"Holdt op med at virke er ikke det samme som gået i stykker. Start med en ren klud, så oliekanden"
Glem Epoxy.
Med mindre begge komponenter er vejet af med en laboratorievægt og blandet 100% op, så damper det af. Den ene del er Bisphenol, den anden hærder. Og de forbinder sig kun rigtigt ved temperaturer omkring 180 grader.
Papegøjer gnaver i alt.

Bent.
Locktite laver noget der er fødevaregodkendt.
Fjernet af moderator
(Årsag: )
Denne bruger er blokeret pga. overtrædelse af ordensreglerne.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også