Udveksling ved spær/bjælkelag

Hej LDS

Jeg har en gammel ladebygning, hvor jeg har brug for at hæve de tværliggende bjælker, for at skaffe mere frihøjde. Jeg har tænkt på 2 muligheder, som nemmest er skitseret på min vedlagte skitse.

Øverste billede, viser selve tagets rejsning, med de eksisterende bjælker og hanebånd.

Midterste foto er idé 1: Sætte et nyt spærtræ / bjælkelag op i ønskede højde. Ca. 60 cm over det gamle - herefter vil jeg skære den gamle bjælke over, helt ude ved muren.

Nederste foto, idé 2: Lave en form for udveksling med mindre stykker spærtræ og herpå sætte udveksling op.

Nogen der har erfaring / viden om måden at gøre dette på?

 

På forhånd tak.

Morten Nielsen

 

Hmm - ser ud til foto ikke helt vil som jeg vil. Ellers er der link til samme foto her:

https://drive.google.com/file/d/0B5oE5YAS9ZI4SDVBcy1WZ0QxMHc/view?usp=sharing


 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Mdn.
Jeg gjorde noget tilsvarende som det midterste billed. dog var det selvbærende gitterspær, med tag af trapetzplader. Her tog jeg et spær ad gangen.
Har du mulighed for at oploade nogle billeder at selve konstruktionen+ (ta billederne i opløsning til mails mm) hvor bred er laden og og højden og hvilken tagbeklædning.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Laden er 6,5 meter bred, 6,5 meter høj. Ca. 4 meter fra bjælke til top. Taghældning på 45 grader - beklædt med eternit.

 

Her er et par foto, hvor taget møder bjælken, samt af nuværende konstruktion.

 


 

Hej mdn.
Jeg synes det er svært, sådan helt skråsikkert at sige om det er en god ide. Det er jo noget gammelt noget. Det kan sikkert sagtens lade sig gøre. Hvis du bare får det nye bjælkelag fastgjort tilstrækkeligt solidt. Hvordan har du tænkt dig at udføre det? Det billed hvor det er vist nogle skråstivere. Det vidner jo om at det er forstærket. Hvorfor er det det? Hvis man gjorde ligeså på alle spær ville det jo unægtelig hjælpe på det, men også gøre arbejdet noget større.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej Kovas

Jeg havde tænkt mig at fastgøre spærtræ med gennemgående brædebolte og bulldog skiver.

Det der i forvejen er forstærket, havde jeg nu tænkt mig at pille ned igen. Det er sat op for mange år siden, i delvist uvidenhed og da de bjælker der var i forvejen, så halvdårlige ud. Så tag dig ikke af dem...

Jeg får besøg af en tømrer, som jeg lige må lade mig råde af!


 

Hej Kovas

Jeg havde tænkt mig at fastgøre spærtræ med gennemgående brædebolte og bulldog skiver.

Det der i forvejen er forstærket, havde jeg nu tænkt mig at pille ned igen. Det er sat op for mange år siden, i delvist uvidenhed og da de bjælker der var i forvejen, så halvdårlige ud. Så tag dig ikke af dem...

Jeg får besøg af en tømrer, som jeg lige må lade mig råde af!


 

Annonce
Bjælkerne holder sammen på dine vægge, at flytte bjælkerne højere op uden at gøre andet, kunne påvirke stabiliteten, det sagde en bygningskonstruktør + tømrer til mig.

 

Så kom jeg endelig på Lds igen og kan slutte min tråd.

Jeg talte med tømren, som lidt ligesom Paddington sagde, at bjælkerne sørger for at taget ikke falder sammen og holder på væggene.

Jeg lavede det som på foto med det ønskede resultat til følge. Alt ser ud til at fungere og holde.

 

 


 

Den løsning kræver at din rem, som spærrene hviler på, er grundigt fastgjort til væggen.
I min lade er remmen åbenbart ikke fastgjort tilstrækkeligt til væggen, og spærrene trækker derfor remmen ind, ca. 5-7 cm - væggen bliver stående, men hele tagkonstruktionen flytter sig så ind mod centrum af laden.
Jeg er lidt bekymret over den udvikling.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis