AEG kondenstørretumbler kul skift??

Hej alle i dejlige kloge mennesker. Godt nytår!!

Jeg har fået købt mig en 7 år gammel kondenstørretumbler som ikke vil køre. Har tidligere vist fejl E50, som er en motor fejl. Tænker det er kullene der skal skiftes, men kan ikke finde ud af hvor de er? Trods mange søgninger på nettet og kontakt til AEG som ikke kunne/ville hjælpe. Men de tjener jo heller ikke på gør-det-selv folk

Den ser sådan ud som på billederne. Nogen der har set sådan en før og kan hjælpe mig med i retning af at finde ud af hvilke kul der skal bruges, og hvor de skal sidde??

Jeg har haft det meste af motoren ude og kigget rundt omkring, men for mig ser den bare rund ud uden kul at se..

Info om krabaten:

pnc 916096229-00

AEG lavamat 56840

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er temmelig overbevist om, at du skal lede (meget)længe inden du finder kullene i motoren, for jeg er overbevist om, at der ikke er nogen. Du bliver nok nødt til at finde en anden motor. Jeg går ud fra at du har målt viklingerne og kondensatoren igennem.

fase
Okay, så langt så godt. Så er jeg ikke helt fra den. Jeg aner ikke hvordan jeg måler på viklingerne, er alm hus elektriker. Har heller ikke uf multimeter så jeg kan måle på kondensatorne (endnu), men har bestilt et nyt sæt. Jeg må se mig om efter en ny motor hvis ikke de nye kondesatorer klarer det.
Ville bare være sikker på jeg ikke havde overset nogle skiftelige kul
Skrevet af bevog9 på 06-01-2016 07:59
Okay, så langt så godt. Så er jeg ikke helt fra den. Jeg aner ikke hvordan jeg måler på viklingerne, er alm hus elektriker. Har heller ikke uf multimeter så jeg kan måle på kondensatorne (endnu), men har bestilt et nyt sæt. Jeg må se mig om efter en ny motor hvis ikke de nye kondesatorer klarer det.
Ville bare være sikker på jeg ikke havde overset nogle skiftelige kul

Du kan nemt måle på viklingerne. Der er kun tre ledninger ind i motoren. Men hvis du ikke har adgang til et multimeter, kan du selvfølgelig ikke måle dig frem. Kondensatoren kan du få et fingerpeg om virker ved at måle modstand i den. Modstanden skal falde efterhånden som kondensatoren bliver ladet op.


fase
Ja men er der ikke noget om at det kan være farligt at lade dem op? Fik et råd om at lade dem op med mekkeren, og så måle modstanden i dem. Mens en anden sagde at det skulle man nok kun gøre hvis man havde prøvet det før?
Skrevet af bevog9 på 06-01-2016 08:53
Ja men er der ikke noget om at det kan være farligt at lade dem op? Fik et råd om at lade dem op med mekkeren, og så måle modstanden i dem. Mens en anden sagde at det skulle man nok kun gøre hvis man havde prøvet det før?

 

 

Nej, det er ikke farligt at lade kondensatoren op, men du kan få et alvorligt stød, hvis du rører ved terminalerne. Så det må absolut frarådes at røre terminalerne, inden kondensatoren er afladet. Du skal heller ikke bruge meggeren, fordi den giver en spænding, der kan forårsage gennemslag i kondensatoren, og så er den i hvert fald defekt, mednindre din megger kan give en spænding på under 400V, som jeg tror kondensatoren er stæmplet med. Det står på kondensatoren.

I mit forrige indlæg skrev jeg, at modstanden skulle falde, når du målte modstand med et multimeter. Det er selvfølgelig noget gedigent vrøvl, modstanden skal stige.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis