Spartling af MDF-lysning ved gipsvæg - (u)muligt?

Hej med jer LDS´ere,

Jeg har før fået yderst brugbar hjælp herinde på LDS, så jeg vil da lige forsøge mig igen.

Det er sådan, at jeg er blevet lidt i tvivl om en ting, som jeg er i gang med.

Jeg har lavet nogle runde lysninger ved nogle vinduer, som også er runde (halvcirkel). Jeg har anvendt en 9 mm. MDF-plade, som jeg har skåret en masse spor på bagsiden af. Lysningen er ca. 130 mm i bredden og 700 mm. i diameter.

Nå, men det var lidt svært at få MDF´ en til at flugte 100% med den eksisterende lysning, som jeg forsøgte at udvide, idet jeg har lavet en forsatsvæg på ca. 130 mm.

Den eksisterende lysning er muret og pudset, hvorefter den er kalket, mener jeg. Forsatsvæggen skal beklædes med gips, så der er altså 3 materialer, der skal "arbejde sammen".

Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt mit valg mht. MDF´en er optimalt? Jeg kunne måske have brugt en gipsplade, som jeg kunne have fugtet, så den kunne buges i lysningen.

Er der en spartelmassse, der kan holde sammen på gipsen og MDF´en? Der skal spartles en hel del på MDF´en, da den ikke flugter helt med den eksisterende lysning, så det kunne måske være en fordel at trække et godt lag spartelmasse på - også for holdbarhedens skyld?

Lad mig gerne høre, om jeg bør skifte MDF´en ud med gips - og ja, hvilken spartelmasse der skal anvendes, hvis jeg lader MDF-pladen sidde, hvor den sidder. Hvis det bliver gips det hele, så kan jeg ved blot anvende en sandspartel, ik´?

På forhånd mange tak for hjælpen!

Hilsen fra

Torben

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
MDF burde være helt dødt, ligesom gips og mursten. Så måßke det går. Du kunne evt. smide armeringstape i overgangene. Jeg tror både letspartel og gipsspartel (polyfilla) vil hæfte fint.
Hej Vatnisse,

Tak for svaret.

Vi forsøger med armeringstape i overgangene, så går det nok, ja.

Ellers er det "en ommer", men så bliver jeg da det klogere

Takker!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Lad os høre hvordan det går

Hej Torben!

Jeg har fundet dit indlæg da jeg er i gang med tilsvarende og er blevet nysgerrig på hvordan dit resultat er her nogle år efter. Vil berige med lidt info?

Hej Claus,

Det lyder da spændende, at du er i gang med noget lignende

Jeg kan berette, at spartlingen mellem gips og MDF har holdt fint. Omend det ikke blev verdens pæneste spartling, så holder den fint! 

Det er jo "bare" et værksted, som jeg lavede dengang, så kravene til det kosmetiske var ikke så høje.

Jeg håber, at du må få noget godt ud af dit projekt!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Jeg har lige lavet sammen nummer, vil i se et bilede ?

Det er MDF og Gips som er spartel sammen 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også