Hvornår anbefales stolpebeton?

Jeg er ved at grave ud til stolper, der skal holde rammen til en ekstra dør, i en garage. Garagen ene side er ydermuren af et hus. Så garagen står fint fast som den er. Har overlevet afskillige storme uden problemer.

Undervejs kom jeg til at spekulere på, hvornår man egentlig bør bruge stolpebeton om nedgravede, trykimprægnerede stolper. Hvad mener I andre om det? Bruges stolpebeton kun for at styrke konstuktionen, eller er der andre faktorer der spiller ind?

Mvh Thomas

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke nødvendigt at støbe stolper fast med beton - og man får en klump nede i jorden, som gør at det er vanskeligt at fjerne stolpen uden at lade betonklumpen ligge.
Bolius skriver hvordan det kan gøres:
https://www.bolius.dk/saadan-faar-du-staerke-stolper-uden-at-stoebe-dem-fast-28020/
Personligt gør jeg dette: Stamper mindre sten/grus nede i bunden, stamper grus hele vejen op + sidste 40 cm, pakke med sten og grus og stampe.
Så kan man senere grave det op uden at have en gigantisk klods beton.

Den stolpe som er støbt fast rådner nok ikke hverken hurtigere eller langsommere, end den som er gravet ned og "banket/pakket m. grus og sten.

Stolpebeton er sikkert godt for de dovne og for dem som sælger det.
Det kan også være smart, hvis man skal lægge sten i tørbeton. Og så vande bagefter.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Tak for jeres svar, jeg følger min fornemmelse og jeres svar, og sparer stolpebetonen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis