Hvad er jeres luftfugtighed i huset?

Hej alle,

Vi har haft nogle store fugtproblemer i vores hus og jeg tænkte på om nogle af jer kunne fortælle mig hvad jeres indendørs relative luftfugtihed er lige nu?

Vores er omkring 60% som jeg synes er høj for denne års tid? Det bør være lavere om vinter omkring 30-40%?

Håber i kan hjælpe!

Glæderlig Jul og Godt Nytår til alle på LDS

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg læste denne den anden dag:

http://www.vaisala.com/Vaisala%20Documents/Application%20notes/BAU-G%20Humidification%20Application%20Note%20B210935EN-A-lo-res.pdf

Så det er vist fint hvis RH ligger mellem 40-70 %

Højere luftfugtigheder er mindre godt for bygningsdele af organisk materiale.

Jeg har for nylig købt Harald Nyborgs hygrometer, og havde et hår hygrometer i fovejen. Jeg tror ikke på dem.

Så har jeg købt Biltema nr 84-0860, et ude-indetermometer med hygrometer. Den tror jeg på.

I det uopvarmede rum jeg opholdt mig igår viste det 60-65 % RH.

Afgangsluften fra en Harald Nyborgaffugter der stod i samme rum var knap 45% RH målt med samme instrument.

well når vi først er rigtig inde i fyrings sæsonen med brændeovne og frost uden for, så har vi store problemer med at få den op over 25% :-( (så har vi gang i luftfugter og vand i Morsø kedlen)
pt er vi på ca 40%

 

jeg vil møj gerne op mellem 45 og 65% for helbredets skyld


Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Hører også til dem der helst ikke vil under 40-45% i relativ fugtighed. Det grundet jeg syntes halsen bliver tør og man har en tendens til at blive komme i stødet (elektrisk) når man bevæger sig rundt iført nymodens klude og pludselig rører en ting med en god jordforbindelse.  

I øvrigt ligger fugtigheden her i huset på knap 65% om sommeren. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Nitter på 11-12-2015 20:27

Hører også til dem der helst ikke vil under 40-45% i relativ fugtighed. Det grundet jeg syntes halsen bliver tør og man har en tendens til at blive komme i stødet (elektrisk) når man bevæger sig rundt iført nymodens klude og pludselig rører en ting med en god jordforbindelse.  

I øvrigt ligger fugtigheden her i huset på knap 65% om sommeren. 

Hvad er din nu?

Jeg synes 60% er meget høj nu... Hvad bliver hvors om sommeren? 75%... Det håber jeg ikke!

 

 

Annonce
Skrevet af myatix på 11-12-2015 20:58

Hvad er din nu?

Jeg synes 60% er meget høj nu... Hvad bliver hvors om sommeren? 75%... Det håber jeg ikke!

 

 

Lige nu ligger den relative fugtighed på 50 %.

Fugtigheden om sommeren bliver forhåbentelig ikke over 60-65%, er det tilfældet bliver der ikke luftet nok ud i hytten.

Manglende udluftning kunne måske også være grunden til luftfugtigheden er så høj nu. Her i huset bliver der luftet ud 2* 5-10 minutter hver dag med gennemtræk.

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
kig på vejret udenfor. Hvis der nu være frost og sne kan jeg forstå hvis du var bekymret. Men der er vådt vådt og atter vådt. Så luftfugtigheden vil uomtvisteligt være høj.

Er der forskel fra rum til rum på din luftfugtighed? Hvis det er tilfældet kan det (måske) indikere at du har en rørskade. Men lad nu være med at gå i panik - det er et stort måske :-)
Skrevet af boso på 12-12-2015 02:02
kig på vejret udenfor. Hvis der nu være frost og sne kan jeg forstå hvis du var bekymret. Men der er vådt vådt og atter vådt. Så luftfugtigheden vil uomtvisteligt være høj.

Er der forskel fra rum til rum på din luftfugtighed? Hvis det er tilfældet kan det (måske) indikere at du har en rørskade. Men lad nu være med at gå i panik - det er et stort måske :-)

 

Hej Boso,

Tak for din indlæg!

Vi er i gang med en stor forsikringssag på grund af fugt og skimmel angreb i huset! Jeg vil gerne vide hvad andre har, sådan gennemsnitligt, så jeg kan se hvor meget fugt vi har i huset i forhold til et "normalt" hus fugtighed.

 

 

Hejsa
har forsikringen ikke fundet skader på rør eller kloak så? Er der skimmel i alle rum eller blot "udvalgte"? Hvor ses denne skimmelvækst?
husk på at når folk melder ind med deres RF så kan der jo være kæmpe forskel på målemetode(kvalitet af denne) samt husets opbygning.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis