Fra komfur til ny ovn og kogeplader

Hej.

Til Black Friday var jeg så heldig at få fat i en lækker ny Bosch ovn og kogeplader til halvpris (Ikke værst når pengene er små. Nu står jeg i den situation at det skal tilsluttes. Sidste gang fik jeg rigtig god hjælp her inde, så jeg håber i kan hjælpe igen.

På den nye ovn er der tre ledninger:

En brun (nul), en blå (faser, strøm?) og en gul/grøn (jord, så vidt jeg ved)

På de nye kogeplader er der i alt 5 ledninger, men 2 af dem er slået sammen:

En brun/sort, en blå/grå og en gul/grøn.

I stikdåsen er der på nuværende tidspunkt:

En blå, en bru, 2 sorte og en gul/grøn.

 

Spørgsmål 1: Kan man godt bruge den samme jord (gul/grøn) til begge hvidevare?

Spørgsmål 2: Kan jeg tilslutte: 

ovn-brun til stik-sort

kogeplade-brun/sort til stik-sort

Ovn-blå til stik-blå

kogeplade-blå/grå til stik-blå

ovn og kogeplade gul/grøn til gul/grøn-stik?

 

Ekstra info:

På ledningen til kogepladen er der følgende:

 

På forhånd tak for hjælpen.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad har du af installation, som ovn og plader skal tilsluttes ?
Klart det bedst hvis du har 3 faser, nul, og jord..
Så ovnen får en fase (+ nul og jord)
Og pladerne får 2 faser (+nul og jord)

Vi prøver igen, i morgen --
Det vigtigste er
Gul/grøn fra begge dele > gul/grøn i installation
blå fra ovn sammen med blå+grå fra komfur > blå i installation
Nu har du så 3 ledninger tilbage (brun fra ovn sort + brun fra komfur.)
Dem monterer du med en på hver > brun - sort - sort i installation. Rækkefølgen er ligemeget.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du skal skille den brune og sorte til kogepladen ad og montere dem på hver sin fase, så får du brugt alle 3 faser.

fase
Jeg har godt nok lidt svært ved at følge din tegning helt. Som vi alle 3 skriver adskil brun og sort ledning til kogeplade. Det er det der er vist på den tegning der er på klæbet kabel til kogeplade. Den du har taget et billede af. Der hvor der står 380-400 2 L-1 N

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Jeg takke for svarene, og beklager at jeg er så tykhovedet at jeg ikke forstår hvad i mener. Kan i skære det ud i pap for en begynder?

Er meget forsigtig når det kommer til strøm. Jeg har optaget en meget kort video i bedste hjememvideo-stil. Håber den forklare lidt bedre hvad det er jeg har.

Endnu engang tak.
https://youtu.be/R6TaVXByvYA

Start med at demontere det gamle komfur efter du har afbrudt for strømmen. Glem alt om, hvordan det var tilsluttet. Flyt tilgangskablets ledere over i de huller, der er i klemmerne, med de små skruer, så får du bedre plads til afgangsledningerne. Lav et hul ind i siden på udløbsrosetten til kablet fra ovnen, der er en udstødningsblanket lige over for tilgangskablet. Tilslut ovnen på blå, brun og jord. Stik kablet fra kogepladen gennem hullet i låget til udløbsrosetten, og klip samlingen brun og sort væk (kun selve pressemuffen). Du har nu fire løse ender. Forbind jord under samme klemme som den anden jord. Forbind blå og grå ledning, som i forvejen er samlede til samme klemme som den anden blå fra ovnen er forbundet til. Du har nu to ledninger tilbage. Du har også to klemmer i udløbsrosetten tilbage. De er  begge sorte. Forbind nu de to frie ende fra kogepladen med en til hver af de ledige klemmer i rosetten. Skru låget på rosetten og tænd for strømmen igen. Din kogeplade og ovn skulle nu virke som ønsket.


fase
Nu kører du slavisk efter Fabrin`s opskrift, og tænk ikke for meget selv. så håber jeg at du får det monteret. Ellers vil mit næste råd være >ring til en elektriker< Ellers tror jeg det må stå på udbragte pizzaer julen over.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis