Elvstrøm 32 nybegynder

Hejsa.

Jeg har købt mig en Elvstrøm 32, da jeg har savnet det at sejle utroligt meget.

Nu er det så jeg finder nogen der har erfaring som jeg kan trække på om dette og hint.

1. Der sidder en lille folde propel på, som absolut ingen bakevner har, hvad kan den skiftes ud med så navigations evnen forhøjes ved havnemanøvre? Den fungerer fint i fremad, men laver næsten intet i bak.

2. Båden er udstyret med en Bermuda rig, nu er jeg ikke ræser typen, og syntes det er ok at gå 5 knop istedet for 6, så hvad kan jeg gøre for at simplificere denne rig så jeg ikke konstant skal slås med de 3 wire der går ud til agterenden, er det ikke nok med den ene wire der er i midten?,og skal jeg have de wire på der gør det muligt at 'svaje' masten? Alstå dem der sidder midskibt, lige en anelse agter for masten i både styrbord og bagbord. De eneste sejl jeg har er en Genua og et Main sejl, så jeg bruger ikke spiler eller andet.
3. Der er også utroligt mange reb som jeg ikke er sikker på at jeg skal bruge. Der er eks 3 reb der går op i bommen, og det er kun den ene der bruges til at holde sejlet stramt bagud.
4. Nu er det en dejlig gammel Yanmar der sidder i, og som så kører den perfekt, men skal dog have den splittet ad for at gennemgå kølesystemet. Der er ingen søvandsfilter på, og det er vel heller ikke fint nok til at tage de småting som bundfælder sig i cylinderen og med tiden laver en uigennemtrængelig bariere så undersiden af cylinderen ingen køling for, hvad er den bedste løsning på dette?
Any idears folks.

Mvh

Franz

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Frantz

Tillykke med din båd - det er sikkert en meget fin bådtype.

Jeg vil prøve at svare på alt det som har med sejlads at gøre - og det med motor må andre svare på.

Du spørger om mange ting - så jeg vil først svare hvad min mening er SOM HELHED:

Du har købt en båd som er bygget til at sejle godt (og til kapsejlads) og som kan trimmes på mange måder. De muligheder synes jeg at du bør lære at udnytte lidt - I stedet for at "nøjes med at sejle 5 knob".

Hvorfor det? - du vil jo bare sejle tur, vil du måske svare!!!

Fordi OGSÅ når du sejler tur, har du glæde at at båden sejler rimeligt effektivt. Det er ikke det vigtigste for dig at komme før alle andre - nej, men også når du sejler tur, har du stor glæde af at kunne sejle rimeligt hurtigt, specielt hvis vejret pludselig bliver lidt vildere. Også på tur har du meget stor glæde af at udnytte muligheder for at "trimme" = regulere hvordan sejlene står. 
På tur er det vigtigt at man sejler sikkert og behageligt, UDEN unødvendig krængning, eller UDEN at man hiver i rorpinden og bremser vildt.

HVIS (læs NÅR) vinden frisker op, så vil din bår krænge mere og mere - hvis sejlene står godt, krænger den ikke så meget, og du sejler bedre. Ved mere vind, kan du med fordel bruge et "Cunningham hal" som sikkert findes på din båd - ellers få det lavet. Med Cunningham, flader man sejlet, og sejler bedre og mere sikkert i pustene.

Flere af snorene op i sejlet er måske rebeliner - dem skal du også kunne bruge hvis du reber i ekstra hård vind. (måske trimliner, som du også kan lære at bruge)

Riggen iøvrigt: Masten er støttet af undervant til midten og lidt bagud, de støtter og styrer hvor meget masten kan krumme - og har betydning for at sejlets facon er passende, og for at masten ikke knækker på læns, og i hård vind.
 Agterstag(midterste bagud) har tilsvarende betydning. Bagstag (= de to bagud) har tilsvarende betydning.

Derfor vil jeg foreslå dig, at læse noget mere om trim og sejlteknik, så du udnytter mulighederne. Jeg vil også foreslå, at du snakker med nogen i havnen som sejler kapsejlads, de kan sikkert fortælle dig om mulighederne. Måske kan du tage dem med på en tur, og få tingene forklaret.

Jeg siger ikke at du skal begynde at sejle kapsejlads, men jeg mener at du skal beholde riggen og lære hvad den KAN bruges til. Det vil du blive glad for senere.

>>>
Skruen - jeg vil foreslå, at du lærer dig at lave havnemanøvrer hvor du udnytter sejlene - og lærer de muligheder som det giver.  Det må være muligt at havnemanøvrer, MED sejl og uden bakgear - man skal bare lære nogen fiduser. Og behold din foldepropel, og brug den til vindstille og den slags.

Hvis du vil have en mere "turbåd" så er det jo bedre at købe en LM 23 eller tilsvarende - jeg tror at du får problemer med at lave for meget om på din Elvstrøm.

MVH A.


To ulykker kommer sjældent alene.
Vil du have god manøvreevne forlæns og baglæns ved lav fart i havne som f.eks. motorbåde, skulle båden have haft et helt andet propelarrangement. Som det er lavet, er det godt at komme fremad med i vindstille eller modvind.

Riggen har principielt ingen unødvendige dele. Den er dimensioneret som en helhed. Fjerner du noget, øger du uhensigtsmæssigt belastningen på resten.
Du kan ikke fjerne hverken undervanter eller bagstag uden at svække riggens styrke.

Finnband
Jeg er udemærket klar over at alle liner og wirer er til for at kunne optimere sejlevnen og udnyttelse af vindens kraft. Men jeg har intet at bruge det til, faktisk er de to wire der støtter masten bagud til styrbord og bagbord desværre godt igang med at ødelægge mit sejl når jeg skal have sejlet op. Og det gider jeg ikke slås med. Ja, måske skulle jeg have nøjes med en LM23, eller en motorbåd, eller en kajak. Men når jeg nu så gerne bare vil simplificere tingene, og få den til at manøvrere bedre i havnen for skrue, så er det lige det jeg gerne vil have råd om.
Så til at starte med kan jeg jo spørge om der er nogen der har erfaring med en foldepropel der er mere effektiv i bak. Og er der nogen der har erfaring med de to wire fra masten til agterenden om de kan fjernes. Jeg har sejlet meget med sejl, og alle har været uden de ekstra 2 wires, så det må jo fungere.

Mvh
Franz

Hej Franz

Det er lidt uklart hvad for wirer det er:
      citat """ de to wire der støtter masten bagud til styrbord og bagbord desværre godt igang med at ødelægge mit sejl når jeg skal have sejlet op."""

Jeg kender ikke i detaljer riggen på en Elvstrøm 32 - de tegninger jeg kan finde, viser følgende wirer (som også er det mest almindelige på sejlbåd):

-forstag
-topvant Stb + BB - som går over salingshorn
-Undervant Stb + BB som går lidt skråt bagfra op til fæstet af salingshorn
-Bagstag med en såkaldt "hanefod" til hækken (´bagest)

Jeg har måske været lidt hurtig og gætte på noget med "bagstag" - som findes på nogen både, fra midten af masten og bagud til ca midt ud for kockpittet. Måske skal de ikke være på din båd???

Men hvad er det så for nogen wirer som ødelægger dit sejl når du haler det op? - Sejlet kan jo godt hænge fast i undervant, hvis man har vind ind bagfra / eller ikke haler bagud i sejlet mens det trækkes op.
Tilsvarende med agterstag - men de skal kunne slækkes meget af, så sejlet ikke hænger i dem. Hvis der overhovedet er "bagstag" på din båd.

Inden du "saver noget af" vil jeg stærkt anbefale, at du snakker med en sejlmager i nærheden, eller en "rigger" - eller en rutineret sejler fra din lokale sejlklub.

Måske skal du betale sejlmageren for at bruge tid på rådgivning, men de penge sparer du mange gange, fordi du ikke slider dine sejl istykker//knækker masten//driver på land, fordi et eller andet knækker.

Måske er det sat noget ekstra på?? Ekstra bagstag? 
--- men ellers vil riggen NORMALT være lavet så den lige akkurat kan holde til det den skal, (når den er "sat" rigtigt og altså tilpas stram osv.) og så går det galt hvis du fjerner noget.

>>>

Hvis båden ligger med stævnen mod vinden når du sætter sejl, så vil sejlet normalt ikke "fiske" under nogen ting/wirer. Ligger man med vinden agterind når man sætter sejl, så gør man en fejl - så vil sejlet helt sikkert blive trykket ind mod masten og slæbe op langs alle wirer, og blive slidt og revet, hvis sejlpinde kommer i klemme også.
Bare så´n til ekstra orientering. 

MVH A.


To ulykker kommer sjældent alene.
Bagstagene er absolut ikke ekstraudstyr på den rigtype, og de skal sættes ved hver vending, undtaget måske ved svag vind, du har jo købt, hvad der engang var en kapsejlsmaskine, med masser af trimmuligheder. Hvis ikke du gider det, skulle du ha' købt en båd med mastheadrigning.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce

Hej og tillykke med skivet.
Jeg kan se du har 2 undervant, samt topvant, så de holder masten sideværts, uden problemer. De extra bagstag på dit skiv, har såvit jeg kan se ikke tovværk nede ved cokpittet, og kan derfor ikke justeres. Mange både med bermudar. har kun det du ønsker, nemlig én vire fra toppen og ned til en hanefod, og det tror jeg også du kan nøjes med.
Dog skal du være obs. på at hvis masten er meget tynd, er de sat på for at støtte samme ved kraftig belastning af riggen. Har selv en ELAN 33 med kun 1 agterstag, og ingen problemer.
Hvor stor er din motor. ???? du kan muligvis sætte en større propel på, som løser dit bakkeproblem.
Jeg har en Penta 2002 med 18 HK. når de alle er i stald. jeg havde en 15/9 propel, som ikke var god til at bakke. Fik en 16,5/11 folde, og den gjorde s.. underværker. 6,5 kn. ved 2300 omd. og ved bak rykker den bare. Dermed ikke sagt at du skal fare ud og købe en sådan, og en propelkyndig ville nok brokke sig og sige at den "tiværtifal" ikke passer på min båd, men den dur s... Nå det var et lille sidespring. løbende bagstag bruges på brøkdels riggede både til at støtte masten, og skal skiftevis slækkes i den ene side, og strammes i den anden hver gang der skiftes halse, og der sidder i bunden af hver wire, et par blokke med tovværk, så der kan hives og slækkes. Håber dette hjalp dig lidt

Går du ind og googler elvstrøm 32, kommer der en masse billeder, og mange af dem har kun eet agterstag, såååå deeeetttttt. ;0)))

måske skulle du Autoole prøve at se hvilke rigtyper du har kikket på, brøkdelsrig eller masttoprig.
På brøkdelsriggen går forstaget ikke til top, mens agterstaget gør, de 2 stag er således ikke ud for hinanden, hvilket gør det umuligt at holde forstaget stramt ved bare lidt vind, derfor bruges bagstag til at holde forstaget strakt. Så jeg vil anbefale kun at udtale sig om noget, man ved lidt om.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Ro på nu Lynæs,   jeg har sejlet sejlbåd i 35 år, så jeg kender godt forskel på de forskellige rig typer. De løbende bagstag er til de brøkdelsriggede både der sejler med en tændstikmast. ganske som jeg har skrevet, og ved også at disse bagstag er sat på masten et stykke nede. For helt at forvirre dig, har jeg set X både som er født med løbende bagstag, som ejerne har fjernet, for at gøre sejlads på X lidt nemmere, selvfølgelig med mulighed for mastebrud, men der står jo for deres egen regning. Jeg har selv mastt. rig med dobbelt sallinger på min båd. 2 sæt undervant, 1 mellem, og 1 topvant, samt enkelt agter stag med spindelstrammer i bunden. Så'ææææææ Lynæs,!!! jeg tør absolut godt udtale mig.

Ydermere kan jeg ikke se nogen form for tovværk på de to bagstag, så de må være spændt fast op, igen som jeg skrev, for at støtte masten, og på spørgerens ønske om at fjerne stagene kan du se svaret i forrige indlæg, for hækstaget kan saktens holde forstaget stramt. Ydermere, hvor stor en procentdel af brøk.riggede både sejler med løbende bagstag, det er ikke mange. Er det ikke rigtigt. ?????

Skrevet af autoole på 10-12-2015 17:35

Hej og tillykke med skivet.
Jeg kan se du har 2 undervant, samt topvant, så de holder masten sideværts, uden problemer. De extra bagstag på dit skiv, har såvit jeg kan se ikke tovværk nede ved cokpittet, og kan derfor ikke justeres. Mange både med bermudar. har kun det du ønsker, nemlig én vire fra toppen og ned til en hanefod, og det tror jeg også du kan nøjes med.
Dog skal du være obs. på at hvis masten er meget tynd, er de sat på for at støtte samme ved kraftig belastning af riggen. Har selv en ELAN 33 med kun 1 agterstag, og ingen problemer.
Hvor stor er din motor. ???? du kan muligvis sætte en større propel på, som løser dit bakkeproblem.
Jeg har en Penta 2002 med 18 HK. når de alle er i stald. jeg havde en 15/9 propel, som ikke var god til at bakke. Fik en 16,5/11 folde, og den gjorde s.. underværker. 6,5 kn. ved 2300 omd. og ved bak rykker den bare. Dermed ikke sagt at du skal fare ud og købe en sådan, og en propelkyndig ville nok brokke sig og sige at den "tiværtifal" ikke passer på min båd, men den dur s... Nå det var et lille sidespring. løbende bagstag bruges på brøkdels riggede både til at støtte masten, og skal skiftevis slækkes i den ene side, og strammes i den anden hver gang der skiftes halse, og der sidder i bunden af hver wire, et par blokke med tovværk, så der kan hives og slækkes. Håber dette hjalp dig lidt

Går du ind og googler elvstrøm 32, kommer der en masse billeder, og mange af dem har kun eet agterstag, såååå deeeetttttt. ;0)))

 

TAk for dit svar.

Alle tre agterstag kan justeres fra cockpit. Den i midten er rigtigt nok sat med en 'Hanefod', og de to andre kan jeg justere under sæderne i cockpit. Faktiask iriterer den hanefod mig også, for den ødelægger den glasfiberluge der altid kommer i klemme i 'hanefoden' når den skal åbnes, men det må jeg vel lære at leve med :-)

Jeg vil prøve at foreslå dit valg til en propel sagkyndig, selvfølgelig vil jeg ikke gå ud i blinde og bare knalde en skrue fra T-hansen på :-) Men det er rart at få input på om det kan lade sig gøre.

Jeg vil ikke være fhængig af sejl og andet i en havn, jeg må og skal have muligheden for fuld manøvredygtighed med skruen. Jeg kan lige forestille mig hvis jeg har vinden ind agter og skal forlæns ind til en bro, jeg ville aldrig kunne holde henne tilbage.

 

Mvh

Franz

 

Skal det tolkes derhen, at hvis man har dobbelt salling og en del vanter, så ved man alt om rigning ?
Det synes ikke at være helt rigtigt, hvad andre bådtyper angår, så er det jo ikke dem der er tale om.
Hækstaget er ikke beregnet til at holde forstaget stramt, det ville også være sært at forlange et stykke bar mast skulle kunne det, det er bagstagets opgave.
Der kan da være huller i min viden om dette, jeg har også kun sejlet i 63 år.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også