Radiator der banker

Hejsa

Vi er ved at gå amok over, at vi ikke kan sove om natten pga det banker fra vores radiator.

Vores soveværelse ligger mellem to rum, hvor der er gulvvarme som de enste steder i huset (ombygget garage til værelse samt badeværelse), begge dele lavet før vi købte huset. Når vi tænder for gulvvarmen i værelset, så begynder det at banke i radiatoren på soveværelset. Kun når vi tænder på værelse, og altså ikke når vi tænder for gulvvarmen på badeværelset.

Det begynder pludselig at banke, altså sige BANG, BANG, BANG. Som regel hurtige banke lyder, men også perioder med længere tid imellem. Det varer typisk 10-30 minutter, og så går der et par timer før det kommer igen.

Sidste vinter fik vi pga af dette skiftet vores radiator i soveværelset til en ny, men det hjalp ikke. Vores VVS'er smed håndklædet i ringen.Dene ene dag tog den anden, og så blev det sommer, vi slukkede for varmene og det holdt op med at banke. Nu er det koldt, der er skruet op for varmene, og vi er ved at gå amok over bankelydende der vækker os flere gange hver nat.

Jeg har prøvet at eksperimentere med flere forskellige ting, og fundet ud af følgende: hvis jeg sætter temperaturen på værelset på min. 26 grader syntes det næsten ikke at bank. Men skruer jeg ned på bare de 25 grader eller derunder, kommer bankenen igen med det samme. Men 26 grader er altså lige i overkanten af, hvad vi har brug for eller syntes er økonomisk fornuftigt. 

Fik jeg sagt, at lydende kun er der om natten? Jeg har læst i et tidligere indlæg, at det er noget med at varmen reguleres sig om natten, hvilket kan være grunden til tidspunktet. Men det syntes ikke at gøre en forskel om jeg indstiller gulvarmen på "sol" symbol eller "tid/nat" symbolet...?

Vi kan få lyden til at gå midlertidigt væk for at stykke tid, hvis vi skruer fuldt op for radiatoren på soveværelset, men vi kan heller ikke holde ud at sove i en sauna. Radiatoren i soveværelset er altid slukket.

Nogen der har nogle gode råd eller erfaring? Taaaak

Mvh.
Sophie

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har også oplevet dette fænomen fra tid til anden i flere boliger og alle steder var det med et-streng system, to-streng system synes ikke at lide under den "ting". Jeg har haft held til at min. problemet ved at sætte to-streng radiatortermostater på et-streng anlæg - så mindskes gennemstrømning af varmt vand til radiatorerne.
tilslutte mig Bents svar
havde lignende problem i en lejlighed jeg boede i, og det var fordi vandet løb den forkerte vej i ventilerne.
fik vendt det hele og banke-lyde stoppede.

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Bemærk at TO skriver at det er radiatoren der banker og ikke termostaten/ventilen. ;-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis