Skal der en elastisk fuge meller blykøl og glasfiberskrog ?

Har købt en dejlig gammel 37" sejlbåd og har taget den på land.

Der var noget ujævnt mellem blykølen og glasfiberkølen - osmosebyller på linje - men dog kun lige i samling mellem bly og glasfiber.

Jeg har nu hevet en stripe glasfiber af kølen lige der hvor der er en overgang mellem blykøl og glasfiberen - se vedhæftede billed. Sådan ser den ud på begge sider.

Jeg tror der er en sort fuge af et eller andet inde i revnen - og så epoxy/glasfiber henover. Muligvis en tidligere reparation af det samme problem.

Hvordan skal jeg lukke fugen ordentligt så det ikke revner og kommer igen? Der kommer ikke vand ind i båden.

Nogen siger at det  skal have en elastisk fuge - andre siger ren epoxy og så glasfiber henover.

Jeg har indkøbt epoxy spartelmasse og en 5 meter lang 10cm bred glasfiberstrimmel.

Mit spørgsmål er om båden mon skal have en elastisk fuge i revnen/overgangen eller om den i stedet  skal lukkes udelukkende med epoxy spartelmasse og lidt glasfibermåtte ?

Jeg er klar over at det bagefter skal have primer og bundmaling...

Hvordan skal vejret være for at man kan ordne sådan noget?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh

Jan

 

 

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Selv om det er en ret lille blykøl du har, så vil der altid være nogen bevægelse i fugen. Jeg ville skære fugen ren med en vinkelsliber sådan en 10mm ind mellem skrog og bly. Denne fuge ville jeg så fuge ud med elastisk masse som Sikaflex. Og så bare male henover til foråret.

Hans-Henrik - Beason31 D404 "Dancing Wave" Lynæs

"Hav part i gode skibe eller slet ingen. Hold altid dit skib i god stand, og du vil få gode mænd med dig. Hav skibet klar tidligt på sommeren og rejs kun i den bedste sommertid. Hav altid solide grejer på dit skib og bliv aldrig for længe på havet om høsten, hvis du kan undgå det. Agt vel på alle disse ting, så skal det nok gå dig vel med Guds hjælp"

(Citat fra Konungs Skuggsjá, Kongespejlet, norsk bog om leveregler formet som samtale mellem far og søn. Ca. 1260)

Altså uden epoxy og glasfiber hen over selve fugen så - således at det kan bevæge sig?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Blykølen ser ikke ud af meget, men ifølge det original salgsmateriale for båden skulle blykølen veje 2300 KG.
Ja, en elastisk fuge der tillader bevægelse.

Hans-Henrik - Beason31 D404 "Dancing Wave" Lynæs

"Hav part i gode skibe eller slet ingen. Hold altid dit skib i god stand, og du vil få gode mænd med dig. Hav skibet klar tidligt på sommeren og rejs kun i den bedste sommertid. Hav altid solide grejer på dit skib og bliv aldrig for længe på havet om høsten, hvis du kan undgå det. Agt vel på alle disse ting, så skal det nok gå dig vel med Guds hjælp"

(Citat fra Konungs Skuggsjá, Kongespejlet, norsk bog om leveregler formet som samtale mellem far og søn. Ca. 1260)

Tak. Det må jeg jo se om jeg kan få lavet sådan til foråret så.

Andre der har en second opinion ?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Blot en lille tilføjelse til de råd du har fået:
Du skriver om osmose og at du vil prime til sidst inden bundmaling.
Når du har slebet og kradset sprækken ud, så giv den 4 - 6 lag epoxy-primer INDEN du laver den elastiske fuge udenpå. Fugen behøver du til gengæld ikke give primer.

Finnband
Hej Jan
kig lige på HF Industri og Marine
klik på råd og vejledning -klik på tips og ideer - se på rep. af køl og glasfiber.
Jeg lavede det for 4 år siden og det holder.

<p>&#160;</p> <p><strong><em>&#160;&#160;&#160; KH</em></strong></p>
Tak for alle svarende, jeg tror jeg vil forsøge at gøre som "HF Industri og Marine" vejledningen foreslår.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også