Glatte vægge

Hej Alle på lav-det-selv

Jeg har tænkt mig at opsætte glasfilt på væggene der hjemme, men først skal de være helt glatte. Har i nogle gode råd om hvordan det kan gøres på en økonomisk måde og let arbejdsgang?

På forhånd tak..


Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tapetstripper, filler til huller, forankringsgrunder, rullespartel/fuldspartel, afslibning, forankringsgrunder, vævlim, glasfilt, vævfiller, maling.

Men om det er økonomisk?....

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Har fundet en tråd hvor JDK nævner at man kan vandskure sine vægge??

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/36064

...kan den bruges? man kan vel ikke rigtig kommer uden om den fremgangsmåde du nævner?

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Til @mbaadk -

Hvad er der på dine vægge i dag ?
- tapet, rutex, glasvæv, eller er det mursten ? - Hvad skal du rense af inden du er inde ved "rå væg" ?
- hvad er væggene bygget op med, letbeton blokke, siporex, leca blokke, lecabeton som f.eks. Harbjerg beton, eller er der opsat gibsplader som skal behandles ?

Du skriver du vil opsætte filt på væggene. 

Lige et par bemærkninger .... 

Vandskuring af vægge giver ikke glatte vægge, men oftest en ru, nupret væg. 
Vandskuring udføres med cement, sand og vand, eller købte materialer, klar til brug efter iblanding af vand - materialer som du køber hos forhandlere af bygningsmaterialer.

Man kan også anvende Lip lim med lidt sand i, hvis man går efter en nem løsning, hvor Lip lim blandes med lidt sand + vand til en passende konsistens, så det rent faktisk kan "males" på væggene (ofte vægge der er forsynet med gibsplader eller lignende).

Efterfølgende skal væggene kun primes (forlimes) og derefter males med en god vægmaling (2 gange).

Forinden denne behandling udfyldes eventuelle huller i væggene (hvis det ikke er plader) med cement-sand-vand med pudsebrædt så grundlaget er nogenlunde pænt og jævnt.

Fuldspartle - som teksten indikerer, altså tage den "helt store tur" og fuldspartle væggene, og gøre klar til filt (eller glasvæv!), som du skriver og måske ønsker.

Det er et pænt stort stykke arbejde med mange arbejdsgange og behandlinger - jeg henviser til en beskrivelse i en anden tråd, hvor jeg (DenIhærdige) har skrevet et indlæg den 20/11 2015. Du kan se tråden HER. De taler om gibspuds i tråden, men jeg har som sagt skrevet om fuldspartling.

Teleskopskaft og slibebrædt - se f.eks. HER.

Jeg håber du finder lidt inspiration i det anførte - kik linket ovenfor.

 


Med nysgerrighed, vilje, gåpåmod, og ihærdighed bliver chancen større!
Tak for info, DenIhærdige - fuldspartel er den eneste vej frem I min søgen rundt på google faldt jeg over rullespartel og den har tråd -> http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/157481

mkh skriver i tråden at han bruger sprøjtespartel (det må vel have en højere viskositet end rulle udgaven?) og klippet fra DK4 er meget overbevisende! Nogen erfaring med dette?

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
Skrevet af mbaadk på 25-11-2015 20:13
Tak for info, DenIhærdige - fuldspartel er den eneste vej frem I min søgen rundt på google faldt jeg over rullespartel og den har tråd -> http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/157481

mkh skriver i tråden at han bruger sprøjtespartel (det må vel have en højere viskositet end rulle udgaven?) og klippet fra DK4 er meget overbevisende! Nogen erfaring med dette?

 

Sprøjtespartel - rullespartel

Den idé har jeg ikke set og tænkt på før, men vil da prøve det af, næste gang. I det nye år er der en 1. sal der skal renoveres - lige nu er jeg 99,8% færdig med alt i stueplan i vores villa fra 1975. Vi byggede huset dengang og kender alle kroge og kanter, og ved hvor "skoen kan trykke" (mest en kosmetisk modernisering - ude som inde).

Fandt denne artikel fra XL-Byg.

Se lige dette link også (klik så på "Vis som liste", der er inspiration at hente, for mig at se, for uanset om du bruger rulle eller sprøjte, frem for sandspartel til at "spartle" med, så kommer du jo nok ikke udenom, at der skal slibes indimellem, der skal efterspartles og efterslibes, frem til du har et godt og for dig tilfredsstillende resultat, forinden din endelige opsætning af filt (som skal stødes sammen).

Også opsætning af filt kræver en godt håndelag, for at opnå et flot resultat - vær omhyggelig med at støde banerne tæt sammen, og sørg for at "glatte godt ud" ved opsætningen. Det rigtige værktøj er det halve arbejde, måske godt og vel endda!.

Du skal prime med forankringsgrunder på væggene, inden opsætning af filt
- (læs om blandingsforhold på produktet).
Du skal opsætte i vævlim. Husk vådrumslim i badeværelser og lignende.
Du kan anvende forgrundet filt, og derved undgå at købe filt- og glasvævsfylder.
Du kan måske nøjes med at male én gang, hvis du anvender forgrundet filt.
Du bør anvende overmalbar fugemasse i hjørner, og ved gerikter og fodlister som derved "lukkes" inden malearbejdet. Så bliver det flot. HUSK, brug ikke silicone som ikke kan overmales.

Sidst, men absolut ikke mindst, skær filten til i hjørnerne med en stanley kniv med skarpt blad.
Se en god vejledning HER, og søg selv yderligere på nettet.

Slut - men åh, meget kunne fortælles - men søg og bliv klogere og klogere !!

 


Med nysgerrighed, vilje, gåpåmod, og ihærdighed bliver chancen større!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det er samme projekt som vi står overfor i januar - marts. Dog satte vi tapet op i stuen og den halvdel af huset, hvor vi nu kan konstatere at der er kommet revner pga sætning. Derfor smider vi filt på den sidst halv del, da det skulle kunne afhjælpe mange af de mindre revner.

På goerdetselv.dk er der en artikel om hvordan man kan rulle sandspartel på - jeg har desværre ikke abonnement til siden, så kan ikke læse artiklen, kan kun se den i en sløret udgave. Men gætter på at eftersom sandspartel fra f.eks. HN, droppen, er fortyndet med vand, så rør man sin spartel tyndere og ruller den på? Det må lige komme an på prøv - har en garage væg som ikke er for pæn

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
Ved rullespartel bør der IKKE være behov for at spartle efter - væggen trækkes helt glat med det samme - kun overlæg fra spartlen (60cm - som man filer hjørnerne af på) kan risikere at give nogle striber - disse slibes væk. Hvis man skal lave meget kan man med fordel investere i en ergonomisk spartel der er udviklet til formålet. Det er faktisk ret nemt at arbejde med - vigtigst er at være grundig med forankringsgrunderen inden man går igang - ellers suger underlaget vandet ud af spartlen for hurtigt.

Baner af filt stødes ikke sammen! - man laver overlap og skærer igennem begge baner med et frisk blad på en hobbykniv, rest-strimlerne fjernes ved at vippe kanterne op, kanterne glattes ned igen og der påføres med kost/pensel lidt ekstra lim på samlingen.

Jeg har også selv med succes eksperimenteret med at røre ekstra vand i alm sandspartel og bruge dette som rullespartel - det hænger ikke ligeså godt fast i rullen under påføring men det kan godt lade sig gøre.

To gode film om processen med rullespartel her:
https://www.youtube.com/watch?v=FQE5nhNSihM
https://www.youtube.com/watch?v=OTYNcREnaeY

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Nu bliver det interessant - kunne man tænke at ved at røre det op med "tynd" blanding stivelse, at det så vil hænge bedre fast i rullen? På Danalims produkt ark for deres rulle/bazooka spartel! står der ikke nogle nyttige oplysninger.

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **

Det ville jeg ikke turde da du så ikke ved hvordan det hærder og klæber bagefter - lidt ekstra vand fordamper bare.

Det er ikke voldsomt stor forskel der er på eg Dana's alm spartel + lidt vand og så deres rullespartel men der er lidt - hvis man er løbet tør for rullespartel og skal bruge lidt ekstra for at gøre færdig er det ok at arbejde med ift at skulle ofre at have en halv spand rullespartel i overskud. Men jeg ville ikke gøre det over det hele for at spare en 20'er per spand hvor det så klatter tilsvarende mere.

Hvis man skulle gøre det ordentligt ift at spare noget skulle man gøre det med eg gipspuds til selvblanding - men der er pot-tiden simpelthen for kort til at man kan når at lave ret meget.

Kan iøvrigt opfordre til at gøre brug af lds tilbudet ved malgodt - deres PP produkter er af prima-kvalitet - især deres væg og loftmaling + Kresten derfra er kanon til at vejlede ift mængder og arbejdsgange etc.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det giver god mening, det med at spare en 20'er på spand. Nogle erfaringer med de forskellige producenter af rullespartel?

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også