Billigt svejseapparat

Hej!

Jeg står og skal ud og købe et svejseapparat, som kun skal bruges meget sjældent. Jeg vil derfor høre hvad i vil anbefale, og om sådan et her for biltema er ok?

http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Svejsning-og-lodning/MIG-svejseanlag/Svejser-Mig-140-2000022913/

Jeg vil helst undgå at skulle bruge gas.

Hvad ellers med elektrodesvejsning er det ok når det ikke skal bruges særligt ofte, og kunne sådan et apparat være okay så?

http://www.bauhaus.dk/vaerktoj-isenkram/elvaerktoj-maskiner-tilbehor/svejsere-lodning/elektrodesvejser-hes200-herkules.html

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først er det jo vigtigt at vide hvad du vil kunne svejse? det er kæmpe forskel mellem noget tyndplade, ala bil rep og hvis det handler om at svejse et par stativer sammen i noget firkant rør.. og igen om det er 2mm eller 10mm gods det drejer sig om :-)

MVH Njord

En elektrodesvejser er ganske udmærket, hvis godset er 2mm og derover.
Det giver mange muligheder, bla at svejse i rustfri uden at skulle invester i andet end elektroder.
Når det så er sagt, så er ikke det nemmeste at svejse med elektrode, og især ikke med et af de små billige svejsere.

Så har du ikke den store erfaring ud i svejsning, så køb en co2 svejser af anerkendt fabrikat som brugt.

Jeg har selv en migatronic co2 svejser, jeg har haft den fra ny, og nu er den + 40 år gammel, og fungere stadig perfekt.


Vi prøver igen, i morgen --
Okay tak! Men hvad er bedst, Mig eller elektrodesvejsning?
MIG er det samme som Co2 i al almindelighed.. Og klar det der er lettest at starte med.
Elektroder kræver lidt mere håndelag....

De kan begge bruges til dit behov :-)

MVH Njord
Annonce
Okay tak! Men med MIG, skal jeg der bruge tråd med gas i?
Tråd med gas er den billige løsning der bruges på billige maskiner.
OG med de dyrere er der gas i en seprat flaske.
Den med flasken er lettest at anvende.. men koster jo en hel del mere :-)

MVH Njord
Okay! Så til denne skal jeg bare bruge tråd med gas i?

http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Svejsning-og-lodning/MIG-svejseanlag/Svejser-Mig-140-2000022913/
Der er ikke noget der "er bedst". Der er noget der mere egnet til noget end andet. Elektrodesvejsning kræver meget håndværk.
Også herfra: køb dig en solidt brugt MIG (CO2) svejser med standardudstyr, så du evt. kan købe et ny greb.
Du få laaangt mere for pengene end ved de billige Biltema/Harald Nyborg.
Jo de moderne TRIAC styrede er vejer ikke så meget - men hvis det skal være ordentlig så koster de kassen. Har du for lidt eller for ustabil strøm sprøjter det bare.

Har du strøm nok, der hvor den skal stå? Der skal mere til end 2*1,5 og jord er nu altid en god ide.
Det kan anbefales at sætte apparatet på en gruppe for sig med egen HPFI og ikke være nærrig når det kommer til kabeltræk (både hvad angår gnaversikring og tværsnit).
Hvad med sug? De der svejsedampe er ikke ligefrem det sundeste.

Hvis det gælder at reparere nogle småting, så kan hårdlodning være et alternativ.
Og når det kommer til profiler og "at svejse en bold fast" er nabohjælp oftest nemmere.
Husk: hvis tingene skal være lige så skal underlag også være i orden.

ikke for at tage modet fra dig, men måske skulle du først finde dig en ven, som giver dig lov til at køre nogle meter tråd af.
Du finder masser af de billige elektrodeapparater i DBA. Hvorfor mon?
Hej Mjølner! Tak for det lange svar, nu siger du at jeg bare kan håndlode til små reparationer, men hvor meget kan sådan en lodning da holde? Det er vel ikke så meget.
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også