Fix af borepatron i Bosch el-slagboremaskine

Jeg har sådan en borepatron, der drejer fast om boret - og m en skraldefunktion låser boret fast. I går skruede jeg kæberne for langt tilbage/ind i borepatronen, da jeg skulle have en ordentlig krabat sat fast i borepatronen.

Det resulterede i, at kæberne nu har sat sig fast i max åbning helt tilbage i patronhovedet. Jeg kan simpelthen ikke dreje kæberne frem/nedad igen. Jeg drejer med uret for at åbne og mod uret for at lukke kæberne.

Jeg er rigtig glad for maskinen - har fungeret upåklageligt i mange år. Og jeg vil gerne beholde den.

Nede i patronen sidder en skrue, der har modsat gevind. Den kan jeg godt skrue ud, men patronen sidder stadig fast på maskinen.

Er der nogen, der enten ved, hvordan jeg får patronen afmonteret (så jeg måske kan komme til kæberne "bagfra" - eller har andre forslag til reparation?

Mvh

Jan

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når det sker plejer jeg at sætte borepatron fast i skruestik, og tage fat om låsering med en vandpumpetang eller rørtang (eventuelt med en klud imellem så skrammer minimeres) . Du kan forinden sprøjte noget petroleum, WD 40 eller lign ned i den, og lade det trække. Det vil også hjælpe næste gang.

Husk at dreje rigtige vej, det bliver lidt bagvendt når det sidder i skruestik.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Prøv at sætte et billede ind af patronen, der findes mange forskellige.
Når det er en slagboremaskine, kunne det jo være der er betonstøv i patronen, prøv at blæs ud med trykluft.

Hvis den er med spændenøgle, så sæt nøglen i patronen og giv den et klap med en hammer, så burde den komme løs, det er almindelig ret gevind i borepatronen. (husk at fjerne skruen i bunden først, her er gevindet lings)

Vi prøver igen, i morgen --
Hej
så har jeg fået skruet borepatronen af.
Jens: det er ikke den "gamle" version m spændnøgle - det er den "moderne" slags, hvor du vrider to kranse kontra og så låser de kæberne fast.
Og patronen har fået både WD40 og trykluft - og blev spændt fast i skruestik og m rørtang har jeg forsøgt at dreje låseringen fri. Uden held. Patronen har et nr stemplet ind: 103766 - det kan jeg ikke finde, når jeg googler det??
Så jeg må nok bide i det sure æble og købe en ny maskine... Øv
Jan
Du kan da købe en ny borepatron. Den sidder vel med konus, så skal den bare have et dask, og den skrue du har i bunden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Prøv at sæt et billede ind af patronen, nogle kan godt skilles ad...

Ellers prøv at finde en anden patron evt. der er lidt forskelligt hvilket gevind det er, men ikke værre end det er til at finde ud af...
Men desværre koster de jo en pæn slat penge, kik evt på dba...

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Det er en Bosch PSB450R, iflg partskatalog del 739/1 (jeg har ikke lige foto af den på min ipad). Borepatronen kan stadig købes løst - den koster 45 GBP, ca 500kr inkl forsendelse! Det er mere end en ny maskine :-)
(Ikke konus, den er skruet på, og jeg har skruet patronen af maskinen)
Tusinde tak for råd og dåd. Det blir en ny maskine
Jan
Kik på dba
her eks 60 kr, for en patron der ser sprit ny ud....
http://www.dba.dk/boremaskine-borepatron/id-1010533494/

Vi prøver igen, i morgen --
Fantastisk Jens. Jeg har skrevet til Palle i Frdshavn. TAK
Jan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis