Asbest i skuret - hvor farligt?

Jeg har ryddet op i de reoler og gammelt skrammel der stod i vores garage, da vi købte huset. Den er fra 70'erne og lavet af eternit, så man kan være ret sikker på,at det indeholder asbest. Flere steder er der knækket stykker af væg-pladerne og der er også skruet skruer i mange steder.

Jeg har læst at de farlige mikropartikler først frigives når materialet brydes ned. Hvor urolig skal man være over knækkede plader og afbrækkede stykker?

Vh Andreas
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Råb asbest tre gange, evakuer gaden og tilkald rullemarie! ;-) nej, pjat, som du skriver, frigives der kun partikler når der pilles ved materialet. Og skulle det ske at du kommer til at daske til pladerne, så det står omkring dig med støv... Er du ikke automatisk dømt til at dø en død af lungehindekræft. Det handler om eksponering gennem et længere tidsrum. På nuværende udgør asbest kun en sundhedsfare ved nedbrydning for dem der arbejder med det.

Asbest plader er ikke farlige i sig selv !! det er først hvis du skære/brække i dem, eller de smuldrer og du så roder rundt med dem !
men er de begyndt at falder fra hinanden så vil jeg overveje at fjerne dem.

men nu ikke nogen panik !! man skal være "konstant" påvirket af dem for at dø af det


Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Jeg sender rullemarie, tamburkorpset og ingeniørtropperne hjem igen :-) Tak for svarene! Den garage får lov til at stå et par år endnu.
Det var 2 virkelig gode svar du fik der. Helt enig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Eternit er det man kalder asbestbeton er et meget bestandigt materiale , det er ca 10 % asbest blandet med cement , det er ganske ufarligt , bare man ikke borer , hakker eller ridser i det . hvis du er utryg ved det så giv det en god gang tyk maling , så er asbesten forseglet inde under malingen...............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også