Asbest.

Hej nu har jeg sidet og søgt frem og tilbage. jeg har været ved at pille noget isolering af varmerør i min kælder da det ikke isolerede særligt godt. det var vamt uden på isoleringen. Blev så pluselig i tvivl om det enteligt var asbest i det. og stoppede efter et kort stykke.

Det minder mest om noget ler pakket ind i noget hvidt lærrede. Fandt en gammel avis pakkert omkring, som var dateret 1939.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner ved første øjekast delvist nedbrudt mineral-uld.
Hvis du har pladsen til det, kan du "bare" købe nogle formstøbte neopren isoleringer der passer på din eksisterende diameter.

 

SELV OM GAMMEL TRÅD: Her har Bokc arbejder direkte med asbest kiselgur - med 98% sikkerhed. OBS Steensen: Mineraluld nedbrydes ikke, så det ser sådan ud (lysebrunt pulver). Her burde der klart være oplyst om Asbest

ASBEST Rørisolering

•Varmeisolering af kedler, rør, beholdere og kanaler med kiselgur eller magnesiablandinger.

•Isolering af varmerør, hvor isoleringsmaterialet er asbest.

Anvendelsesomfang: Meget stort.

Periode: Frem til 1973 samt i mindre omfang til 1979.

Beskrivelse: •Isoleringen i bøjninger m.v. er normalt udført med pap og lærred, ofte hvidmalet.Pappen kan være asbestpap.Isolering med asbestholdige blandinger er normalt ret hård i modsætning til mineraluldsisolering, der oftest giver efter ved tryk.

Bemærkninger: Kiselgur der indeholder asbestfibre ses ofte i rørbøjninger, omkring ventiler og flanger samt ved endebunde på varmtvandsbeholdere. Der kan dog også forekomme lige rørstrækninger, der er isoleret med kiselgur indeholdende asbestfibre.

Asbestisoleringen findes ofte på gamle installationer i loftrum eller krybekældre.

Asbestpap ses på lige rørstrækninger. Ofte er der uden på asbestisoleringen lagt et nyt lag mineraluld, derefter et lag pap og yderst et lag lærred.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis