Lille flåde til fiskeri.

Jeg har tænkt over følgende: Når jeg fisker fra kysten,så i stedet for at tumle rundt i waders,ville jeg lave en lille flåde af følgende.

3 M lange PVC kloakrør 110 mm.med prop i begge ender. Jeg ville så koble 3 rør sammen i hver side,altså 6 rør ialt. Skulle laves,så det var et samlesæt jeg kunne samle på stedet i strandkanten og så stage ud til en rimelig fiskedybde,vel ca 2 M. Kaste anker der og så fiske/kaste ud derfra.En form for plade at sidde/stå på og evt.1 lang sor fastgjort til stranden. Kan nogen regne ud hvor megen vægt sådanne 6 rør på 110ø kan bære? PS.Det skulle selvfølgelig foregå i et rimelig roligt vejr!


prip

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ca 28kg pr rør

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
I fysik i realskolen lærte vi at et legeme bærer så meget oppe som det vand den fortrænger.
På den måde ser det ud som i har regnet jer frem til nogenlunde det samme. Jeg får 28,5 liter. Og så vejer røret lidt så ca. 28 kg. Men det bliver mere ustabil hvis rørene kommer helt under vand.
Men du får jo så 6 x 28 kg det bliver ca. 170 kg. Så kommer det an på hvad du vejer og hvor tung en muskedonner der skal med. Men i alt ser det fornuftig ud. Men afstand imellem de 2 pontoner har også meget betydning for stabilitet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Indrømme det er ikke min stærke side - men en lukket luftbeholder (et forseglet rør) fortrænger jo næste intet vand - havde røret derimod været åben som en udhulet træstamme (stenalderbåd) kunne jeg endda forstå det.
Nu kan jeg ikke lige finde en formel - men jeg vil påstå at bæreevnen er meget højere. Faktisk vil jeg mene at blot et 3 meters poppet rør næsten må kunne bære en mand på 80 kg. :-)
Skrevet af Frank Chr. på 13-11-2015 01:20
Indrømme det er ikke min stærke side - men en lukket luftbeholder (et forseglet rør) fortrænger jo næste intet vand - havde røret derimod været åben som en udhulet træstamme (stenalderbåd) kunne jeg endda forstå det.
Nu kan jeg ikke lige finde en formel - men jeg vil påstå at bæreevnen er meget højere. Faktisk vil jeg mene at blot et 3 meters poppet rør næsten må kunne bære en mand på 80 kg. :-)

1 liter luft løfter 1 kg, cylinder volumen beregning V = * r * h

Joh der er noget om at det vil kunne holde en 80kg mand/kvinde så man kan have hovedet ovenvande i det at kroppen i sig selv også har opdrift.

Men ca 30 kg er hvad der kan placeres ovenpå røret før det ikke længere kan holde det over vandet.

 

 


Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Annonce
Jeg har i al fald fundet ud af at mht. opdrift så vejer luft ca. 800 gange mindre end vand - nemlig 1,3 kg pr. m3. Krydder man så Newtons lov med Guy Lussacs lov. bliver det intr. - faktisk så meget at jeg lige skal gruble lidt over tingene en dages tid. :-)
Skrevet af Frank Chr. på 13-11-2015 08:20
Jeg har i al fald fundet ud af at mht. opdrift så vejer luft ca. 800 gange mindre end vand - nemlig 1,3 kg pr. m3. Krydder man så Newtons lov med Guy Lussacs lov. bliver det intr. - faktisk så meget at jeg lige skal gruble lidt over tingene en dages tid. :-)

 

det kan du gøre

Og du vil med sikkerhed også kunne komme frem til nogle mere præcise tal, men de vil nu nok stadig ligge ret tæt op af dem der er givet her.

 

 


Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Husk også på at de ca 28 kg opdrift der er for hvert rør jo betyder at rører er trykket helt ned under vandspejlet. Og at du skal belaste dine 3 + 3 rør jævnt for at du får den samlede opdrift. Plus du skal fratrække vægten af den konstruktion du forbinder disse med samt selve platformens vægt.
Jeg vil umiddelbart ikke anvende mere end 15 kg opdrift / rør. dette for at tage hensyn til mit behov for stabilitet, og at jeg reelt ikke kan være sikker på at kunne belaste rørene jævnt.

En mere realistisk løsning er at medbringe en oppustelig gummibåd, en foldebåd eller en lille jolle der kan adskilles i to og lægges inden i hinanden under transport og samles under brug.

Herved vil du få en reel mulighed for at fiske på vandet, og husk ikke at stå op i mindre fartøjer....

En sidste mulighed er at du anskaffe en flåde hvor du sidder og fisker fra. Der findes forskelle der stort set er et traktor dæk hvor man sidder i en sele i midten, men er iført støvler så man ikke bliver våd. men benene er i vandet og bruges til fremdrift osv.

MVH Njord

kunne forestille mig dem du snakker om Njord er disse her, ganske smart løsning, jeg selv har tænkt at anskaffe indimellem


Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Ganske præcist.
de findes i mange udformninger. Men er stabile og lette at have med :-)

MVH Njord
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis