Lys projekt

Hejsa alle sammen.

Til næste sommer vil jeg gerne i gang med et lille hyggeprojekt. Vi bor på landet hvor der er meget meget mørkt, når det er aften. Derfor vil jeg gerne lave noget hyggeligt belysning på vores terrase, og på sigt i haven. Jeg skal lægge sten næste år på terrassen, og overvejer om man kunne nedbygge nogle glassten ned nogle steder, og under de forskellige glasstenen sætte nogle forskellige farver LED lys. Ville sådanne glassten kunne tåle at være udenfor?

En af de ting som jeg også gerne vil, er at have et lille solcelle anlæg. Man kan vel kalde det et minisolcelleanlæg, som gemmer strømmen i et par batterier, hvor strømmen så kan bruges om natten. Jeg er blot meget i tvivl hvordan det skal gøres. Jeg havde et kolonihavehus, hvor der var opsat 2 solcelle paneler på 800 W, som gemte den producerede strøm i 2 lastbilbatteirer. Da jeg skulle fjerne et af dem kom der en enkelt dråbe vand på, og batteriet brød i brand. Det var meget ubehageligt, og har selvfølgelig ikke lyst til at risikere at dette sker i vores hus.

Hvis det skulle laves rent praktisk, så skulle det så laves på den måde at ledingerne fra LED lyset samles i nogle flexrør, som så evt skulle køre ind i vores "praktiske rum" i huset. Jeg vil så programmere en styring med censorer, så man kan styre lyset via sin telefon, og evt at lyset ændrer farve automatisk.

Det er et større projekt og vil derfor gerne lige forberede mig så godt så muligt. '

Men mit spørgsmål går egentligt på... Jeg har rigtig svært ved at finde ud af hvad jeg egentligt skulle bruge af solcelle og batteri, for at få det til at køre rundt. Hvis man nu har 20 led lys/dioder eller andet som bruger 5w hver. Hvad skulle der så bruges af et batteri til at holde dem lysende i eks 8 timer? 

Udfra dette, hvad skulle der op af solceller? Er det 200, 400 eller 800 watt der skal opsættes? Jeg tænker at tilslutte et 100 ah batteri som dette http://www.pricerunner.dk/sp/batteri-12v-100ah.html . Lyder det fornuftigt?

Mvh Mads

 

  








 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Til sådan et projekt ville jeg ikke investere i solceller, og batterier. Hvis du "leger " med det lys (højt sat) 2 timer hvert aften året rundt, så bruger du lige over 75 - 80 kwh altså ca. 200,00 kr. årlig. Så skal batterier og solceller koste "næsten ingenting" tilsammen.
Ved 20 x 5 =100 => 8,3 A ved 12 volt. Så det kan køre lidt over 10 timer på et 100Ah batteri.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Elmand.
Mange tak for svaret.

Ja ok det kan jeg godt se. Der er langt op til at det vil betale sig selv hjem. Jeg fik ikke helt skrevet at jeg gerne vil have nogle flere projekter i haven som også ville kræve strøm. Så jeg tænkte også lidt fremsigtet for andre projekter. Det fik jeg ikke udtrykt. Eksempelvis vil jeg gerne have to små terrassevarmere på et tidspunkt, hvilket jeg kunne forestille mig der vil køre pænt meget strøm?

Én ting jeg også tænker over, hvis man laver sådan noget med lys, så kommer der jo ledninger overalt i haven. Hvordan gør man det smartest rent teknisk, især hvis noget går i stykker i en af ledningerne.

Skal ledningerne graves min 30 cm ned? Kan man gøre noget andet smart?

Mvh Mads
Det er jo lavvolt ledninger så der er ikke regler for ned gravnings dybde. Det er mere hvor langt du kommer til at grave ned engang i fremtiden når "idioten" har glemt hvor kabler ligger. (Det var ikke personligt, men sikkert et ordvalg du godt selv kunne bruge når det sker).
Under belægning og terasser bør der forberedes med tomrør, og de behøver ikke at være langt nede. Men i plæne og bede er det umuligt at forudse hvad du finder på. Så jeg mener de bør graves ned senere hvis du ikke har konkrete planer lige nu.

Terrasse varmer kan ikke køre på batterier. De vil måske være på 500W pr.stk og jeg kender ikke nogen på 12 volt. Og ved en fuld opladet 100 Ah batteri har du til under 1 time.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Med hensyn til nedgravning af kabler, er det en god ide at markere kablet/røret enten med et dækbånd eller gamle fliser/sten en 5-10 cm over det nedgravede, så spaden støder på afdækningen inden den ryger igennem kablet.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Når du beregner kapacitet på akkumulatorer, skal du gå ud fra en afladetid på 20 timer, d.v.s. en 100 Ah akkumulator kan afgive 5 A i 20 timer. Du kan ikke sige 10 A i 10 timer af den simple grund at afladekurven er anderledes ved højere strøm. Det vil i øvrigt tage meget lang tid at tjene investeringen hjem om nogen sinde ved at købe solceller og akkumulatorer.

fase
Jeg takker mange gange for svarene. Jeg vil tage overstående i mine betragtninger til næste sommers projekt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis