Forgrening af installationskabel

Jeg forsøger at skabe et overblik over en fremtidig el-installation i mit køkken. Det drejer sig blandt andet om hvad der skal opsættes af dåser og kasser. Jeg forestiller mig at hele installationen skal føres uden på væggene og at stikkontakter, lampeudtag og afbrydere alle skal sættes i LK Fuga baseline underlag.

Jeg har muret et lille rør i væggen mellem min entré og mit køkken. Der skal et 3-ledet installationskabel føres ind i køkkenet. Derefter skal det dele sig til kontakter mm i hver side af køkkenet. Og her opstår mit spørgsmål.

Jeg kan finde diverse forgreningsdåser som kan klare opgaven. Det jeg vil høre er, om forgreningen alternativt vil kunne laves lovligt med 'løse' samlemuffer i et Fuga underlag med et blænddæksel på. Jeg ønsker det for at kassen matcher de andre kasser til stik osv.

Samlingen skal sidde oppe under loftet og er altså ikke tilgælgelig. Er det i det tilfælde et lovkrav at have aflastning på kablerne? Hvis der skal aflastning på kan det vel stadig klares med forskruninger på Fuga underlaget.

På forhånd tak.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du må ikke skjule samlinger.... alle samlinger af kabler, ledninger, rør SKAL være tilgængelige.
Tænk på hvad der sker hvis en af de muffer bliver løs. Så skal du brække hele loftet ned

Eller tænk hvis nogen havde gjort det i huset, før du flytter ind..så ville du klø dig gevaldigt i hovedet over at du kan se ledningerne i den ene ende "forsvinde" ind i loftet for at komme ud i den anden ende uden strøm på...Så er der kun hammer og koben tilbage

Men hvis de er tilgængelige er der ikke noget til hinder for at bruge underlag/blind dæksler som samlested.

Men du burde måske alliere dig med en der ved hvad el er for en størrelse, så du ikke laver en fejl der koster dig en bunke tid når køkkenet er sat op.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Mange tak for jeres svar.

Jeg har ikke tænkt mig at skjule det, men jeg kan godt forstå at det kunne misforstås. Det jeg mente med at dåsen skal sidde "oppe under loftet" var, at de skal sidde så højt så børn og andre ikke umiddelbart kan nå dem. Min tanke var at aflastning i det tilfælde måske ikke var et krav.

At det er et lovkrav, at der skal to grupper til køkkenet, det anede jeg ikke. Det kan vel løses ved at lade kablet til køkkenet være 4-ledet, ikke? Og så den ene fase til den side hvor ovn og køleskab står og den anden til brødrister og dyppekogeren på køkkenbordet?

Jeg har vedhæftet en tegning af hvordan jeg forestillede mig det skulle komme til at se ud. Det ville være en stor hjælp hvis I vil kommentere den.
 

Jeg syntes du skal have fat i en elektrikker inden du går videre, da det ikke lyder som om du har ret meget styr på strøm, og lovgivning.

Hvor mange watt vil dit køkken samlet bruge? 

Det fortæller noget om hvor stort et kabel du skal bruge samt hvor store sikringer der skal foran. 

El installation er et af de områder der er omfattet af en autorisation (det betyder at det er ULOVLIGT at lave selv) og med god grund, så folk som dig ikke bare kaster sig ud fra 10 meter vippen uden at tjekke om der er vand i bassinet.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Man bruger stort set ALDRIG forgreningsdåser i boligens lys installationer. Samlinger/forgreninger laves i lampeudtag og stikkontakter. Det vil sige at man går direkte fra din entre og til 1. lampeudtag i loftet. Derfra ned til afbryder, og videre til næste udtag og eventuelt ned til stikk. Der kan også laves kabel imellem stikkontakter, men aldrig deciderede samledåser. Og man laver stort set aldrig installationer uden på vægge, det fræses ind når man er i gang med at renovere.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis