el ledninger smelter......

Hej alle,

Er nyt i dette forum og håber dette spørgsmål er rigtigt placeret.

Jeg bor i et hus fra 63 med et gammel el installation. Har godt nok aldrig haft problemer med installationen men nu er der startet en " stort problem" ledninger til min vaskemaskine installation er startet og smelte.....!

Hvad kan problemet være her.  Der skal siges at vaskemaskiner en helt nyt.

Kunne det være at der et problem med jordforbindelse....?

Håber at der er en der kan hjælpe mig med denne


EST
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

WHAT!?

Ledninger smelter ikke bare, der skal meget strøm til.
Det allerførste du gør i morgen tidlig er at ringe til en installatør og få ham til at checke dit sikringsskab og fjerne hvad der er anbragt af alufolie, 25-ører og ølkapsler bag sikringerne.

Derefter kan man koble de forskellige grupper til igen og se hvilke sikringer der knalder.

Du sidder på en brandfælde (uden forsikring) før det er gjort.

Bent.

Velkommen på LDS.
Det er altid løse forbindelser der får ledninger/ isolering til at varme. Det er ikke helt ualmindeligt. Du skal have elektriker til at spænde skruer i tilslutningsdåsen, og eventuelt hvis det er lidt være, korte ledninger op og skifte mufferne.
Det har ikke med ølkapsler eller sølvpapir i sikringer at gøre.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tjah, ev.
Vi er under alle omstændigheder enige om, at en prof bør kigge på sagen.
OP skriver at ledningerne begyndt at smelte, det lyder dramatisk.
Din hypotese om dårligt spændte forbindelser forårsager smeltningen er også OK, men det optræder højst op til et par cm. fra skrueforbindelsen. At det "altid" er årsagen kan jeg ikke godkende.
Lad os se om OP kan være mere præcis.

Under alle omstændigheder fastholder jeg at der består brandfare og at forsikringsdækningen er et problem.

MvH,

Bent.

Det med at forsikring ikke dækker når man har gjort noget ulovligt er en myte. Og der er intet der tyder på at det er tilfældet her. Forsikring kan kræve erstatning hvis det er med fortsæt eller der er gjort noget groft uforsvarlig.

At sige >ledninger smelter< er en talemåde for at isolering er ved at skifte farve eller lidt værre.

Jeg har aldribg set at tilslutning af en vaskemaskine kan få ledninger til at smelte i den betydning at der har været flydende kobber. En løs forbindelse kan varme sådan at enden af ledning bliver udglødet og isolering smelter-


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej alle,
Tak for svar.
Nu er det sådan at der er intet der hedder alufolie, 25-ører og ølkapsler i mit sikrings skab..!

Der hvor den starter og smelte er ved mufferne...! Som jeg ikke kan forstå, at den smelter der, da jeg selv har sikret at de er efterspændt m.m.

Nu er dette et hus som har de gamle farver ledninger. og udtaget i væggen her er 380v. Hvilken farve er til hvad?, så jeg lige kan få tjekket at alt er rigtigt

EST
Annonce
Jeg har for nyligt skiftet vor tørretumbler ud med ny model. Da jeg pillede den fra opdagede jeg at kronmufferne var smeltet væk og ledningerne delvist smeltet 3-4 cm op, dog uden de kortsluttede. Jeg undrede mig noget, over det kan lade sig gøre.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Jeg havde heller ikke fantasi til at se ud fra dit 1. indlæg at der skulle være fusket ved sikringer.
Man kan ikke svare sikker på hvilke farver, uden at se et billede. Og selv derefter er det ikke helt sikker.
Man bliver nødt til at måle. Man bør måle med et voltmeter, en polsøger kan vise et forvirrende resultat.
Din nye vaskemaskine er sikkert 230 volt, det er de fleste. Men når du skriver 380 v i udtaget, så er der både 380v og 230. Men bliver den tilsluttet forkert brænder styring af i vaskemaskine.
En anden metode er jo at elektriker kigger under dæksel ved sikringsgrupper. Så kan han se ledningsfarve i gruppeafbryder. Men det kan jo være samlet undervejs, så en måling er nødvendig.
Det var også ved muffen jeg havde forventet at det ville varme, har du efterspændt på begge sider. Jeg ville nu godt se et billede som nævnt tidligere.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis