Betongulv, strøer, rockwool, kondens, Hjælp tak.

Godmorgen.

Jeg er kommet i tvivl om hvordan jeg skal isolere oven på mit betongulv. (hvor der ikk er isoleret under betonen)

Det drejer sig om en tilbygning fra 1901, enkeltmurret som jeg er ved at gøre til brugbart opholdssrum, (Ikke beboeligt, bare opholdssrum. Problemet at jeg finder forskellige svar ift isolering og kondensproblemer og badekarseffekt.

Det gamle fyrretræs gulv, som var kldset op på strøer, det var ikke råddent, bare tørt og borebille spist. Betonen er tør. 

Jeg har allerede klodset strøer op på sten og klodser. Nu er jeg så dér hvor jeg troede jeg skulle fylde op med rockwool med de 100mm som der plads til, så 2 cm luftrum, så damspærre ovenpå strøerne og så derefter krydsfiner og så noget klikgulv.

Nu er jeg så blevet i tvivl om damspærren skulle ha været nederst på betonen, altå under strøerne? Nogle siger under strøerne, andre siger over strøerne over isoleringen? Noget ift kondenspunkt??

Hjælp

Mvh. Bjarne

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

det skal være på den varme side af isoleringen for at undgå fugtig luft at komme ud i isoleringen. Eller 1/3 inde i isoleringen. Så over/under strøer er nok lige meget, bare det ikke er direkte på betonen.

Det er ikke en dampspærre du bruger, det hedder en fugtspærre og skal monteres direkte mod betonen. Man kan med fordel køb icopals produkt der hedder elefanthud der er lidt stærkere.

Under din opklodsning stiller du noget Murphy så du ikke perforere fugtspærren. Strøer opstilles og der isoleres med MAX 70 mm isolering. Du kan med stor fordel vælge at bruge granulat som isolering
Murphy oversættes iøvrigt til Murpap på en ipad
Her er et billede fra en tidligere tråd: http://www.lav-det-selv.dk/Portals/0/activeforums_Attach/pic_20[1].gif

Jeg er dog ikke helt sikker på hvorfor der ikke skal være en dampspærrer / fugtspærrer kun direkte mod beton. I mit hoved vil der komme kondens oven på denne så det nederste isolering vil stå vådt. Men jeg må tage fejl.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis