Minimumskrav til faldstamme størrelse - vacuum

Hej LDS,

I forbindelse med en fornyeligt badeværelsesrenovering oplever jeg dog desværre relativ ofte en forfærdelig stank på toilet (lugten af kloak). Det lader til at min vandlås mister vand når der bliver skyllet ud i toilet og ligeledes når min underbo gør det. Der er tale om en lejlighed beliggende på 4.sal (øverst oppe).

Både WC, håndvask og bad er tilsluttet den samme faldstamme, dog via to forskellige forgreninger. Faldstammen er med udluftning over tag. 

Hvad kan årsagen til at der danner vaccum og min vandlås i håndvasken bliver suget tom? -Der er tale om følgende vandlås: Blucher Afløbsskål 75 mm Lav Model t/Beton og Klinkegulve, vvsnr: 153586113.

Jeg mistænker lidt faldstammen til at være problemet, idet at den for 5-10 år siden blev udskiftet. Desværre har den tidligere bestyrelse og general forsamling valgt det sikkert billigste tilbud - hvilket har indbefattet at røret på faldstammen er 75 mm, pånær de gamle rør gennem etageadskillelsen som er de oprindelig 110, der er således en masse reduktioner på røret. Faldstammen bliver brugt af samtlige lejligheder (5 stk) til både badeværelse og køkken.  Det leder mig til, er der egentlig nogle specifikke krav til størrelsen? 

Alle ejerforeningens øvrige opgange har faldstammer af samme dimensioner, og i følge bestyrelsesformand har han ikke hørt om lignende problemer. Inden jeg dog går videre med sagen og hårdnakket påstår af faldstammen er problemet, så har jeg dog behov for jeres input :-). 

Mathias

 

 





 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der virkelig ikke nogen der kan hjælpe her? :-(.

Da jeg lavede kloakker for 20 år siden her i hytten, var det helt indiskutabelt, at faldstammer til lokummer skulle være 110 mm, og det mener jeg bestemt også er gældende alle andre steder. 75mm kan bruges ifm grå spildevand.

Og der må da slet ikke være forsnævringer på røret. Det kan om noget give anledning til forstoppelser..


Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af Mr.Buur på 26-10-2015 22:54

Hej LDS,

Både WC, håndvask og bad er tilsluttet den samme faldstamme, dog via to forskellige forgreninger. Faldstammen er med udluftning over tag.

 pånær de gamle rør gennem etageadskillelsen som er de oprindelig 110, der er således en masse reduktioner på røret. Faldstammen bliver brugt af samtlige lejligheder (5 stk) til både badeværelse og køkken.  Det leder mig til, er der egentlig nogle specifikke krav til størrelsen? 

Alle ejerforeningens øvrige opgange har faldstammer af samme dimensioner, og i følge bestyrelsesformand har han ikke hørt om lignende problemer. Inden jeg dog går videre med sagen og hårdnakket påstår af faldstammen er problemet, så har jeg dog behov for jeres input :-). 

Mathias

At der er brugt 75 mm rør til faldstamme lyder forkert. Jeg vil tilslutte mig KTM og sige 110 mm, må være normen, men når du siger, at der dannes vacuum i røret, får det mig til at tænke på om udluftninger er i orden, forstået på den måde at der måske sidder en ventil i den , som hænger og dermed ikke åbner for luften, når der er vacuum i faldstammen. Prøv at undersøge om udluftningen virker.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis