Festool excentersliber - Pakke med blandet slibepapir: Hvor?

Hej derude. 

Jeg er igang med et "lille" gør det selv projekt. Jeg har købt en rå egetræsbordplade, som jeg vil slibe helt fin og blankt. 

Jeg kan umiddelbart leje en Festool excenterslibemaskine 150 mm i Bauhaus, men jeg er lidt på bar bund omkring slibepapiret. 

Jeg læser til mig at Rubin er dét man bruger til træoverflader, men hold nu op en pris på slibepapiret fra Festool. Ligeledes kan jeg ikke finde nogle steder hvor det er tillad bare at købe én skive, istedet for en pakke med 25/50 stk. Det helt optimale ville jo være at kunne købe en pakke med blandet slibepapir, men jeg skal ligeledes have fastfix skiver med, gerne én i hård og én i blød. 

Det er første gang jeg springer ud i sådan en projekt, så alle råd modtages med kyshånd. Det kunne være fedt at høre hvordan andre griber slibning af en bordplade an, billigere alternativer såsom f.eks. slibepapir af andet mærke som også passer til Fes, eller et sted hvor man kan købe en blandet pakke efter det behov jeg lige står og har 

Hilsen Lenette

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det over-kill med Festool til dette projekt? Findes der et generelt billgere alternativ? Resultatet skal selvfølgelig være helt i orden, og gerne stå med et helt blankt finish til sidst!

Een skive er nok også lige i underkanten.

Hvad med fem for en halvtresser (selvom det er lidt ved siden af 8210)?
http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Slibemateriale-og-hvasning/Slibepapir/Sliberondel-2000019222/

Da pladen er rå er den vel uden overfladebehandling eller større ujævnheder? Begynd med at tørre pladen med en fugtig klud, så bibrene rejser sig. Når pladen er tør igen sliber du stille og roligt puden for meget pres på skiven med omkring en korn 80 (større korn, hvis der er ujævnheder der skal slibes væk) i bevægeleser i længderetningen. Når pladen er ensartet fjerner du støv og skifter til korn omkring 120-150 og sliber igen til alle ensartet og uden ridser fra korn 180. Pladen rengøres hvorefter du pudser med korn omkring 220-240. Så kan du næppe komme højere op i korstørrelse på en rå træplade. Pladen rengøres og du går i gang med at efterbehandle den som du nu har tænkt. 

En 125mm maskine vil også kunne gøre det, men hvis det er væsentligt at pladen bliver meget glat og jævn er det også afgørende, at den maskine du bruger har gode lejer, der ikke er slidt. Så undgå at gøre det "for billigt"

Lars: Bordet er 75x100 cm, så jeg synes projektet er forholdsvis lille. Ville det kræve mere end én skive per korn?
Ja det var absolut billigt. Men jeg er i tvivl om ikke jeg ender med alt for meget papir. Ligeledes regner jeg også med at slibe fra ca. K80-2000. Igen - er dette overkill? Kan dette overhovedet lade sig gøre, når du skriver at jeg ikke kommer over K240 med rå bordplade. Jeg ville gerne have den helt op at skinne! (Den kommer lige fra savværk)

Nu skal det siges, at jeg ikke engang ved om I forstår hvad jeg siger Jeg er selv lidt i tvivl om hvad det er jeg siger!

Jo jo vi er med. Har lige rettet lidt i mit indlæg herover, som måske svarer lidt på dine spørgsmål. Men du har ret i, at der nok kun er behov for et par blade af hver korntype og at der ikke er behov for blade med korn over 250.

Hvis den kommer lige fra et savværk vil der være mærker fra saven der er 1-3 mm dybe og på tværs af åreretningen, og det kræver jævnt meget papir at fjerne, og egetræ er hårdt at slibe i. 
Hvad med at starte med en båndpudser korn 80. Den kan tage fat og fjerne de savspor, så kan der skiftes til finere papir og maskine, når det grove er væk.
Du slipper ikke for at behandle træet, ligegyldigt hvor meget du sliber på det, for den mindste smule fugt vil få træet til at rejse sig, og her taler vi om luftfugtighed, ikke en kaffekop eller en potteplante.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Jeg har en Festool, og kan fortælle at hullerne i papiret er placeret noget anderledes end andre mærker, og du bør have en støvsuger tilsluttet under slibning, det omtrent halverer arbejdet.
En båndpudser er efter min mening fuldstændig uegnet til sådan et projekt, bare du tipper den lidt, har den lavet et grimt sår, og så skal resten af pladen slibes ned dertil.
min maskine kan slibe på 2 måder enten som en excentersliber og den kan rotere uden excenter ( mere effektivt ) men flere slibemærker, god til det grove.
Papiret fra Festool holder betydeligt længere end andre.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Den kommer nok høvlet - ellers skal du få den leveret sådan. Ellers kommer du aldrig i bund.

Du behøver ikke nødvendigvis en 150mm - 125mm skiverne er lidt billigere. Det er svært at sige hvor du skal starte uden at vide hvordan træet ser ud. Men hvis det er kan jeg sælge dig 2 stk K120, 180 og 320 eller lign. i 125 eller 150mm festool. Det ville være synd for dig at skulle købe 50/100 stk af værd. Skriv til mig hvis det har interesse.
Hej
Hvis du kan leje en Festool Rotex, som Lynæs beskriver får du en maskine der er lysår bedre end en alm. excentersliber. Jeg købte en 125mm for at slibe en trappe og blev forbavset over både effektiviteten og desuden hvor fint den sliber selv med relativt groft sandpapir. Hvis det er en savet planke, ville jeg starte med korn 40 for at slibe savsporerne væk og derefter korn 80.
Resten kan du jo sagtens slibe med en slibeklods med håndkraft i årerenes retning med først korn 100 derefter220, alt over denne kornstørrelse er overflødigt , hvis man sliber i åreretningen.
Hilsen Johnny

Johnny cnc
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis