Nedstropning fra huldæk

I forbindelse med en skole er jeg bliver indvolveret i at få etableret nedstropning fra et betondæk til under et nedhængt loft i en gymnastiksal. Bygningen er bygget for 10 år siden. Der vil komme profesionelle til at klare opgaven, men er alligevel indvolveret lidt da der bl.a. skal flere håndværkere ind over.

Der er tale om 220 mm huldæk, hvor der er lagt 80 mm overbeton over. Så tykkelsen er 300 mm i alt med 150 mm høje huller. Der er 45 mm beton op til hullerne, og der er forspændte wirer ud for ribberne, som der ikke må bores op i. Der vil kunne komme kortvarrige arbejdslaster (incl. dynamiske) op til 3,7 kN (370 kg) i et punkt der evt. godt kan fordeles lidt. Dertil kommer sikkerhedsfaktorer.

Jeg har talt med producenten af huldækket, og han fraråder at hænge op i limeankre og lignende, da han mener at huldækket er for svagt nedefra. Så han anbefaler at skulle igennem dækket med f.eks. gevindstænger op bære ovenfra. Der er nogle grupperum over gymnastiksalen, hvor der er lagt nogle nålefilttæpper.

Umiddelbart tænker jeg, at der skal hugges lidt ned i overbetonen oppe i grupperummet og så sættes en stålskive (plade på omkring 5 x 5 cm) der kan bære vægten.

Men hvordan laves den detalje?

Tænker at bore op nedefra. Så hugge ud ovenfra. Indstøbe skiven med noget hurtig-beton eller anden støbemasse. Få anbragt gevindstang med møtrik, og så dække af igen ved f.eks. at lime en lille tilpasset træplade ovenpå og under gulvtæppet. Har du andre forslag?

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Din plan lyder rigtig, især da du har forhørt hos producent.
Jeg ville nu nok komme lidt lettere over det oppe i grupperummet.
Du får en smed til at skære nogle 10 eller 12 mm gevindstænger på den længde du skal bruge (ca. 320 mm + nedstropningslængde)  I den ene ende på svejser han en 3 - 4 mm tyk spændskive. Så kan de stikkes ned igennem hullet og spændes fast med en tyndere skive og møtrik nedenunder. Så har du ikke brug for at hugge ret meget ud foroven, og det hele spartles bare over så gulvet er plant og klar til nålefilt.

Det kan være en god ide at putte en lille klat beton under den tykke skive lige før man spændfer den fast, Så får du udlignet de ujævnheder der opstår når man hugger hullet.

Gevindstænger koster "næsten ingenting"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det mest vigtige hvad består det nedhængte loft af eller er det de 3,75 kN der skal hænge i disse? Der skal jo dimensioneres en forankring der kan holde til den last


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
har jeg forstået din beskrivelse korrekt: der skal laves et nedstroppet loft fra et betondæk der i forvejen holder diverser gymnastikting - men producenten mener ikke loftet kan holde til dette?

- hvilken type loft snakker vi om?
- har der været en ingeniør omkring?
- et system loft vejer f.eks. tæt på ingen ting.....men skal i have beklædt med stålplader er sagen selvfølgelig en anden.
- hvad er dimensioner på rummet? tænker loftet jo i forvejen bære sig selv...
- har jeg helt misforstået problemet?
Tak for forslaget, ev elmand - det var netop den detalje, som jeg spurgte ind til.

Det kan blive en lang forklaring at gå i detaljer med hvad, som skal hænges op. Men der er et nedhængt gipsloft ca. 1 m under huldækket. Gipsloftet vejer jo ikke meget og er ophængt direkte i huldækket - man burger vist nogle små betonsøm til den slags. Der er også ophængt en del ventilations og varmerør. Der er indtil nu ikke ophængt sportsudstyr i huldækket.

Men når det bliver til en punktlast af den størrelse, som jeg beskriver, og der typisk kommer sikkerhedsfaktorer på 5 til brudlasten, så får huldækket åbenbart problemer med limeankre eller lignende nedefra. Men huldækkets styrke er som sådan stor nok det pågældende sted når det belastes ovenfra.
det giver bare ikke ret meget mening at du mener en løsning med at svejse en skive på en gevindstang kan være holdbare når der åbenbart er en del der skal tages højde for i forhold til belastninger osv. få dog en ingeniør til at regne tingene igennem - hvis der vitterligt er nogle udfordringer af den slags du beskriver er lav-det-selv da ikke det rette forum. Det virker helt håbløst at spørge til en løsning på din problemstilling herinde.....når jeg nu skal være helt ærlig :-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg ville bruge nogle lange bræddebolte, så har du et fladt hoved der holder...
Jeg kan som det eneste udfører et princip detaljetegning på hvordan det skal udføres, hvor der derefter skal en beregning til fra en ingeniør.
Allerede nu ved kort undersøgelse er det som minimum en ø24 gevind hvis der skal bruges et øjebolt.
samt skal der dimensioneres topbolten og skiven i bund og top. der skal ligeledes anvendes neopren klodser/skiver for at optage lyd gennemtrængning.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Bræddebolte er også en løsning men jeg ser dem ikke større end 280 mm i M12

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Her har de bræddebolte i M12 op til 500mm i længden
http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cad=rja&uact=8&ved=0CEMQFjADahUKEwiYldjTmdzIAhVl1XIKHYuvBbg&url=http%3A%2F%2Fwww.engholm.dk%2Ffiles%2Fdocuments%2F08.pdf&usg=AFQjCNEmXVaHNs614aPoRoiVnPiXm5CtgQ
Jeg kan som det eneste udfører et princip detaljetegning på hvordan det skal udføres, hvor der derefter skal en beregning til fra en ingeniør.
Allerede nu ved kort undersøgelse er det som minimum en ø16 gevind hvis der skal bruges et øjebolt.
samt skal der dimensioneres topbolten og skiven i bund og top. der skal ligeledes anvendes neopren klodser/skiver for at optage lyd gennemtrængning.

 

 

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også