Spær dimension på skur

Hej Alle

Jeg har brug for jeres hjælp....

Jeg skal have bygget et isoleret skur 4x4m med fladt tag, som skal stå i en ridehal (altså ingen sne eller regn)

Udfordringen er at man skal kunne benyttet taget til opbevaring samt "hyggekrog". Taget skal altså kunne holde til at der er 4-5 personer på taget samtidigt.

Selve grund konstuktionen vil jeg bygge af 10x10cm stolper og væg/lofter skal beklædes med 12-15mm træplader.

Men...Hvilken dimension skal jeg minimum have til spær ?

Og er det evt bedre at sætte 2 lag spær - i hver sin retning - så de øverste spær "hviler" på de nederste ?

Jeg vil være meget taknemmelig for jeres svar...

Thomas

 

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS

Jeg vil prøve med lidt input.

Du kan se på dimensionen på denne side fra Ringsted Spærfabrik. Af den fremgår at de ved let tag regner med:

(tagvægt, lægter m.m. 300N/m2) +(loft,isolering og egenvægt af bjælke  på ca. 250N/m2) +( snelast som 1000 N/ m2.)  Altså ialt 155 kg/m2.  Da du ikke har snelast, og ikke har så lung en last som taget udgør, kan du jo "bruge det" til at regne på hvor mange folk der kan være. Skal vi sige at gulvet (som det så hedder) vejer 15 kg/m2 og snelast har du ingenting af. Resultatet bliver at du har plads til 115 kg/m2 Jævnt fordelt altså 2,5 tons jævnt fordelt. Du regner med 4 - 5 personer altså maks 600 kg Så der er margin. Men de er ikke jævnt fordelt

I tabellen for let tag står der

Så kan du bruge 45 x 195 høvlet T2 spær pr. 60 cm

Hvis du tager næste tabel mellemtungt tag Er der plads til 30 kg mere pr m2

Så siger tabellen 45 x 195 høvlet T2 spær pr. 40 cm

Så du skal altså vælge om du vil bruge 8 eller 11 bjælker.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis