Puds tykkelse

Jeg skal til at pudse vægge i mit badeværelse. Har i den forbindelse skåret en masse ledere på 10 mm. som så er blevet placeret langs væggen i lod. Men jeg kan nu se at større arealer kræver en puds tykkelse på 20 mm. Er det ikke lige tykt nok og kan pudsen holde til det mht. revnedannelse osv.

Pudsen bliver blandet 1:10

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du får revnedannelser lige meget hvad, hvis du pudser med så stærk mørtel. Det hedder fra 1/15 - 1/19 Cement/bakkemørtel.
pudslaget kan spænde imellem 10 - 25 mm af gangen.
Husk et ordentligt vedhæftet bindelag først og husk at få pudsen i lod som muligt, for ellers kan man se skævhederne inde i brusenichen, når fliserne kommer på.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Hm ok det var ikke meget cement, men hvad synes du mht mine ledere? skulle man prøve at gøre dem smallere så start tykkelsen bliver 5 mm mindre for herved at få et mindre lag dvs. hvor der nu skal 20 mm på kunne man ramme 15 mm. eller er 10 mm. det bedste udgangspunkt som min. tykkelse?

Hvordan med konsistensen, hvor våd skal sådan en vægpuds være ved påføring?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Dine ledere kan du sagtens bruge, skal bare være plane og lode. Og fjernes inden du er færdig.
Fra 10 til 20 mm er bedre end 5 mm.
Konsistensen er bedst at arbejde med når den er som i videoen her : https://m.youtube.com/watch?v=ziT6AHsUR_4
Husk at vand godt efter så dit underlag er fugtigt ikke vådt, så kan der laves et heltdækkende udkast, bedre end i videoen, som skal tører til næste dag. Du kan så sætte lederne op vande væggen igen og så pudse.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Jeg kan godt lide at lave lederne med pudsemørtel, på en væg ad gangen. Så pudses det umiddelbart sammen. Ved vindue el.lign er det ok med et lodret bræt til at få et skarpt hjørne.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/44281' class='af-profile-link'>ev elmand</a> på 17-10-2015 23:34
<p>Jeg kan godt lide at lave lederne med pudsemørtel, på en væg ad gangen. Så pudses det umiddelbart sammen. Ved vindue el.lign er det ok med et lodret bræt til at få et skarpt hjørne.</p>


Jeg synes også at det er den helt rigtige måde at gøre det på.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Laver i så lederne i noget fast mørtel samtidig med udkastet?
Er det til at styre, altså få det til at hænge samtidig med det kommer i lod?

Man kaster på som man ellers gør, fra den samme blanding. I en ca. 10 cm stribe op ad væggen. Så tager man sin 2 m lodstok( retskinne) f.eks. og samtidig med at man kigger på blæren så skraber man mørtel af. Nu har man en stribe der er lodret med undtagelse af en del huller hvor der mangler noget. Det bliver så fyldt ud og man skraber igen. Nu er grundlaget for en lodret stribe klar. Et stykke længere henne ( knap 2 m ) gentager man processen. Så laves nr. 3. Man kan så gå tilbage til den første, som har sat sig, klar til at bearbejde med pudsebræt. Tiden går og nr. 2 er klar o.s.v. Når man så fylder ud imellem lederne er de blevet 1-2 timer ældre end det nye man kommer med. Retskinne bruges så vandret i en frem og tilbage bevægelse på de pudsede ledere der er markant hårdere end det nye pudslag.
Det hele pudses sammen med pudsebræt i cirklende bevægelser. Er væggen meget skæv kan man starte med at sætte nogle klatter i bund og top efter snor på langs og lodstok op. Så kan de styre lederne så væggen bliver lige. Disse klatter skal også have glat overflade.
Når man trækker mørtelen på med ske eller stålbræt skal man ikke tro at det bare skal "klistres på" Det første tynde lag skal virkelig presses på, så det kommer til at hænge ved i alle porer og ujævnheder. Næste lag umiddelbart efter kan man bedre lirke på da det så er vådt i vådt.

Før man går igang skal man enten have et rent og plant gulv eller nogle plader til at opsamle mørtel der spildes. Det kan så komme tilbage i baljen og røres´sammen med, så det bliver genbrugt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der skrives Cement/bakkemørtel. mener du det . Er det ikke normalt med sø materialer.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Bakkemørtel bruges til det grove arbejde:
Opmuring, vægpuds, fugning, rygningsmørtel, sokkelpuds, bestard mørtler. Da denne mørtel tillader at arbejde i tykkelser fra 8 mm til 25 mm
Strandmørtel bruges til overfladebehandlinger:
Finpuds, filts, vandskuring, sækkeskuring.
Strandmørtel er en meget fin sandart som ikke kan tåle de storer lagtykkelser fra 0,2 til 4 mm.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hej alrune

Skal der fliser på væggen?


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også