Motorsav og Aspen benzin

Hej forum.

 

Jeg har en ældre Jonsered 2145 motorsav. Den har stået stille nogle år, men blev gravet frem for nyligt og kørte fint på det benzin der var i tanken. Da den løb tør fyldte jeg Aspen på, og nu vil den ikke starte. Jeg har prøvet med nyt tændrør, og justering af kaburatoren.

 

Når den er kold, starter den meget kortvarigt, går ud inden jeg når at give den gas, hvorefter den bare ikke vil noget som helst.

 

Nogen der har en ide til en løsning? Inden jeg begynder at splitte den ad for at rense og gøre ved.

 

/Ole

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Mener ikke man må blande alm. benzin og Aspen..
Så du skal nok have renset din karburator..
Aspen er ellers et godt valg, og det minimere en del af de problemer der ellers kan opstå.
Husk at bruge den Aspen i den røde dunk hvis det er en to-takter-

Det benzin der var på, hvor lang tid har det været der? og hvor længe kørte du med den? og var det aspen?
Hvis det ikke var aspen og benzinen var mere end 3-6 mdr gammel, så har der højst sandsynligt ikke været mere olie i, dette betyder at din stempler og cylinder kan have taget skade, og derfor ikke virker mere. måde at se efter dette på er at skrue udstødningen af, og se efter ridser på cylinderen, når du hive lige så forsigtigt i startsnoren.
Skrevet af oventz på 13-10-2015 20:39

Hej forum.

 

Jeg har en ældre Jonsered 2145 motorsav. Den har stået stille nogle år, men blev gravet frem for nyligt og kørte fint på det benzin der var i tanken. Da den løb tør fyldte jeg Aspen på, og nu vil den ikke starte. Jeg har prøvet med nyt tændrør, og justering af kaburatoren.

 

Når den er kold, starter den meget kortvarigt, går ud inden jeg når at give den gas, hvorefter den bare ikke vil noget som helst.

 

Nogen der har en ide til en løsning? Inden jeg begynder at splitte den ad for at rense og gøre ved.

 

/Ole

Du er forhåbentelig klar over, at choleren skal skubbes helt ind og forblive inde når motoren har tændt første gang, også selv om den er gået ud.

Normalt vil karburatorens membramer blive stive ved længere stilstand, så det kniber flapperne og lukke ordenteligt på pumpedelen af karburatoren. Der kan købes et nyt membramsæt for rimelige penge.  

Du kan ikke stille karboratorens blandingsskruer uden motoren kan rotere uden din hjælp. Ved du hvordan de to skruer mærket H og L skal stilles ???

Øh, og historien om at olien forsvinder fra gammel benzin bør du nok tage med en vis gran salt. Havde der i stedet stået at benzinen forsvinder og smørreolien blivet tilbage vil det være sandheden. Så .......................................... 

 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Har nu oplevet 2 maskiner i år, der er gået til pga. de har stået forlænge med olie blandet benzin i. Så det kan skam godt ske.
Men ellers som du selv siger, pakninger i karburatoren, eller benzin slangerne.
Snakkede med en større butik der sælger havemaskiner, ifølge dem er havari af totaktere som regel forårsaget af folk ikke komme olie i benzinen, eller den olie benzinen har stået for længe, for så afblander olien, og motoren får ingen smørring.
Det der sker er at dels falder olien til bunden, og rystes den ikke op, er det første benzin der kommer ud af dunken uden olie. Endvidere mister olien sin smører evne ved langtidskontakt med benzinen.
Endelig er der stor forskel på kvaliteten af 2-taktsolie, de små maskiner bliver jo meget varme, så det kræver at 2-taktsolien er beregnet til formålet, og af god kvalitet.


Alle de problemer slipper man for ved at bruge aspen, som også er bedre ved oringe og membraner.
Annonce
Skrevet af Trurb på 15-10-2015 09:03
Har nu oplevet 2 maskiner i år, der er gået til pga. de har stået forlænge med olie blandet benzin i. Så det kan skam godt ske.
Men ellers som du selv siger, pakninger i karburatoren, eller benzin slangerne.

Stadig væk er det en "ammestuehistorie" du har gang i. Grunden til din cylinder, og dermed stempel og ringe, er blevet ridset, skal du søge i sløseri med blandingsforholdet af benzin/olie FØR din maskine blev HENSAT, sorry. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af je__ns på 15-10-2015 11:26
Snakkede med en større butik der sælger havemaskiner, ifølge dem er havari af totaktere som regel forårsaget af folk ikke komme olie i benzinen, eller den olie benzinen har stået for længe, for så afblander olien, og motoren får ingen smørring.
Det der sker er at dels falder olien til bunden, og rystes den ikke op, er det første benzin der kommer ud af dunken uden olie. Endvidere mister olien sin smører evne ved langtidskontakt med benzinen.
Endelig er der stor forskel på kvaliteten af 2-taktsolie, de små maskiner bliver jo meget varme, så det kræver at 2-taktsolien er beregnet til formålet, og af god kvalitet.


Alle de problemer slipper man for ved at bruge aspen, som også er bedre ved oringe og membraner.

Det er jeg så ikke enig med forhandleren i. Hvis du bruger almindelig selvblandende totaktsolie, vil blandingen beholde sin smørreevne i hele opbevaringstiden, forudsat beholderen er hermetisk lukket. Opbevares blandingen i en motors tank vil benzinen med tiden fordampe og benzinens smørreevne vil stige da olie indholdet vil stige da olien ikke fordamper.

Har aldrig læst en troværdig teknisk afhandling peger modsat.

Bemærk jeg ikke snakker om benzins evne til at rådne/optage fugt (vand) fra luften, da det er en helt anden problematik.

Og endelig, hvorfor skulle problematikken være stik modsat for Aspen benzin ?   

 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Det er jeg så ikke enig med forhandleren i. Hvis du bruger almindelig selvblandende totaktsolie, vil blandingen beholde sin smørreevne i hele opbevaringstiden <- Dette passer ikke Leif.
Den vil bundfalde, også er det første der kommer op ren benzin, som jeg skriver kan ødelægger cylinderen.
Har dette fra en mekaniker der har arbejdet med motorsave i over 30 år.

 

og derfor er aspen anderledes https://www.youtube.com/watch?v=pGG7SYGMIZU

Den er kørt en tak videre i processen så alle de "affalds" stoffer der er i normal benzin findes ikke i aspen.

Ja det er også hvad jeg har hørt flere steder fra, at almindelig olieblandet benzin står og afblander, og ofte er årsagen til havari, på grund af manglende smørring.
Det hvor vi får repareret de småmaskiner på arbejde, fortalte mekanikeren at langt største delen af de maskiner de fik ind der var problemer med, var hvor folk selv blandede benzinen.

Maskiner der altid har brugt Aspen, var sjældent problemer med...

Skrevet af Trurb på 16-10-2015 08:44

Det er jeg så ikke enig med forhandleren i. Hvis du bruger almindelig selvblandende totaktsolie, vil blandingen beholde sin smørreevne i hele opbevaringstiden <- Dette passer ikke Leif.
Den vil bundfalde, også er det første der kommer op ren benzin, som jeg skriver kan ødelægger cylinderen.
Har dette fra en mekaniker der har arbejdet med motorsave i over 30 år.

 

og derfor er aspen anderledes https://www.youtube.com/watch?v=pGG7SYGMIZU

Den er kørt en tak videre i processen så alle de "affalds" stoffer der er i normal benzin findes ikke i aspen.

Dengang man brugte 30 olie til iblanding er udsagnet rigtigt med at olien bundfælder. Det var i øvrigt også fand... svært og opblande. Det er 50+ år siden.

Derefter kom der noget man kaldte totaktsolie. Der var problemet med bundfældning knap så stort og sammenblandingen betydelig lettere. 

Og endelig for ca 30 år siden kom der selvblandende totaktsolie frem. Syntes ordet selvblandende siger mere end lange kedlige forklaringer. Men for de lidt mere l........ bundfælder det ikke efter opblanding i benzinen. Og tro mig, hvis det modsatte er tilfældet vil man kunne læse med store skrifttyper at benzinen skal bruges efter xxx dage/timer efter opblanding. 

Videoen regner jeg som støj når vi snakker smørring af totaktsmotore. Men der findes faktisk også folk der ikke kan være i nærheden af en motor der afbrænder alkylatbenzin men ikke generes af dunsterne fra det almindelige "billige" du finder på standeren. 

PS. ikke for at prale, men mit svendebrev som mekker er over 40 år gammelt. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis