Rotter vs. Mosegrise

Vi er i den senere tid blevet indvaderet af nogle gnavere vi ikke rigtig ved hvad er.

Vi får at vide, der på Orø ikke forekommer rotter bare mosegrise, og at rotter og mosegrise ikke kan leve samme sted, men hvad er det der er på billedet?

Dyret er godt nok lidt afpillet, men det skulle da være muligt at skelne, eller hvad?

Vi lever i en naturoase med store mængder af rovfugle, musvåger, falke osv., så vil vil så nødigt begynde at lægge gift ud, det skulle jo nødigt gå ud over "vores" rovfugle.

Annette
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ære være en saglig mosegris's minde!

Jeg er sikker på, du har fundet en død mosegris.

Rotter og mosegrise kan sagtens leve samme sted, og med dine kære rovfugle "in mende", har du nok også en del af forklaringen på, hvorfor disse gnavere kan spredes fra ø til ø.
Det er tidligere observered, at en rovfugl slipper sit bytte efter det er fanget, og har fået sin luftdåb, hvorefter det lever videre. :arrow: læs: yngler et nyt sted.

Gode gamle Darwin's: "Survival of the fittest", eller som vi siger i Nordjylland:"Den fedeste overlever" biggrin

Mvh

Mvh.
bodker

Hej smile

Det er helt klar en mosegris.
Man kan tydeligt se forskel på halen, da den ikke er så lang og fed, som en rottes. (men ulækker er den sgu)
Du har sikkert "mulvarpeskud", men også huller direkte ned i jorden.

Kontakt din kommune, da de måske har gratis bekæmpelse. (kun nogle kommuner)

Mvh ThomasB
Brota koncentrat bruges på æbler til bekæmpelse af mosegrise og markmus.

Mosegrise bekæmpes ved at lægge æblestykker med brotakoncentrat ned i gangene. Behandlingen skal foretages med ca. 3 måneders mellemrum

Frit klippet fra http://www.skovrider.dk/brota.html
Da det desværre er sådan at mange mennesker bestemmer hvilke dyr der skal dø, og hvilke der får lov at leve, alene ud fra deres personlige sympatier eller fordomme, og da der i dette tilfælde først insinueres at mosegrise ikke tilhører i "naturoasen" og der siden vedhæftes betegnelsen "ulækker" på en fin mosegris (jeg håber det specifikt skyldes at vi præsenteres for et lig), finder jeg det på sin plads at vise et lille billede af denne spændende skabning fra vores naturlige miljø, hvor man kan se den i live. Den tilhører i øvrigt studsmus-familien, og selvom nogle kalder den en vandrotte, er det slet ikke en rotte. Annette skriver at hun var informeret om at mosegrise var en del af miljøet på Orø, og da der mig bekendt er ræve på Orø, er der sikkert tale om en allerede eksisterende balance, hvor mennesker ikke behøver at gribe ind med unødvendige myrderier på naturens skabninger.

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
Hvor købes det omtalte "Brota"?
Er det pulver, væske eller på hvilken form?
Tips til hvordan man får det i æblerne?
Andre midler?

Vi plantede bøgehæk for godt 2½ år siden og den er kommet rigtig flot. Den er tæt og i fuld højde over det meste. Dog er der et stræk, hvor der ikke sker så meget og en enkelt plante er gået helt ud. Jeg har tidligere troet at det var fordi nogle lidt større træer var i nærheden. Men jeg har opdaget at der er huller i jorden langs det dårlige stykke. Hullerne er med 1-2 m melllemrum og forbundet med gange lige under overfladen. Der er ingen "skud", som når vi før har haft mulvarper i plænen. De går ikke i min mulvarpefælde (Har kun een og der er mange huller).
Mon ikke det er mosegrise?

mvh Hans
Annonce
Nu er det en 6 år gammel tråd, du griber fat i, Hans. Men derfor kan man da fint fortsætte.
Som du beskriver sagen er der for mig ikke tvivl om, at det er de satans mosegrise, der er på spil, selv om Thye mener vi skal elske disse gnavere. De er kendetegnet ved at gnave rødder på unge træer. Jeg har selv mistet bl.a. et dejligt blommetræ, med nogle søde grønne tidlige frugter på den konto!

Andre midler kunne være en Nordvestsjællandsk, rundstrikket Jagtkat :

Det har fjernet problemet for mig!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er jo også denne mulighed, kendt fra tv.

Der var han kun 2 mdr. nu er han 9.
Nu tager han både mus, rotter, mulvarpe og mosegrise.
Også er det økologisk

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Kat har vi selv, men den er ikke den store jæger. Den fanger kun et par mus en gang i mellem.

Hunden har naboen (Er det ikke det man kalder en "Dansk-Svensk Gårdhund?). Den har før taget rotter. Hvordan fungerer det i praksis, hvis jeg skal have hunden til det? Skal jeg sætte den hen til hullerne og så begynder den bare at grave af sig selv? Den er næppe typen der ligger sig på lur og venter timer på at der kommer noget frem.

Hvis det ikke virker og jeg ikke kan få yderlig info om hvor jeg får fat i det der skal i æblerne, må jeg jo selv bide i det sure æble og have fat i en skadedyrsbekæmper. Har før set i et andet gammelt indlæg at det var klaret for 300kr første gang og 100kr efterfølgende. Det vil jeg slet ikke have noget problem med. Men Jeg har ikke kunnet finde nogen på Als eller i nærheden og skal der køres lidt, så får jeg det nok næppe for meget under et par tusinde.
Nogen der kender en skadedyrsbekæmper på Als eller i næreden?
Bare lad hunden løbe rundt i haven, og når den får færdt af dem, tager den dem.
Og mange af dem flytter, pga. at de bliver stresset af at blive jagtet hele tiden.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis