BR10 eller BR15?

Vi starter med at bygge vores nye hus i foråret 2016, og hvis jeg læser denne pressemeddelelse fra Byggestyrelsen korrekt http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Pr...entet.aspx, så kan vi bygge efter BR10, såfremt vi starter byggeriet før d. 1. juli 2016.

Vores kommende hus ligger i et område med billig fjernevarme, og BR10 virker rigelig tæt allerede, så for os virker det mest fornuftig at vælge BR10. Er der nogen gode argumenter for at vi bør vælge BR15?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor meget ekstra koster det at bygge efter BR15 frem for BR10? Er det ikke cirka 60-80.000 kr?
Det kan da godt være der umiddelbart går en hel del år før mer-udgiften er tjent hjem, men om X antal år når der kommer BR20 mv, så er BR15 sikkert ikke tosset at have valgt frem for de tidligere.

Der sker løbende en del optimering. Ser du på huse fra ca. 2005-2006 er det typisk energimærke C. Mon ikke der årligt hentes 2000-3000 kr på varme selvom det er i et billigt område.

Mon ikke der løbende kommer flere afgifter på fjernvarme - kan dårligt forestille mig andet.
Skal huset sælges igen på et tidspunkt har det også en mer-værdi i en eller anden grad.
Aliaz: Mange tak for de gode pointer.

Jeg har været i en del nye hus, hvor det største problem er overophedning og generelt meget tør luft. Jeg tænker derfor et hus bygget efter BR10 måske er et mere behagelig hus at opholde sig i end et hus bygget efter BR15? Men det kan godt være jeg er helt gal på den?
Vi har et BR15 hus. Luftfugtigheden har vi ikke haft problemer med. Den ligger lige pt på 34-40%
Har godt hørt om nogen der havde den nede på ca. 15-20%, hvor gulve sprækker og der må tørres tøj i stuen for at få luftfugtigheden op. Det må ikke være sjovt at leve i.
Sørg for at få varmegenvinding af en art. Må ikke fravælges i nye huse.

De varmeste dage denne sommer - jo - der var ret varmt. Vi klarede den med nogle åbne døre og vinduer så der kunne komme en smule gennemtræk. De 2 dage om året hvor der er 28-30 grader uden for - der kan der være 30-31 grader inde. Svært at komme uden om. En god luftblæser eller 2 er en god investering til et nyt hus
Ellers er det måske 15-20 dage om året hvor det kan være lidt til den varme side.
Måske problemet er der lidt mindre med et BR10 - det skal jeg ikke kunne sige.

Sørg for ikke at have for mange og store vinduer, hvor solen står mest på. Det kan godt være det ser godt ud, men det vil man fortryde. Det er nok det aller vigtigste.
Man kan med fordel vælge et varmegenvindingsanlæg der kan køre bypass om sommeren. Altså undlade genvinding i den kølige nat temperatur fra kl. 2200 - 0500 Så stoppes anlægetog huset er køligt til langt op ad dagen, hvis man ikke har de store vinduesflader og ikke lukker op til det fri før efter måske kl. 1500 hvor den værste middagshede jo er aftagende. Men som sagt er det kun få dage om året, og hvem tænker på det her i denne råkolde oktober.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tendensen i dag er at man vælger at bruge lidt mere på isolerings værdien når man bygger, for så at spare på drifts omkostningerne efterfølgende.
Til sammenligning koster det f.eks. i en 140 m2 villa fra 70´erne ca. kr. 30.000,- i el og varme, imod at en lavenergi bolig med 6 kw solceller og varmepumpe og varmegenvinding i ventilationen, nemt kan koste ca. 0,00 kr i drift om året.
Mer prisen er næppe mærkbar, hvis man vælger moderne bygge metoder og materialer til boligen.

Selv i ordbogen kommer arbejde før succes .... :) , og i virkeligheden kommer al viden fra erfaringer .. :)

En LDS´er kan også være med på innovativ lavenergi ved brug af www.izodom.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis