Isolering under gulv af OSB-plader

Jeg er igang med at renovere mit sommerhus og har revet det gamle trægulv op. Nu skal jeg smide et nyt på, og med mindre I smider det i graven, så bliver det et gulv bestående af OSB-plader med skibslak på. Holdbarheden kender jeg ikke så meget til, men det er et fedt materiale til gulv, synes jeg.

Isoleringen under har jeg ikke styr på endnu. Vi snakker støbt beton med forholdsvis god plads under gulvet. Jeg vil skyde på, der er ml 300-500 mm til at lægge isolering.

Men hvordan gør jeg?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ideen er måske god nok?

Ved ikke hvor gode kanterne er til en pæn sammenføjming, i så fald skal du være obs på dette

En for mig ny ide' til gulv (rustikt og billigt) men du må ha' forbundet på gulvet på eller anden måde (måske vil de såkaldte fisk som er ovale sammen pressede plader, om du kender dem?) og fuld-lime kanterne presset godt sammen så du får en tæt samling/fuge, kunne være en løsning og endelig ha' fæstnet dine OSB pl. på nogle gulv strøer.

Har "kun" set OSB pl. brugt til skillevægge, og midlertidige afdækninge vdr. ombygninger.

Skibslak bliver det "mon" ikke for glat at gå på, og er det stærkt nok til dagligt slid?

Det må du få afklaret med butikken hvor du vil købe lakken.

Ang. dampspærre som jeg formoder du også skal ha' ved jeg minnimalt om, så derfor vil det være godt om andre vil suplere med indput.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Sammenføjningerne bør ikke blive et problem, hvis jeg bruger OSB-pladerne med fer og not.

Jeg skal jo nok ha dampspærre men også isolering. Nok i form af flamengo. Men det håber jeg, andre kan hjælpe mig med råd omkring.
Kan ikke forestille mig, at det bliver pænt med OSB plader som gulv. Medmindre skibslakken har fortryllende effekter, så er jeg skeptisk. Men det er selvfølgelig et forsøg værd.

Ang isolering: Du kan sagtens smide isolering i. Her kan du overveje at anvende brandbehandlet flamingokugler som isolering. Det er super nemt at smide ned, og så fordeler det sig godt rundt om alle opklodsningerne til strøerne.

Mvh. Christian M
 

Hvis du har et betondæk nederst så må maks isolere 75 mm oven på dette, har jeg læst.
Der findes masser af tråde herinde omkring det emne.
Og så OBS plader som gulv?? Tjo kan da sikkert holde. I hvert fald anderledes 😉😊

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis