Asbest og puds/spartelmasse

Hej.

Jeg er i gang med at nedtage tapet i et hus fra 1973. Under 2-3 lag tapet sidder der et 1-2mm tykt lag spartelmasse/puds. Jeg havde egentlig tænkt mig at slibe dette og så sandspartle men kom til at tænke om der mon kunne være asbest i og om jeg skulle bruge penge på at få det kontrolleret. Der er på de fleste indervægge. Væggene er af porebeton eller gasbeton.

Hvad ville i gøre? Er jeg overdrevet bekymret?

Mvh.
Morten
Hej. Jeg er i gang med at nedtage tapet... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Lige en opdatering da tråden nu er i live igen :-)

Vi fik et firma ud der undersøgte en række af materialerne i boligen. Ingen asbest, pcb eller bly i noget af det vi skulle arbejde med (puds/fliseklæber/gulvunderlag, gipsplader, fugemasse). Personen der undersøgte det mente heller ikke at der kunne være asbest i pudset, men at man dog skulle være varsom omkring specielt fliseklæberen i køkkenet fordi det oftest kunne indeholde asbest pga brandhæmning.

Så CSM, min anbefaling er at bruge de 3-4K det koster at få undersøgt boligen, så du ikke skal være i tvivl og bekymre dig HVIS du vil arbejde med mere end bare pudslaget.

Ja klart fliseklæberen skal undersøges når jeg engang skal fjerne fliser i køkken og badeværelser

Lige nu er det bare pudset og så et betondæk jeg har brudt op. Så forstår jeg dig rigtigt at manden du havde ude ikke testede din puds på væggene fordi han ikke troede på at den havde asbest?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Nej han testede også pudsen. Ingenting der.
Jeg vil også give mit indspark med her nu tråden er vagt til live igen.
Jeg er selv af nyere generation født i 1980erne og ny husejer af en villa fra 1930erne. Mange vil måske anse mig for komplet naiv, men for at være ærlig har jeg aldrig, aldrig og jeg gentager aldrig skænket det en tanke at det kunne medføre en sundhedsrisiko af den karakter at lave gør-det-selv arbejde i eget hjem.
Asbest anses jo for at være farligt. Når der skal saneres så er håndværkerne iklædt noget der ligner udstyr man kunne færdes med i en atomreaktor i Tjernobyl. Alligevel er der ikke ordentlig oplysning om asbest for private boligejere. Efter at have taget noget gammelt tjærepap af et betongulv I vores kælder med en vinkelsliber, støv over det hele …. For bagefter at finde ud af at asbest ofte har været tilsat til netop tjæreholdigt gulvpap ……. Ja hvad skal man sige til det, man kunne ligeså godt have boet i et hus på landet i Indonesien. Det havde været lige så sikkert, samme manglende information.
Når man så dykker lidt ned i det, så er der satme mange asbestholdig produkter at vælge i mellem alt fra puds til spartel, pap, plader og jeg kan blive ved. Hvad der så er blevet brugt at materiale er jo umuligt at vide. Måske skulle en tidligere ejer for 45 år siden spartle en sprække op nede i kælderen, tog i Silvan hvor han havde valget mellem en god og 5% dyrere spartelmasse med asbest. Han valgte så den.
Hvis problemet er så alvorligt så der jo ingen grund til at man i anno 2016 stadig skal udsættes for disse farer. Det mindste man kunne gøre var at oplyse TYDELIGT om emnet så alle yngre mennesker er klar over det.
I vores fyrrum er der store områder med afdækket isolering, som jeg mistænker for at indeholde asbest (afventer labprøve). Der fremgik ikke en skid af tilstandsrapporten om det, selvom man måske skulle mene at når det ligefrem er afdækket (billeder i anden tråd) så burde være nævnt, hvis det er så farligt som beskrevet, da det jo kan stå og afgive støv ….
Man føler nogen gange man bor i et uland, nul information om noget som helst vigtigt.

Der er fare ved ALT.

Jeg har lige været ude i trafikken, og jeg overlevede endnu engang, men dagen er ikke omme endnu!

Fare lurer på mig overalt.

I 80'erne skar jeg store mængder asbestholdigt eternit med vinkelsliber.

I den kælder jeg har nu, stikker der totter af asbest ud nogle steder, og det har jeg gået forbi og set på nu i snart 15 år. Det bekymrer mig absolut ikke.

En ting er jeg dog 100% sikker på, og det er at jeg skal dø på et eller andet tidspunkt, af et eller andet.

Hvad der kommer til at give mig dødsstødet ved jeg ikke. Jeg tvivler dog stærkt på at det bliver noget asbestrelaterer. Men skulle det blive det, så  er det OK med mig. Alternativerne er nok ikke meget bedre.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det er dog så ikke så farligt at køre bil at man skal have rumdragt på og man blæser jo heller ikke støv i hovedet på sin fem-årige af at ligge og køre hurtigt. Måske din isolering er asbestfri, måske ikke, måske du sjældent opholder dig dernede måske ikke ...

Tingene skal bare spille og jeg troede vi var blevet klogere som samfund.

Hvis det var blevet gjort TYDELIGT, fx.

"huse bygget fra XXXX til XXXX kan indeholde asbestbaserede byggematerialer i indvendige lofter, tage, gulve, vægge, trapper, sanitære installationer (you name it ....), der ved penetrering (fx blot ved ophængning af billeder og lamper), eller renoveringsopgaver store som små, frigiver unedbrydelige asbestpartikler."

...så kunne jeg rent faktisk have overvejet at købe et nyere hus. I det mindste kunne jeg træffe en beslutning på et oplyst grundlag.

Altså man kan finde ud af at lave hele kapitler i husrapporten omkring energi, radon og radonsikring så kan man vel også om asbest.
Skrevet af puggie på 21-09-2016 14:55

Altså man kan finde ud af at lave hele kapitler i husrapporten omkring energi, radon og radonsikring så kan man vel også om asbest.

 

Ja, hvis man kan køre tilstrækkelig med massehysteri op om asbest, så er det sikkert muligt. Især hvis nogen har en økonomisk interesse idet.

 

Asbest er et mineral, som nedbrydes som andre mineraler, men det tager tid. Kommer det ud i jorden kan det nok regnes som uskadeligt. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Asbestos

 

Det er klart hvis man har økonomisk interesse i asbest, gør man det farligere. Derfor er staten også interesseret i at folk beskytter sig, så sundhedssystemet ikke skal belemres med gør-det-selv mænd eller smarte håndværkere der ikke beskyttede sig da tid var. Asbest er farligt. Man kan selvfølge altid diskutere om den længerevarende fare, hvis man bare skal fjerne lidt puds. Jeg ville altid tage forholdsregler, ved arbejde med asbest.
Jeg tvivler stærkt på at asbest er uskadeligt, blot fordi det lander på jorden. Hvorfor skulle asbestaffald så sendes til deponering istedet for at strø det ud i naturen.


 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Asbest er farligt, og jeg ville aldrig arbejde med asbest uden at beskytte mig, idag var jeg lige oppe på taget og kigge på nogen tagskruerhuller som det dryppede igennem når det regnede kraftigt, også faldt jeg lige over et større hul i en tagplade, "nogen" har åbenbart trådt forkert så der var et hul svarende til 20 cm2 i bunden af en tagplade, hullet var så over muren, lige ned til hulmuren, så alt vandet er løbet derned igennem isoleringen, det er ikke skide smart, men på trods af et kraftigt regnvejr i nat føltes det rimelig tørt, men der er så også godt tørt i loftrummet med alt den varme der har været på det sidste, så det fordamper nok hurtigt, (håber jeg).
Nå vores tagplader er jo eternit med asbest, jeg må erkende jeg ikke tænkte nærmere over det, ud og købe en ny plade, og pil den gamle ud og ny i, det gik rimelig enkelt.. og jeg tænkte ikke engang om asbest fibre kunne ramme mig..
problemet er så at det ofte tager 10-20 år før det viser sig, så jeg ved ikke nu om jeg kommer til at dø af lungehinde kræft, det må tiden vise, sandsynligheden er lille, men for den person der bliver ramt, er det sur røv, da overlevelses chancen vist er tæt på NUL..

Så jeg synes det er okay man tager sine forhold, når man arbejder med ting man ved indholder asbest, det er ikke for sjov..
Det er helt sikkert at det nedbrydes og mængden balanceres med rengøring og luftskifte efter renovering, men det kan jo potentielt stadig give perioder med høje mængder fibre i luften efter man har rodet med det.

Der er sikkert en masse hysteri omkring det, hvad ved jeg. Men hvis det er så omstændigt at få fjernet, altså rumdragter, undertryk i rum, afmærkning you-name-it, så virker det jo ud ad til som noget man ikke lige skal spøge med.... Det jo ikke bare en engangsmaske og en kost de kommer med.

Men jeg gad godt vide hvor udbredte disse produkter har været op gennem 30erne-70erne. Altså om de har været helt frit tilgengælige i byggemarkeder osv. Eller om det primært har været entrepenører der har haft adgang til det. Det kommer sikkert ikke bag på nogen herinde at ting ofte bliver lavet med materialer, man ikke umiddelbart ville benytte i en given sammenhæng. Fx. ville en maler måske vælge en standard akrylfuge masse til en given opgave hvor en privat person ville gå efter et dyrere silikonebaseret produkt pga. en reklame vedkommende har set eller fordi det bare står på hylden og er bedre. Har det mon været sådan med asbestholdige produkter? Og i så fald virker det nærmest uoverskueligt at kortlægge.
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også