Loftudtag forbundet med stikkontakter

Håber virkeligt at der er nogle skarpe hjerner, som kan hjælpe mig med at få en lampe sat til mit loftudtag og få mine 2 stikkontakter til at fungere igen👍
Da jeg afmonterede en lampe i mit køkken, som var fastgjort til loftet(gipsplader), opdagede jeg at der ikke var et lampeudtag, men ledningerne stikker bare ud af loftet! Se billed.
Mine 2 stikkontakter på væggen fungerede heller ikke mere, efter jeg afmonterede lampen😳
Den gamle lampe var forbundet med loftudtaget med 2 blå ledninger og 1 brun ledning.
Kan jeg montere en ny lampe(egentlig bare en ledning) ved at samle de 2 blå ledninger fra udtaget med en samlemuffe, hvor der i den anden ende således er den ene blå ledning fra min nye lampe.
Der er 2 afbryder ved stikkontakten, men jeg har et yderligere lampeudteg i køkkenet, som fungere fint med den ene afbryder. Se billed.
Selvfølgelig ligeledes den brune ledning fra udtaget med den brune fra lampen?
Skal der ikke en rosette op, som aflaster ledningen fra min nye lampe?

På forhånd mange tak for jeres hjælp

Mette
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at samle de to blå ledninger i en muffe og se om dine stikkontakter så virker. Virker de, så tilslutter du din lampe til blå og brun.

fase
Mener du de 2 blå ledninger fra loftudtaget, at de skal i hver sin ende af en muffe? Hvis stikkontakterne så virker, skal begge blå ledninger fra loftudtaget så i samme ende af muffen og den blå fra min lampe i den anden ende af muffen?
Du må altså virkelig undskylde, hvis jeg er lidt" langsom", men tør altså ikke fixe noget med el uden at jeg er helt sikker.....og selvfølgelig har jeg inden arbejdet slukket for strømmen😏
Tak for hjælpen😀👍

Mette
Velkommen på LDS
Som du selv starter med at beskrive, og som Fabrin også beskriver. De 2 blå skal sammen i den ene ende af en muffe, så virker dine stikkontakter sikkert.
Og så den brune i den muffe ved siden af. Lampen kommer så på i den anden side. Så får du endda en muffe i overskud.
Der er så ret store chancer for at din lampe virker. Så håber jeg dit problem er løst

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jubii, det virker og jeg har fundet 2 "helte" her på tråden, som skal have tusinde tak for hjælpen👍😀
Mvh. Mette

Mette

Du har godt nok levet længe i mørket, det var ikke gået herhjemme


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis