Hejsa,
Jeg er helt ny herinde og håber at nogen måske kan hjælpe mig i den rigtige retning.
Kæresten og jeg har lige købt et gammelt landbrug, hvor der står et fastbrændselfyr (træ) i kælderen. Der er opstillet en gammel olietank (1000L), som fungere som akkumuleringstank. Der er monteret 2 stk. cirkulationspumper, en tæt ved selve fyret og en tæt ved akkumuleringstanken. Vi har lige isoleret selve tanken med 200 MM, da vi har flyttet den 1 meter bagud i rummet. Til hver eneste radiator og gulvarme installation kører der 2 rør, én til fremføring og én til retur.
Tidligere ejer har været en gør det selv mand, men vi er i tvivl om der måske er taget de rigtige valg undervejs, netop omkring varme installationen.
Vi har kælder, stueetagen (doh!) og en første sal, samt et loft/tag.
I kælderen går alle rørere til de forskellige installationer rundt omkring i huset, bl.a. til gulvvarme i 3 rum; Bryggers (entré), bryggers (vaskemaskine/tørretumbler) og badeværelse. Fremføringen til gulvvarmen er lavet i presfitting 18 mm (minder om 3/8 i størrelse), som starter ved et almindeligt 3/4 sortrør, Der er monteret termostater til hvert af de benævnte rum, men den sidder på retur.
Spørgsmål nr. 1: Er det normalt at man går fra 3/4, over i presfitting 18 mm, for så at gå over i standard pex rør til gulvvarme (21/22 mm)?
Spørgsmål nr. 2: Er det normalt at man sætter termostaten på returrøret?
Jeg læste en kommentar fra et andet indlæg her på siden, at en person oplevede at der kun var varmt lige der hvor rørerne til gulvevarmen gik ind i rummet. Dette oplever vi på badeværelset, at lige der hvor rørerne kommer ind, er der dejligt varmt, mens resten af gulvet blot ikke er koldt.
Spørgsmål nr. 3: Er det noget vi skal være opmærksomme på?
Der findes 3 radiatorer i stue etagen, 2 i stuen og 1 i køkkenet. Vi har købt nogle brugte radiatorer, hvor der fulgte termostater med. De nævnte radiatorer er alle sammen Rio standard, dobbelt panel med konvektor. De bliver sådan okay varme foroven og gradvis koldere forneden, hvilket ud fra diverse beskrivelse her på siden skulle være godt nok. Efter at have kigget lidt på de forskellige indlæg her, kan jeg godt fornemme at termostater ikke blot er termostater. Jeg kan se at der findes Danfoss RA, RA-V, RA-VL, RAS-C, men jeg kan ikke gennemskue hvilke der er de optimale til vores installation.
Spørgsmål nr. 4: Hvis vi holder fokus på at vi har en to strenget løsning monteret i vores hus, hvilken termostat skal vi så have på de enkelte radiatorer?
Der går rør videre fra den ene radiator i stuen og op til første sal (syd), hvor de går ind til 1 radiator. Når vi har varme på radiatoren i stuen, er rørerne til første sal (syd) helt kolde og vi kan ikke få radiatoren på første sal til at blive varm.
Der går rør videre fra radiatoren i køkkenet og op til første sal (nord), hvor de forbinder 3 radiatorer. Når vi har varme på radiatoren i køkkenet, er rørerne til første sal (nord) lunkne og der kommer lidt varme i toppen på 2 af de 3 radiatorer.
Alle radiatorer på første sal er meget gamle, men har alle sammen monteret en relativ ny termostat (10 år). Alle radiatorer er udluftet, flere gange. Vi har haft vandet helt af systemet, da akkumuleringstanken har været sprunget læk for 14 dage siden. Vi har ca 4 VMS når vi aflæser måleren i kælderen.
Spørgsmål nr. 5: Når vi oplever at rørerne enten er helt kolde eller blot lunkne, termostaten på radiatoren er skruet helt op på 5, og der ikke kommer nævneværdigt varme; Hvad skal vi så jagte?
Spørgsmål nr. 6: Er det cirkulationspumperne der ikke skaber flow nok i systemet?
Spørgsmål nr. 7: Er det de enkelte termostater der kan modarbejde os?
Fyret er et vimar/vigas, hvor vi ikke lige kan se det helt specifikke model nummer. Når vi fyrer, har vi svært ved at få gang i brændet, samt det er svært for os at få kedel temperaturen over 50 grader. Først i dag, fortalte skorstensfejren mig at man skal lukke for skorstensklappen, når brændet er antændt. Nu kan jeg se at den danske manual til nogle af modellerne, siger at man skal antænde sit brænde, åbene skorstensklappen og nederste låge, vente 20 minutter. Så skal man lukke for nederste låge og så tænde for selve fyret, som så tænder for indblæsningsventilatoren.
Spørgsmål nr. 8: Er det fordi at fyret skal være endnu varmer end det allerede er? Hvordan får man fyret til at blive rigtig varmt, når vi hele tiden sørger for at fylde det op?
Spørgsmål nr. 9: Hvordan vil I anbefale at man starter en kold kedel?
Jeg kan se at der er lavet en manuel shunt løsning, hvor vi blot har en kuglehane vi kan dreje på, som vi nu synes. Jeg kan forstå at der findes mere automatiske løsninger.
Spørgsmål nr. 10: Hvad er selve formålet med shunt, når vi snakker om fastbrændsel?
Spørgsmål nr. 11: Hvorfor er der opsat 2 cirkulationspumper?
Så for den, jeg kan se at det blev et meget langt indlæg, men som I måske kan fornemme, er vi lidt på herrens mark. Folk skal ikke nødvendigvis svare på alle spørgsmål, da det jo så kan komme til at tage meget lang tid at give et svar. Hvis I gider at skrive et nummer på det spørgsmål I besvarer, kunne det være rigtig fedt, så er det lidt nemmere for alle parter at følge med i hvad der bliver svaret på.
På forhånd tak!