Skift halogen til GU10 LED

Jeg har lige købt et hus, hvor alle spot lyser er lavet som halogener. Jeg gætter at det er en billig losning der spotterne falder ned fra hulerne og de går nemt i stykker. Jeg har undersøgt problemet og det viser sig at der er tale om løse ledninger, lige hvor kable bliver termineret ved spottet. Hulerne i loftet er 60 mm. Nogle steder er det muligt at dampe dem. 

Jeg vil gerne udskifte dem allesammen, helst til GU10 LED så det er også nemt at skifte pærerne. Men hvordan skal jeg starte?

1. bliver det nødvendig at skifte transformatorerne?

2. er der overhoved en chance at det ikke bliver nødvendig at bore større huler?

På forhånd tak!

 


- Nikodem Binienda
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af nbinienda på 30-09-2015 08:07

1. bliver det nødvendig at skifte transformatorerne?

2. er der overhoved en chance at det ikke bliver nødvendig at bore større huler?

På forhånd tak!

1. Jeg vil mene at du bør skifte dem til 230V - det kræver så besøg af en elektriker, men det er ikke så slemt.

GU10 LED er også 230V så vidt jeg ved.

2. Hvis du vil skifte til 230V LED er det nødvendigt at bore større huller, men igen - det er ikke så slemt 

Grunden til at jeg anbefaler 230V er det store udvalg og at der kan fås spots incl. sunflux LED med Ra på 95 ( samme farvegengivelse som glødepærer ), der kan bygges direkte i isolering uden safebox til omkring kr. 200,-

Du kan læse lidt mere her:

www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/197154

Hullerne kan du lave større ved at lave en boreskabelon med det nye hul i et stykke træ og så holde den op mod loftet hvor det gamle hul er og styre hulsaven med den. Det er en fordel at være to - en til at holde skabelonen og en til at bore. Har selv lavet operationen med 8 spots - derfor skriver jeg at det ikke er så slemt 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg vil også anbefale at droppe 12V og skifte til 230v. Har selv gjort det og er meget tilfreds.

Hos mig viste det sig, at kablerne kunne genbruges, så det eneste der skulle gøres var at sløjfe transformeren og køre 230v på i stedet. Så det var en hurtig øvelse.

Jeg købte Sunflux og er stadig imponeret over hvor tæt lyset er på halogen. Greenline har dem stadig på tilbud via Lav-det-selv (og jeg, jeg får ikke provision ).

Er lige begyndt at skifte mine udendørs-spots til LED også. Har 10 x 50 watt halogen-spots i dag, som jeg skifter til 3,5 eller 5 watt LED. Det bliver noget af en besparelse på strømmen.


Mvh. AllanE
Skrevet af AllanE på 30-09-2015 09:09

 Greenline har dem stadig på tilbud via Lav-det-selv (og jeg, jeg får ikke provision ).

Ja, så faldt prisen lige fra ca. kr. 200,- til kr. 169,- ( det var nu også dem jeg købte ) 

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Bemærk at det er en udendørs-spot på 3,5 watt der koster 169. Den jeg har monteret indenfor er på 5W og er meget passende efter min smag. den anden er lidt for svag og med lidt lavere Ra-værdi.

Mvh. AllanE

Du har ret.

Dem jeg købte med LDS rabat i januar var Daxtor easy2setup med sunflux 4,5W dæmpbar med Ra 95 til kr. 179,-/stk.

Den kombination har de så ikke mere med LDS rabat - så prisen er kr. 199,-

Den fås så med både 40gr. og 60gr. spredning.

www.greenline.dk/k/led-paerer/led-s...ningshojde

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Tak for jeres svare. Et ekstra sporgsmal: kan Sunflux LEDer 230V dimmes?

- Nikodem Binienda
Skrevet af nbinienda på 30-09-2015 12:29
Tak for jeres svare. Et ekstra sporgsmal: kan Sunflux LEDer 230V dimmes?

Den jeg linker til sidst er dæmpbar - hvis du går ind via linket vil du se et dæmpningsskema hvilke dæmpere,der kan anvendes. Jeg har 3 stk på samme dæmper ( LK CR drejelysdæmper ) af en af de typer, der nævnes - det virker upåklageligt - dæmper fra 10 - 100 %

Hvis du ikke bruger en LED-dæmper skal du regne med mindst 3 stk på samme dæmper.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis