Gulvarme, Fjernvarme, Radiator

Hejsa alle i kloge hoveder herinde. 

Jeg har et ældre hus fra 70'eren, heri er der et værelse jeg gerne vil lave gulvvarme i. 
nu findes der radiatoere.
Jeg har fået skaffet mig et novopan gulv. 
mit spørgsmål er føglende:
Hvordan konvertere jeg min radiator til gulvvarme? 

kan jeg få en shunt ventil der sidder ude i rummet for at sikre at mit fremløb ikke bliver for varmt?

eller skal jeg sætte en ventil på returen for at sikre at varmen ikke bliver for høj, hvad så med start temperaturen, og flow ? 

det skal siges der ikke mulighed for at trække nye rør da det er hus med flad tag og ingen kælder.


Stadigvæk ny, profil under ombygning
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Meget simpel operation for din VVS mand han skal blot sætte en fjvr termostat på din afgang på dit nuværende rørsystem som selv bliver lavet om til slanger det har han prøvet masser af gange.... Ikke noget med shunt o.s.v. Blot en ny ventil og så en termostat tilgulvvarme der måler på returen
Giver det okay komfort ? , har hørt det ikke er specielt godt`?

Stadigvæk ny, profil under ombygning
Det giver ok komfort, det system har været brugt i badeværelser i 40 - 50 år. Men du skal have dine gulvvarmeslanger lagt på en måde så fremløb og retur kommer til at ligge ved siden af hinanden hele tiden. Hvis du tænker dig at du starter midt i rummet, med en sløjfe ( som en hårnål) som er midten af varmeslangen. Så lægger du dem rundt og rundt de 2 slanger. Dermed kommer frem og retur til at ligge ved siden af hinanden

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
jeg har selv lavet det på samme måde på mit eget badeværelser for 3 år siden og har ingen problemer :-) , ved ikke hvor du har hørt at det ikke skulle være specielt godt, det må være hos nogen der ikke helt ved hvad de snakker om ;-) , og som ev elmad siger så har man lavet det på den måde i 40-50 år, og hvis det ikke skulle være specielt godt så var man nok stoppet med det for mange år siden !!
Annonce
Har i andre også fjernvarme ?

Stadigvæk ny, profil under ombygning
Skrevet af ev elmand på 28-09-2015 22:13
Det giver ok komfort, det system har været brugt i badeværelser i 40 - 50 år. Men du skal have dine gulvvarmeslanger lagt på en måde så fremløb og retur kommer til at ligge ved siden af hinanden hele tiden. Hvis du tænker dig at du starter midt i rummet, med en sløjfe ( som en hårnål) som er midten af varmeslangen. Så lægger du dem rundt og rundt de 2 slanger. Dermed kommer frem og retur til at ligge ved siden af hinanden

 

er dette nødvendigt, da jeg har disse novopan plader.?

 


Stadigvæk ny, profil under ombygning
Jeg kender ikke novopan plader, og deres evne til at flytte varme fra den ene side af bad til den anden ! ! ! Men ved betongulv, får man en bedre varmekomfort, når de ligger skiftevis frem og retur. Så mærker man ikke temperaturforskel. Det er noget andet med et blandeanlæg, hvor der er næsten ens temperatur på frem og retur.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Som jeg ser det vil det blive et meget uens opvarmet gulv du der får dig. Metoden med og begrænse temperaturen på afgangen er udemærket hvis du har slangerne liggende i et min. 10 cm betonggulv, men duer ikke med varmefordelingsplader. Metoden er absolut heller ikke velegnet til større rum. 

Næste problem vil nok være du ødelægger et eventuelt parketgulv du skal have over dine fordelingsplader på grund af for høj varme.

Der findes små shunte med pumpe der er direkte er lavet til mindre gulve, de kaldes en minishunt. Du skal dog være opmærksom på at de fylder en smule og nok kræver du har et sted og bygge den ind.

Undersøg også om der er varmevelsler på din fjernvarme da det vist er kotyme at værkerne ikke vil tillade gulvvarme hvis du har direkte fjernvarme. Det kan så oveni koste en veksler.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
En minishunt kan bygges ind i noget der i størrelse ligner en skotøjsæske, så mon ikke du kan få plads til en sådan boks (hvis du kan leve med en kasse). Hvis du ikke vil bryde gulvet op og støbe nyt med rigtig gulvvarme, så kan jeg ikke se at det kan løses på andre måder.

Som Nitter skriver, så duer det altså ikke med en returventil. Klamp-løsning i bedste fald!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis