Lovlig stikkontakt?

Jeg er ved at skifte en masse gamle stikkontakter og afbryder (de firkantede sorte), og det går sådan set udemærket. Nu er jeg så rendt ind i følgende stikkontakt (se billede), og har to spørgsmål i den forbindelse.

1) Er det en lovlig installation? Den grønne og sorte ledning i bunden af dåsen er ikke forbundet til noget.

2) Hvilken FUGA kontakt ville det være mest hensigtmæssigt at udskifte med?

 

28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan svare på noget af det.

1) den grønne er en jordforbindelse som ikke er forbundet, da stikkontakten ikke har jord-stik. Det er ikke sikkert den sorte har nogen forbindelse til noget. Det kan have været en gammel nul-forbindelse. Har du tjekket hvor den går hen?

2) Du svarer vist selv på spørgsmålet, idet Fuga er en serie i sig selv. Men en med jord. Med eller uden afbryder.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Og så bør du have de bredeste rammer, hvis det skal dække mærkerne på væggen. Det man ser er lovlig, Der er lavet en ny installation som er taget herfra. Man har brugt en 4 leder kabel selv om der reelt kun var brug for 2 ledere.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Der biver skrevet at du skal bruge en stikkontakt med jord. Det er ikke sikkert - du skal sikre dig at den jordledning, der er i dåsen er aktiv. Ellers skal du bruge en stikkontakt uden jord.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ja sådan er reglerne

men hvad er grundlaget for at man ikke må have en stikkontakt med inaktiv jord (andet end falsk sikkerhed? ?
jeg har monterede med jord selv om jeg godt vidste der ville gå en rum tid før jorden blev gjort aktiv.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Præcis på grund af falsk sikkerhed - så man ikke slutter et apparat til, der kræver beskyttelsesleder.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er en lille sjov detalje med den "inaktive jord":
Hvis flere "inaktive" er forbundet sammen, men ikke til jord - og der så kommer en fejl på et apparat, så kan man risikere at der er spænding udenpå et andet apparat også....
Så når Lillemor er ved at fylde tøj i vaskemaskinen og du sætter din defekte maskine til - bliver det fruen der kommer til at fungere som jordleder - aktivt!

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Hun har godt af et rap over fingrene indimellem ;-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er faktisk ikke ulovligt at montere en stikkontakt med jord selv om der ikke er jord i huset Nu er de fleste elapparater så også dobbeltisoleret og derfor ingen jordledning og det er såmænd af sikkerhedsmæssige årsager.
Et af de få stik der stadigvæk kan være med jord er til stationær computer og der kan det jo være skønt nok at den kan sættes i en stikkontakt der passer til den.
Jeg ville vælge stikkontakter med jord under alle omstændigheder.
Dog er der et lille Obs.
Køleskab fryser vil jeg lige være opmærksom på. Især hvor langt der evt er til håndvask opvaskemaskine så du ikke kan røre ved begge på samme tid. Nu kan opvaskemaskinen godt være koblet på din 16 Amp gruppe hvor også vaskemaskine og tørretumbler, samt ovn/komfur burde være koblet på. De har alle jord/burde have jord og i det tilfælde hvor du skulle komme til at røre fra en af dem der er koblet til jord via metalisk overførsel til evt køleskab eller fryser, så kan du altså ende med en berøringsspæning der faktisk i væreste tilfælde kan give dig eller en anden i huset mere end 200 Volt.
Skrevet af klavil på 26-09-2015 02:26
Det er faktisk ikke ulovligt at montere en stikkontakt med jord selv om der ikke er jord i huset Nu er de fleste elapparater så også dobbeltisoleret og derfor ingen jordledning og det er såmænd af sikkerhedsmæssige årsager.
Et af de få stik der stadigvæk kan være med jord er til stationær computer og der kan det jo være skønt nok at den kan sættes i en stikkontakt der passer til den.
Jeg ville vælge stikkontakter med jord under alle omstændigheder.
Dog er der et lille Obs.
Køleskab fryser vil jeg lige være opmærksom på. Især hvor langt der evt er til håndvask opvaskemaskine så du ikke kan røre ved begge på samme tid. Nu kan opvaskemaskinen godt være koblet på din 16 Amp gruppe hvor også vaskemaskine og tørretumbler, samt ovn/komfur burde være koblet på. De har alle jord/burde have jord og i det tilfælde hvor du skulle komme til at røre fra en af dem der er koblet til jord via metalisk overførsel til evt køleskab eller fryser, så kan du altså ende med en berøringsspæning der faktisk i væreste tilfælde kan give dig eller en anden i huset mere end 200 Volt.

Klavil, meget af det du skriver er noget gedigent sludder. Du skriver "de fleste elapparater er dobbeltisolerede og derfor uden jordledning". Det gælder, som en tommelfingerregel, ikke for apparater med varmelegeme d.v.s.din brødrister, opvaskemaskine, vaskemaskine og tørretumbler. Dit strygejern er heller ikke dobbelt isoleret.

 

Din computer kan være forsynet med et Schuko stik/ stik med sidejordskontakt. Til apparater med schukostik kan man idag få stikkontakter, hvor stikket passer i, så jordkontakten er aktiv. De samme stikkontakter kan bruges som tilslutning af andre apparater med schukostik f.eks. din opvaskemaskine, vaskemaskine eller tørretumbler, idet de er godkendt til 16A.

 

Din udtalelse om at man ved at røre ved køleskab eller fryser, som ikke er jordforbundet, og din vask eller et jordforbundet apparat kan give en berøringsspænding på over 200V (du mener vel 230V?) passer ikke. Du kan ikke få en spænding i forhold til jord, der er større end fasespændingen 230V.

 

 


fase
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis