Badeværelsesgulv nedrivning

Hej LDS'er!

Jeg er igang med at renovere gulvet på badeværelset. Planen er (oppefra og ned):
-Klinker
- 10-12 cm beton  (støbt med fald, altså uden pudslag)
- Gulvvarme (lavet af en autoriseret)
- Rionet (jordet af en autoriseret)
- 300 mm Falmingo (styrolit)

Men efterhånden som projektet skrider frem opstår en masse spørgsmål - måske kan nogen af jer hjælpe

I kan se den tidligere opbygning på vedhæftede billede:
- Klinker (ses ikke )
- 10-12 cm betonlag (her var der noget gammelt vandvarme)
- Klaplag 10-12 cm
- Dampspærrer (gennemsigtig plastik)

Nu gad jeg godt at vide:
1. Må jeg hakke klaplaget af helt inde ved væggene (ikke bærende og cirka fire meter lange), eller risikerer jeg at væggene skrider/sætter sig - som I kan se, står de på en række røde mursten direkte på klaplaget. Jeg har selvfølgelig søgt højt og lavt på nettet og her på lds.dk, men der er mange meninger.

2. Skal jeg re-etablere noget af dampspærret, så der ikke kan trænge fugt ind sidelæns i det afhuggede klaplag eller op i væggen? Eller sker der ikke noget ved at lade "bruddet" være åbent?

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du ikke spurgt før?

men, stopper betonen der, eller går den ind i de andre rum også?

jeg vil ikke mene du skal have dampspærrer/radonspærre der, men kapillærbrydende lag og øverst vådrumsmembran. Hvis du laver dampspærrer for du effektivt 2 dampspærrer (membranen virker også sådan) og så kan du få problemer.
Jo, jeg spurgte i søndags, men der havde jeg ikke billeder
Og tak for svar! Jeg er lidt blank her, men fast besluttet på at gøre det rigtigt og bruge den tid, det tager (jeg har sat en midlertidig bruser op i bryggerset, så det kan i teorien tage for evigt*)

* altså indtil hustruen får en blodprop og bestiller en murer.

Og ja, klaplaget går rundt i hele huset. Tror du så, at det er sikkert at hakke det af helt ind til væggen?
Du behøver jo ikke hugge det hele væk. Du skal vel have sådan at du har plads til at få dine varmerør mv. lagt ned.

Jeg ville efterlade noget. Du behøver jo ikke gulvvarmeslangerne helt ud til væggen - om de er 5-10-20cm fra er ligegyldigt. Ved ydervæggen skal du dog have kantisolering, men der er soklen vel også.
Asbest i mange fliseklæber helt frem til 1979
Se her:
http://www.bar-ba.dk/media/2223873/Fliseklaebere.pdf
Mon ikke konen hr fået blodprop, hvis ikke arbejdet er kommet videre nu i 2017

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis