Opsætning af ny filt på eksisterende væg med filt.

Hej alle,

Jeg har et spørgsmål til opsætning af filt.

Vi skal have nyt køkken og på den ene væg har der siddet hhv. ovenskabe og en emhætte. Væggen er allerede beklædt med filt og malet dengang køkkenet blev etableret (2008).

Emhætten har efterladt nogle huller fra skruer og aftrækket på emhætten har efterladt et hul på 10 gange 10 cm. Alt bliver selvfølgelig spartlet op osv. Emhætten skal flyttes til en anden væg, så eksisterende ventilationskanal skal repareres.

Mit spørgsmål går på om det er muligt, såfremt man lapper/spartler eksisterende huller osv. i væggen, renser den (med malergrundrens), giver den mikrodispensers og dernæst sliber med sandpapir (korn 180), at sætte filt op på væggen igen?

På forhånd tak for hjælpen

Hilsen,

Kasper

Med venlig hilsen,

\Kasper
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det kan. Man godt men jeg lidt på fornemmeren at det er væv og ikke filt du har.... For er det filt er sagen ligetil det er blot at give den noget fin sandspartlede slibe det ned i niveau og så male det med en rulle beregnet til filt og det kan stort set ikke ses med mindre man ser virkelig godt efter. Er det væv så er der kun det hårde vej tilbage og det er op med noget nyt
For at være helt sikker på dit svar:

Hvis det er filt, så kan jeg "nøjes" med at spartle huller og blot male hele væggen?

Hvis det er væv, så er jeg nødt til, at få nyt op på hele væggen, altså som beskrevet som ovenfor med spartling, rens, dispensers og nyt væv?

Blot for at uddybe, så har jeg tænkt mig, at lade det nuværende sidde.

Hilsen,

Kasper

Med venlig hilsen,

\Kasper
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
hvis det er filt så plejer jeg blot at spartle og så slibe helt plan og så male over..
Det er glasfilt :-)

Men gør du også det hvis det er et større område? Et eksempel er stænkpladen, som jeg har taget af i dag. Der har jeg været nødt til, at fjerne alt eksisterende glasfilt på væggen, da den var ødelagt.

Vil du også bare spartle over her og male?

Med venlig hilsen,

\Kasper
Skrevet af Kasper_P på 15-09-2015 12:08
Det er glasfilt :-)

Men gør du også det hvis det er et større område? Et eksempel er stænkpladen, som jeg har taget af i dag. Der har jeg været nødt til, at fjerne alt eksisterende glasfilt på væggen, da den var ødelagt.

Vil du også bare spartle over her og male?

Det vil formentlig kunne ses når det er så store områder. En fuldspartling med sandspartel, microdispers, ny filt, vævfylder og 2 x maling løser det problem. God arbejdslyst

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
@Pilehave: Er det ikke tilstrækkeligt, at spartle de steder hvor glasfilten mangler, f.eks. ved stænkpladen? Dernæst sørge for, at der ikke er nogen overgang mellem de spartlede områder og eksisterende glasfilt? Rense hele væggen med grundrens, give dispensers og dernæst nyt glasfilt på hele væggen? Male osv.

Det er vel lige så godt, eller tager jeg fejl her?

Med venlig hilsen,

\Kasper
@Pilehave: Er det ikke tilstrækkeligt, at spartle de steder hvor glasfilten mangler, f.eks. ved stænkpladen? Dernæst sørge for, at der ikke er nogen overgang mellem de spartlede områder og eksisterende glasfilt? Rense hele væggen med grundrens, give dispensers og dernæst nyt glasfilt på hele væggen? Male osv.

Det er vel lige så godt, eller tager jeg fejl her?

Med venlig hilsen,

\Kasper
Du skal sørge for at underlaget er fuldstændigt i niveau, den mindste forskel på der hvor der er/mangler glasfilt vil kunne ses. Det er muligt at du kan slippe afsted med kun at spartle der hvor du mangler filt, men jeg ville spartle. Det behøver jo ikke være 2 cm spartel, bare lige så du fylder de ujævnheder ud der er i strukturen på malingen. Men jeg er også perfektionist ;-)
Fandt denne tråd då jeg står med samme opgave. Jeg skal have blændet en dør af i en murstensskillevæg, jeg bygger den op i porebeton plader og pudser op og spartler. Jeg havde tænkt mig at sætte en fuld gang glasfilt på hele væggen, altså over dørhul og det gamle filt.
Hvordan virkede det for dig Kasper P ?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også