Lampeudtag med mange ledninger

Hej folkens,

Jeg er ved at sætte loftlamper op i min næsten nye lejlighed, og de fleste steder er det til at håndtere de nye loftudtag, fordi man kan finde gode vejledninger på nettet. Men på toilettet er der et lampeudtag, som jeg ikke kan gennemskue. Er der monstro nogen her, der kan hjælpe med at knække nødden... før jeg klager til min elektriker over at det ikke virker:-)

På billedet ovenfor har jeg prøvet at forklare mig så godt som muligt. Der kommer 3 andre ledninger ind i samlingen, så det er en anelse forvirrende på billedet uden tekst. Håber i kan se hvad der står.

På forhånd tak:-)

Mikkel

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Brug de to klemmer med blå ledninger i.
Den med 2 blå i er nullen.
Den med 1 blå i kaldes tændlederen
Bernt

Bernt
Velkommen på LDS.
Efter din forklaring er det her ikke så svært. Man skal altid have sine lamper monteret på Nul N og en tændledning fra kontakten. Den sidder oftest i M1
Du har sat dig for at den brune skal bruges til din lampe, det er der fejlen ligger.
Lampen skal monteres med den blå ledning, sammen med de 2 blå Og den brune ledning sammen med den ene blå. Husk at få lampekablet igennem hullet i låget, så du kan få det afsluttet pænt.
Det kryptiske/forvirende er at elektriker har brugt en 2 leder kabel ned til kontakten. Så han har ikke andre muligheder end at bruge den blå i denne kabel til tændledning. Det er helt ok metode.
Den brune er fast fase, så det er naturligt at din lampe lyser konstant med den kombination, ligesom det er at den ikke lyser som du har monteret det nu.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Fantastisk. Det er godt nok en enkelt løsning.
Det må prøves så snart jeg får lidt dagslys at arbejde i:-)
Jeg fik aldrig skrevet den endelige status - DET VIRKEDE!!!
Tusind tak for hjælpen:-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis