Renovering af bundstykke i dør

Hej LDS

Jeg skal til at skifte gulv i køkkenet. Det eksisterende gulv er et gammelt og slidt linoleum-gulv, og strimler af dette gulv er også limet ned i en rende i hele bundstykkets bredde. Da det eksisterende gulv er lyst, mens det nye bliver et mørkt laminatgulv, så skal der selvfølgelig gøres noget ved det. Spørgsmålet er bare, hvad? Jeg har overvejet at pille de gamle strimler op, og så spartle renden med noget polyfilla, eller finde noget plastic træ i en farve der passer. Men kan det lade sig gøre, eller er der andre muligheder?

Mvh. NikolajBo

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan vel skære laminatgulvet til, så det går ind i døråbning. Det plejer jeg at gøre. Er der et bundstykke der er højere, kan det fjernes. De 2 slags gulve bør "mødes" lige under døren når den er lukket. Og husk så en skinne, så gulvene kan få den anbefalede afstand, så det kan arbejde.
Det "glemte jeg" da jeg lavede et rum. Så de 3 gulvplanker der ligger ud for døre åbner sig i tværgående samling om vinteren når vi har gulvvarme tændt. Og så kravler de næsten sammen her om sommeren, (plads til lidt skidt)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar.Jeg tror dog du misforstod mit dilemma, så her er lige et par billeder til at illustrere.

Bundstykket skal ikke væk, da jeg ikke vil i gang med at lappe gulv under det Men som man kan se, så er der limet et par stykker linoleum ned i en lille rende oven på bundstykket. Hvordan lapper man det pænest?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det ser sådan ud, men problemet er at linoleumen har været tapet, limet, fuget osv, så det er ikke ret kønt ud. Men det kan være at jeg ender med at må slibe det ned hvis der ikke er andre muligheder?
Ligner jo noget fra en gammel lejlighed på Amager

Som jeg ser det har du 2 muligheder for at det bliver flot, fjern hele dørtrinnet og læg en rustfri stålplade ned istedet, det samler et gulv på en pæn måde og man undgår at bruge de her 80'er messinglister

Den anden mulighed som kræver lidt mere; få fat et stykke bøgetræ eller lign. og lav et flot trin selv. Det er forholdsvist nemt at lave dørtrin selv hvis du har en god bordrundsav og evt. en overfræser. Og samtidigt kan man glæde sig hver gang man går over det.

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det er en gammel lejlighed, men dog ikke på Amager. Jeg er helt enig i at det ville være pæne løsninger begge dele, men jeg har ikke tid til at skulle gøre så stort et projekt ud af det.
Ingen der har forslag til hvad man eventuelt kunne spartle sådan et bundstykke med?
Smid en blanding af cement og strandmørtel 1:4 deri, og puds det efterfølgende med sandpapir når det er hårdt. Det giver et råt look.

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også