Til elektrikkerne: Fuga Triax stikdåse, hvad skal jeg gøre?

Vi har et hus bygget i 1996 med viste installationer til tv-signal.

Efter problemer med visning af digitale kanaler på 1. sal er jeg begyndt at granske lidt i vores installationer.

Vi har fiber indlagt, hvor der går antennekabel fra den tilhørende fiberboks til en antenneforstæker af mærket Wisi Mini.

Denne forstærker har een indgang og een udgang. Fra udgangen går et antennekabel til en fuga triax stikdåse som vist under

- der sidder i umiddelbar nærhed. Inde bag afskærmningen er plads til at montere 2 antennekabler i en serie forbindelse, sammen med noget printkort.

I denne dåse går der så et kabel ned i gulvet.

Som jeg forstår det, har jeg altså en serieforbindelse rundt i huset til de forskellige antennedåser.(4 stk i alt) Er dette en korrekt installation i disse tider (og i fremtiden) ?

Kan jeg teste de forskellige dåser for forbindelsesstyrke? Altså se om der er et svagt led.

Skal de snart 20 årige kabler skiftes ud til nogen bedre mht afskærmning?

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Inden du kaster dig ud i totalrenovering af dit antennesystem skal du lige sikre dig at dit TV på 1. sal kan modtage DVB-C signaler. Havde selv problemtet med mit fiber. Virkede fint i stuen på TV-boksen med netkabel - men ikke ordentligt på de øvrige TV på coax-kablet. 

Købte en Denver DVB-C box hos onkel harald til et par hundrede - så virker det.

Fjern din antenneforstærker - den er ikke til noget, ring til din udbyder i stedet - de kan justere signalet mens du ser på det , det har jeg gjort. ( Havde også forstærker på, men den blev jeg bedt om at fjerne )

Min antenneinstallation er ca. 25år gammel og virker fint endnu - med 7mm coaxkabel rundt og et par fordelere på loftet.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af Mr_Cabrio på 22-08-2015 16:08
Det er der helt styr på. TVet fejler ikke noget.

Det tvivler jeg på vil hjælpe. Hvilken udbyder har du?

Mit fjernsyn fejlede nu heller ikke noget - manglede bare DVB-C tuneren 

Jeg har Energimidt som fibernetudbyder.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Du kan ikke selv måle signalstyrken. Det kræver ret dyrt udstyr.

I dag ville man lave det som et stjernekoblet system, dvs. føre indgangssignalet ind i en fordeler/forstærker, og herfra et kabel hen til hvert antennestik, som skal være en slutdåse.

Hvilke problemer oplever du præcis? Intet signal, udfald engang imellem eller er det kun nogle kanaler, som ikke kan ses?

Hvilke kabler bruger du mellem antennestik og tv?
Hvis der er sløjfet igennem hele huset kan du forvente et tab på 4 dB i hver sløjfedåse. Dit signal er ca 70 dB ved udgangen af fiberboksen, og kommer du under 55 dB begynder det at give problemer. Hvis der er monteret en forstærker som muligvis giver 20 dB er du oppe på 90 dB allerede inden første stik. Hvis du så mister 4 for hver stik kan du selv regne det nogenlunde ud, hvis alt andet er i orden. Hvis du har slutdåser som hedder td212 tager de 12 dB.


 

Annonce

jenshøj: Alt var for et år siden OK. Jeg ser ikke ofte TV, faktisk ser jeg kun NFL og fodbold på 3+ HD. Sidst i NFL sæsonen (februar i år) er der med faste intervaller, ca hver 2 minutter, en kort forstyrrelse i billedet (1 sekund), opleves som disse pixels i sjove farver. I dag kan jeg slet ikke se 3+ og et par andre kanaler, alt flimrer. Så det er blevet værre over sommeren.

Jeg har købt det bedste antennekabel fra av connection i håb om, at det var årsagen. Det hjalp ikke.

grossman. Som jeg læser på nettet, tager en td212 dåse 0,8db i tab ved hver serieforbindelse og 12 db ud af dåsen. Så lad os sige at stikket på 1. sal er sidste i rækken. så må det give 70dB (+forstærkerens værdi) -0,8-0,8-0,8-0,8-12 = ca 54dB ved tvet? 74dB hvis vi siger forstærkeren øger med 20 dB.

Nu har jeg rodet lidt videre med det. Jeg har 3 dåser i huset. 2 af dem er td263d (sløjfedåser) og en enkelt slutdåse.

Kablet fra fiberboks til forstærker og videre til den første sløjfedåse er af anden model end de øvrige. Disse har udover tråde også dette 'bånd' Fra den første sløjfedåse (som sidder ved forstærkeren) og videre ud, er kablerne uden dette 'bånd'.

Jeg tænker om ikke jeg burde få skiftet disse dåser til nogen nyere og samtidig få trukket nye kabler?

Jeg kan se i bunden af stikdåserne, at ledningerne går ned i rør, burde det ikke være forholdsvis let at trække nye kabler rundt? Der er dog nogen meter, da alle dåserne sidder i ydervægge og vi har ingen krybekælder eller loft.

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis